Okres letni to bardzo dobry czas na wszelkie remonty i modernizacje budynków, także tych będących w posiadaniu osób fizycznych. Niektóre z wydatków poniesionych na takie modernizacje traktowane są przez ustawodawcę priorytetowo, o czym nie wszyscy wiedzą. Świadomość możliwości skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej jest wciąż niska w społeczeństwie. Warto więc o niej przypomnieć, zwłaszcza w sytuacji, kiedy zostały do niej wydane przez ministra finansów kolejne objaśnienia podatkowe, ułatwiające ustalenie czy mamy prawo do tej ulgi w konkretnej sytuacji.
Co wynika z objaśnień
Objaśnienia podatkowe - Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały opublikowane 2 lipca br. Dotyczą rozwiązań podatkowych, które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przypomnijmy, że adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy, którzy podatek dochodowy od osób fizycznych obliczają według skali podatkowej, według jednolitej 19 proc. stawki podatku, czyli linowo lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (w przypadku podatników opodatkowanych według skali podatkowej oraz jednolitej 19 proc. stawki podatku) lub od przychodu (w przypadku podatników opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Odliczeniu podlegają wydatki faktycznie poniesione, przy czym nie więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które realizuje podatnik, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest on właścicielem lub współwłaścicielem. W przypadku małżonków przysługuje podwójny limit.
Warto podkreślić, że realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nie wymaga przeprowadzenia audytu energetycznego. Nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju. Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego warto upewnić się, czy rodzaj planowanej inwestycji i związanego z nią wydatku będzie mógł być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Z ciekawszych wydatków podlegających odliczeniu warto wskazać na wydatki na zakup i montaż okien w swoim domu, o ile w wyniku wymiany okien nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku. Podatnik nie może jednak skorzystać z odliczenia w przypadku wymiany samych szyb, gdyż w przypadku okien lista wydatków uwzględnia jedynie wymianę stolarki okiennej, czyli wymianę całego okna, a nie jego elementów. Podatnik może odliczyć także wydatki związane z dociepleniem tarasów i balkonów, o ile stanowią one integralną część budynku.
Warto zauważyć, że ulga przysługuje tylko w przypadku budynków jednorodzinnych. Podatnik będący właścicielem kamienicy wielorodzinnej nie może skorzystać z odliczenia, gdyż kamienica nie jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.
Cena promocyjna: 49.8 zł
|Cena regularna: 249 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 49.8 zł
Eksperci: Więcej przykładów, ewolucja a nie rewolucja
Jak oceniają objaśnienia eksperci? Oceny są pozytywne.
- Objaśnienia podatkowe w sposób klarowny i kompleksowy systematyzują obowiązujące regulacje, uwzględniając szeroki katalog praktycznych przypadków, co istotnie zwiększa bezpieczeństwo podatkowe podatników realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne – ocenia dr Radosław Bulejak, radca prawny, doradca podatkowy z kancelarii AXELO Prawo i Podatki.
Na szczególne podkreślenie zasługuje, jego zdaniem, precyzyjne wyjaśnienie mechanizmu rozliczeń wydatków ponoszonych w kolejnych latach.
- Trafnie zaakcentowano, że dla każdego odrębnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego termin trzech lat na jego realizację liczony jest indywidualnie, co zapewnia podatnikom większą elastyczność w planowaniu inwestycji. Na uwagę zasługuje również jednoznaczne potwierdzenie, że w przypadku wydatków opodatkowanych VAT, za koszt kwalifikowany uznaje się kwotę brutto, o ile podatek ten nie został odliczony – podkreśla dr Bulejak.
Ekspert wskazuje, że jednocześnie objaśnienia precyzują, że fakturami dokumentującymi poniesione wydatki mogą być także faktury zawierające podatek od wartości dodanej, wystawione przez podmioty zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej. Odliczenie nie przysługuje natomiast w przypadku faktur od podmiotów spoza UE.
- Warto również zwrócić uwagę na szeroki zakres zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, obejmujący także podatników rozliczających się 19 proc. podatkiem liniowym. Dzięki temu osobiste wydatki przedsiębiorców mogą zostać skutecznie odliczone od dochodu, niezależnie od źródła jego uzyskania. Ponadto objaśnienia wprost odnoszą się do dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym z popularnego programu „Czyste Powietrze”. Wyraźnie wskazano, że dotacje te korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, a kluczowy jest moment faktycznego otrzymania środków, nie zaś dzień przyznania dotacji – komentuje dr Bulejak.
Podkreśla on, że są to kolejne objaśnienia w przedmiocie ulgi termomodernizacyjnej. - Nowy dokument ma charakter nie tylko aktualizacyjny względem objaśnień z 2023 r., ale jest także bardziej kazuistyczny i praktyczny. Zawiera więcej przykładów, które realnie wspierają podatników w prawidłowym rozliczeniu ulgi, jednocześnie utrwalając stanowisko fiskusa w zakresie kluczowych kwestii takich jak kwalifikacja budynków, rozliczanie VAT w kosztach ulgi czy zasady odliczeń w przypadku współwłasności i małżeństw – ocenia.
Pytania nadal pozostają
Zdaniem kolejnego eksperta objaśnienia to powolna ewolucja, a nie rewolucja.
- To kolejne objaśnienia, które przybliżają podatników do ocieplenia odczuć w stosunku do ulgi termomodernizacyjnej. Objaśnienia te musiały być wydane, ponieważ zmieniono stosowne rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju, które określa katalog wydatków umożliwiających zastosowanie tej ulgi. Każda zmiana tego rozporządzenia będzie wymuszać zmianę objaśnień podatkowych – komentuje Adrian Kęmpiński, radca prawny, doradca podatkowy, manager w kancelarii LTCA.
Na plus ocenić należy, jego zdaniem, większą liczbę przykładów, które zaproponował minister finansów, gdyż to przykłady i podejście praktyczne są istotą objaśnień podatkowych w ogóle.
- Zgodnie bowiem z treścią art. 14 par. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej objaśnienia podatkowe to ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego, dotyczące stosowania tych przepisów. Minister finansów potwierdził kilka korzystnych okoliczności, jak na przykład fakt, że by skorzystać z ulgi nie jest konieczne by dom był oddany do użytku i to przykład wykładni liberalnej i korzystnej dla podatników, jednocześnie objaśnienia podatkowe przypominają, że by skorzystać z ulgi trzeba być właścicielem domu nie tylko na moment ponoszenia wydatków, ale także w momencie składania zeznania podatkowego, w którym tę ulgę się odlicza – zauważa Adrian Kęmpiński.
Zdaniem eksperta, liczbę przykładów i ogólny kierunek zmian należy ocenić pozytywnie, choć nadal istnieć będzie pole do polemiki na linii Fiskus – podatnicy, a to szczególnie przejawiać się będzie w nieprecyzyjnym opisaniu, że w ramach ulgi odliczymy wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych oraz usługi docieplenia dachów.
- Brak dokładnych przykładów w tym zakresie lub katalogu takich materiałów budowlanych i usług będzie przyczynkiem do dalszych wątpliwości interpretacyjnych – kwituje.












