W ubiegłym tygodniu zapytaliśmy o datę ogłoszenia uchwały Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Przypomnijmy Plan ma zapewnić kompleksowe wzmocnienie systemu ochrony przed przestępstwami seksualnymi. Chodzi m.in. o:

  • skoordynowaną analizę zagrożeń przestępczością seksualną;
  • program edukacyjny dla różnych grup społecznych (np. młodzieży, rodziców, nauczycieli);
  • szkolenia dotyczące rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, udzielania im pomocy i wsparcia;
  • wzmocnienie kompetencji oraz specjalizacja funkcjonariuszy organów ścigania, sędziów i prokuratorów;
  • utworzenie bazy danych, która ułatwi wykrywanie zakazanych treści, np. w internecie;
  • kompleksowe wsparcie dla ofiar przestępstw seksualnych oraz ich rodzin;
  • wzmocnienie działań terapeutycznych i profilaktycznych;
  • działania mające na celu ujawnianie przestępstw seksualnych wobec dzieci;
  • poszanowanie prywatności i godności osób pokrzywdzonych – zapewnienie etycznego przekazu medialnego.

Jest również wypełnieniem zobowiązań, jakie nakładają na Polskę Konwencja z Lanzarote oraz Konwencja o prawach dziecka w jej aspekcie prawnokarnym.

Czytaj: Wkrótce wprowadzenie rozwiązań, które mają lepiej chronić najmłodszych przed krzywdzeniem >>

Rząd rzutem na taśmę przyjmuje plan ochrony dzieci przed przestępstwami seksualnymi >>

W ustawie wskazanie na przyjęcie Planu

Zgodnie z dużą nowelizacją kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz innych ustaw (tzw. ustawa Kamilka) Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich ma być jednym ze szczególnych środków ochrony przeciwdziałających zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym. Uchwała w jego sprawie została przyjęta przez Radę Ministrów 17 października br.

Czytaj w LEX: Skoczylas Dominika, Cyberzagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberprzestępczość, cyberterroryzm i incydenty sieciowe >

Za prace nad Planem odpowiadał dr Marcin Romanowski, obecny wiceminister sprawiedliwości, oraz sędzia Agnieszka Matysek, sekretarz Zespołu do spraw przeciwdziałania przestępczości przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę osób małoletnich.

- Uchwalenie Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na szkodę małoletnich na lata 2023-2026 to fundamentalna zmiana w zakresie podejmowania działań na rzecz praw dzieci i młodzieży. Polskie państwo mówi jasno - walka z przestępczością seksualną jest priorytetem i zobowiązujemy się do tego, aby przez okres najbliższych trzech lat przeprowadzić jasno określone działania na rzecz walki z taką przestępczością - mówiła Monika Horna–Cieślak, adwokatka specjalizująca się w sprawach dotyczących ochrony praw najmłodszych, przewodnicząca Sekcji Praw Dziecka przy ORA w Warszawie. Oceniła to również jako jasny sygnał, że ochrona dzieci jest bardzo ważna, dziecko ma podmiotowość, nie ukrywa się już w planach dotyczących wyłącznie rodziny. - Tworzone są plany na rzecz dzieci, które wymagają szczególnej ochrony oraz wsparcia. Co również istotne przyjęcie Planu to realna realizacja art. 8 ustawy Kamilka, która zobowiązuje państwo do przyjęcia i opracowania takiego Planu - podsumowała.

Czytaj też w LEX: Truskolaska Emilia Magdalena, Grooming, czyli uwodzenie małoletnich przez internet - aspekty kryminologiczne oraz prawne >

 

Uchwała jest, ogłoszenie najpóźniej 22 listopada

Po naszym sobotnim tekście, 13 listopada w wykazie aktów oczekujących na ogłoszenie pojawiła się informacja, że Plan zostanie ogłoszony najpóźniej 22 listopada. Taką samą informacje przekazało nam Centrum Informacyjne Rządu. 

Zgodnie z art.  10 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, wydane na podstawie ustawy ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski. Brak w Monitorze tej konkretnej uchwały niepokoił osoby, których plan ma dotyczyć - m.in. dlatego, że po wyborach nie wiadomo, kto za kilka miesięcy będzie za ten obszar odpowiadał.  

Jak mówi Grzegorz Wierczyński, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, obowiązek ogłaszania uchwał Rady Ministrów w Monitorze Polskim jest niestety często naruszany.

- W Monitorze Polskim nie ogłoszono np. uchwały nr 50/2020 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2020 r. w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm”, wydanej na podstawie ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju. Jest to działanie niezgodne z prawem, gdyż art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych stanowi wyraźnie, że w Monitorze Polskim ogłasza się uchwały Rady Ministrów wydane na podstawie ustawy. Nie mam wątpliwości, że powołany przepis traktuje ogłoszenie uchwały Rady Ministrów jako obowiązek. Nie ma przy tym znaczenia, że przepis upoważniający nie mówi wprost o uchwale Rady Ministrów, a jedynie, że "Rada Ministrów przyjmuje Krajowy Plan ..." (art. 22r z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym). W takiej sytuacji uchwała jest bowiem jedyną prawną formą, w jakiej Rada Ministrów może wykonać ten przepis.

Zwraca uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię. - W tej sprawie liczą się nie tylko przepisy o ogłaszaniu aktów normatywnych, ale również przepisy o dostępie do informacji publicznej. W nich nie ma żadnych wyjątków dotyczących udostępniania uchwał Rady Ministrów. Więc nawet, gdyby nie było obowiązku ogłoszenia uchwały w Monitorze Polskim, to i tak jest obowiązek udostępnienia jej w Biuletynie Informacji Publicznej - wskazuje profesor.

Czytaj też w LEX: Filipczak Mateusz, Zgoda osoby małoletniej poniżej 15. roku życia na kontakt seksualny w kontekście normy seksuologicznej i społecznej szkodliwości czynu >