Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano zapowiadany projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Projektowane zmiany, dotyczące opodatkowania fundacji rodzinnych, wprowadzają szereg rozwiązań, które mogą istotnie wpłynąć na praktykę korzystania z tej instytucji.

Jak długo trzeba będzie czekać, by sprzedać bez podatku

W zakresie tzw. lock-up, trzyletni okres oczekiwania nie jest zaskoczeniem – choć bardziej systemowy byłby okres 24 miesięcy. Kontrowersje budzi jednak sposób jego liczenia – od końca roku, w którym doszło do nabycia mienia. W skrajnych przypadkach może to oznaczać, że fundacja będzie musiała czekać prawie cztery lata, aby móc sprzedać inwestycję bez podatku. Zaskakujące jest również objęcie zakazem nie tylko instrumentów finansowych, ale innego rodzaju aktywów oraz brak wyłączeń dla np. papierów wartościowych notowanych na giełdzie. Pozytywnie należy ocenić możliwość odliczenia 19 proc. CIT od przedwczesnego wyjścia od 15 proc. CIT należnego przy dystrybucji do beneficjentów – rozwiązanie to eliminuje ryzyko podwójnego opodatkowania tego samego dochodu.

Na uwagę zasługuje także propozycja, aby nowym modelem opodatkowania objąć jedynie mienie nabyte po określonej dacie (31 sierpnia 2025 r.). Choć sama data została dobrana logicznie – w ślad za datą publikacji projektu – to jednak treść przepisu przejściowego wymaga doprecyzowania. W obecnym brzmieniu może bowiem sugerować objęcie nowych zasad również mienia wniesionego przed tą datą albo nawet próbę retroaktywnego opodatkowania transakcji dokonanych pomiędzy wrześniem a końcem 2025 r. – czego zapewne nie było intencją projektodawcy.

Zmiany w zakresie najmu i spółek transparentnych

Największe zaskoczenie dotyczy najmu. Rynek spodziewał się, że problemem będzie jedynie definicja najmu krótkoterminowego, tymczasem projekt zakłada, że co do zasady, każdy najem mieszkaniowy – poza bezpośrednim B2C – jest niedozwolony i obciążony 19 proc. CIT. Brakuje racjonalnego uzasadnienia, dlaczego np. długoterminowy najem komercyjny ma być traktowany gorzej niż mieszkaniowy. Podobne wątpliwości budzi wyłączenie pośredniego najmu lokali mieszkalnych na rzecz operatorów działających w modelu B2B. Sama możliwość odliczenia podatku od najmu od CIT przy dystrybucji jest pozytywna, ale nie w każdym przypadku będzie równie korzystna – szczególnie dla tych, którzy wynajmują nieruchomości za granicą i korzystają z mechanizmu odliczenia podatku zapłaconego w innym kraju przez FR.

W odniesieniu do spółek transparentnych i funduszy pozytywnie należy ocenić ideę oparcia wyłączenia ze zwolnienia na kryterium prowadzenia działalności gospodarczej. Zasadne byłoby jednak posłużenie się definicją działalności z ustawy – Prawo przedsiębiorców, a nie z Ordynacji podatkowej, która jest szersza i mniej precyzyjna. Warto też dopuścić, aby spółki osobowe lub fundusze mogły prowadzić działalność dozwoloną dla fundacji rodzinnych wg przepisów ustawy o FR.

Pozostałe propozycje – dotyczące pożyczek udzielonych po terminie, na okres powyżej 10 lat lub umorzonych – nie budzą większych kontrowersji. Podobnie jak regulacje w zakresie exit tax czy CFC, choć w tym ostatnim przypadku warto rozważyć wprowadzenie analogicznych przepisów przejściowych, jak przy lock-up.

Czytaj również: Zmiany w fundacji rodzinnej - jest zapowiedź rządu

 

Nowość
Fundacja rodzinna. Ujęcie prawne i podatkowe. Komentarz
-30%

Cena promocyjna: 167.3 zł

|

Cena regularna: 239 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 167.3 zł