Chodzi o zmianę rozporządzania Regulamin urzędowania sądów powszechnych, a konkretnie par. 68 ust. 1 pkt 2. Przypomnijmy przepis ten reguluje wskaźnik procentowy udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw. I tak obecnie wynosi on co najmniej 25 proc. w przypadku sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu, podobnie jak sędziego będący członkiem Krajowej Rady Sądownictwa oraz sędziego delegowanego do Biura Krajowej Rady Sądownictwa.

Czytaj: Prokuratura okręgowa na województwo, rejonowa na powiat >>

Różne sądy - różne obciążenie dla prezesów  

Ministerstwo Sprawiedliwości chce to uzależnić od wielkości sądu. W projekcie, który trafił do opiniowania rozdziela więc wskaźniki procentowe przydziału spraw dla prezesów i wiceprezesów sądów.

Zgodnie z propozycją co najmniej 25 proc. ma przypadać dla sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu rejonowego albo okręgowego liczącego do 20 orzeczników, sędziego będącego członkiem Krajowej Rady Sądownictwa oraz sędziego delegowanego do Biura Krajowej Rady Sądownictwa (w dwóch ostatnich przypadkach tak samo jest obecnie). Co najmniej 20 proc. – z kolei dla sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu rejonowego albo okręgowego liczącego od 21 do 40 orzeczników.

W przypadku sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu rejonowego albo okręgowego liczącego od 41 do 80 orzeczników oraz sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu apelacyjnego liczącego do 40 orzeczników - co najmniej 15 proc.

Z kolei co najmniej 10 proc. zapisano dla sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu rejonowego albo okręgowego liczącego powyżej 80 orzeczników oraz sędziego pełniącego funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu apelacyjnego liczącego powyżej 40 orzeczników.

 

Dodatkowe obowiązki zmianę uzasadniają

Ministerstwo projekt uzasadnia obowiązkami prezesa sądu.

- Odpowiadając za stronę organizacyjną funkcjonowania sądu, kieruje jego działalnością administracyjną w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądu w zakresie sprawowanego przez niego wymiaru sprawiedliwości i zadań z zakresu ochrony prawnej. Ponadto pozostaje zwierzchnikiem służbowym sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych oraz asystentów sądowych. Do zadań prezesa sądu należy także przeprowadzanie analizy orzecznictwa, w tym orzeczeń wydawanych przez asesorów sądowych. Zadaniem prezesa sądu jest dbałość o sprawną i efektywną pracę powierzonego mu sądu, stąd został on wyposażony przez ustawę ustrojową w stosowne kompetencje zarządcze - wskazuje. I dodaje, że warunkiem właściwego wykonywania powierzonej prezesom funkcji jest zapewnienie mu odpowiedniego czasu na realizację zadań nadzorczych i zarządczych poprzez odpowiednie zmniejszenie wskaźnika przydziału spraw - podsumowuje.