Ministerstwo Finansów przedstawiło na stronie Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu nowelizacji ustawy o CIT, wprowadzającego zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych. 

Jak podkreśla Michał Kwaśniewski, adwokat, partner w Quidea, zmiana "na plus” w stosunku do pierwszej wersji projektu dotyczy wejścia w życie tzw. okresu lock-up (minimalnego okresu od wniesienia do zbycia mienia z poziomu FR w celu skorzystania ze zwolnienia z CIT). Obecna wersja projektu zakłada, że 36 miesięczny okres lock-up ma dotyczyć wyłącznie mienia wniesionego po 31 grudnia 2025 r. (a nie jak pierwotnie planowano po 31 sierpnia 2025 r.). - Innymi słowy, mienie wniesione do końca obecnego roku – niezależnie czy będzie zbyte przez FR przed czy po 1 stycznia 2026 r. – powinno pozostać opodatkowane na obecnych zasadach, tzn. nie będzie miał do niego zastosowania okres lock-up - mówi Michał Kwaśniewski. 

Przypomnijmy, że Ministerstwo Finansów zaproponowało opodatkowanie CIT zbycia przez fundację rodzinną aktywów nabytych od podmiotów powiązanych, jeżeli zbycie to następuje przed upływem 36 miesięcy. Termin będzie liczony od końca roku, w którym fundacja nabyła lub otrzymała dany składnik od podmiotu powiązanego. Mimo iż zgodnie z projektem ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r., to w pierwotnej wersji zaproponowano, by ograniczenia w zbywaniu majątku dotyczyły mienia nabytego przez nią po 31 sierpnia 2025 r. 

MF zaproponowało też w pierwszej wersji projektu, że zwolnienie podatkowe znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku najmu długoterminowego – fundacja rodzinna wynajmuje wskazane w przepisie nieruchomości osobom fizycznym na ich własne potrzeby mieszkaniowe. Natomiast wszelkie inne formy wykorzystania nieruchomości – takie jak najem krótkoterminowy, świadczenie usług zakwaterowania (np. w ramach apartamentów na doby czy tzw. condohoteli), wynajem na cele działalności gospodarczej lub komercyjnej – będą objęte opodatkowaniem CIT.  

- Zmianą "na minus” w stosunku do pierwotnej wersji projektu jest rozszerzenie zakresu opodatkowania najmu w FR o lokale użytkowe, które w praktyce są najmowane w celach zakwaterowania. Opodatkowanie obejmie więc np. mikro-apartamenty, które prawnie są lokalami użytkowymi, a nie mieszkalnymi, a w praktyce są najmowane długo lub krótkoterminowo na cele mieszkaniowe lub dla celów najmu krótkoterminowego - mówi Michał Kwaśniewski.

Jest też zmiana dotycząca funduszy inwestycyjnych, którą można oceniać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Michał Kwaśniewski "na plus" ocenia wyłączenie (w stosunku do pierwotnej propozycji) z opodatkowania zagranicznych funduszy inwestycyjnych, które są zwolnione z CIT w kraju ich siedziby. Negatywnie ocenia natomiast wykreślenie – w nowej wersji projektu – warunku prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście funduszu inwestycyjnego. To sprawi, że dochody FR z zagranicznego funduszu inwestycyjnego prowadzonego w formie spółki osobowej (np. luksemburskiej SCSp) będą opodatkowane CIT na bieżąco na poziomie FR (niezależnie czy doszło czy nie do dystrybucji zysku do FR). - Zmiana w tym kierunku nie koresponduje z uzasadnieniem do projektu nowelizacji, który od początku (i wciąż wskazuje), że zmiany nie powinny uderzać „gdy fundacja rodzinna uczestniczy w podmiotach transparentnych, które de facto nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a ich funkcja sprowadza się do lokowania majątku i zarządzania nim w sposób pasywny - mówi adwokat.