Sukces powyższych zmian można streścić w trzech słowach, które często pojawiają się w uzasadnieniu projektu Polskiego Ładu: „charakter uszczelniający i doprecyzowujący”.

Jeden z przykładów takiego „uszczelniania i doprecyzowywania” dotyczy podmiotów, które decydują się na reinwestycję i uzyskanie w tym zakresie decyzji o wsparciu.

 

Decyzja o wsparciu a rozliczenie podatku

Przypomnę, że podmioty działające na podstawie decyzji o wsparciu mogą obecnie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od dochodów „uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu.” Decyzja o wsparciu określając zakres przedmiotowy odwołuje się wyłącznie do konkretnych przedmiotów działalności wskazanych w PKWiU.

 

Przykład

Przedsiębiorca, który już zrealizował inwestycję i prowadzi działalność w zakresie X - decyduje się na rozbudowę zakładu. W ramach tej „nowej inwestycji” zwiększa możliwości produkcyjne zakładu w zakresie działalności X. Powiedzmy, że przed rozbudową zakład generował dochód 100, natomiast po rozbudowie generuje dochód 150.

Logiczne jest, że jeżeli zarówno działalność starego zakładu, jak i nowej inwestycji mieści się w zakresie przedmiotowym i terytorialnym decyzji o wsparciu, to ze zwolnienia może korzystać cały dochód (150) wygenerowany przez zakład działający w ramach decyzji o wsparciu.

Zobacz również:

Dlaczego przedsiębiorcy nie wierzą w Polski Ład? >>

Polski Ład wprowadzi ograniczenia w korzystaniu z finansowania dłużnego >>

 

Zmiana podejścia skarbówki

Początkowo dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych zgadzał się z takim podejściem. Zmiana nastąpiła 22 maja 2019 r. wraz z wydaniem interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.113.2019.1.APO, w której stwierdzono, że „(…) brak jest podstaw do udzielenia pomocy publicznej w stosunku do dochodów generowanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej nie będącej realizacją nowej inwestycji.

Zobacz procedurę w LEX: Zwolnienie od podatku dochodów podatników uzyskiwanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu >

Dla przedsiębiorcy, z przykładu powyżej,  oznaczało to, że ze zwolnienia nie korzysta dochód z całej działalności (mieszczący się przecież przedmiotowo w zakresie decyzji o wsparciu) w wysokości 150, ale wyłącznie dochód w wysokości 50 – generowany przez „nową inwestycję”.

Przyjęcie tak restrykcyjnego podejścia w wielu przypadkach nie było możliwe. Charakter inwestycji często nie pozwala bowiem na wyodrębnienie dochodu generowanego przez „stary zakład” i „nową inwestycję”. Minister Finansów dostrzegając problem wydał 25 października 2019 r. interpretację ogólna o sygn. DD5.8201.10.2019, w której wskazywał generalnie, że całość dochodu może korzystać ze zwolnienia jeżeli istnieją „ścisłe powiązania” aktywów ze starego zakładu i nowej inwestycji. Zanim podatnicy dowiedzieli się, co należy rozumieć od pojęciem „ścisłych powiązań” w ramach objaśnień podatkowych z 6 marca 2020 r. – pierwsze rozstrzygnięcia WSA w temacie ujrzały światło dzienne.

 

Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz

Sprawdź  
POLECAMY

Pozaustawowe kryteria resortu finansów

Obecnie większość, spośród ponad 20 wyroków WSA dotyczących tego tematu, przyznaje rację podatnikom i wskazuje, że „ścisłe powiązania”, które „wykreował” MF w interpretacji ogólnej to „pozaustawowe kryterium” i nie ma podstaw prawnych do jego stosowania.

Wprawdzie nie zostało to jeszcze zbadane przez NSA, ale można spodziewać się pozytywnego dla podatników rozstrzygnięcia. W analogicznych sprawach, dotyczących rozbudowy zakładu w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych, NSA stanął po stronie podatników (sygn. II FSK 3077/16; sygn. II FSK 1613/16).

Wygląda na to, że MF spodziewając się porażki przed NSA wstaje od szachowej rozgrywki i próbuje układać na nowo jej zasady. Niepokojące jest to, że zmianie nie podlega tylko ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, ale także przepisy PIT i CIT dotyczące rozliczania dochodu zwolnionego.

 

Polskie Strefy Inwestycji w Polskim Ładzie

Zgodnie z projektem Polskiego Ładu:

  • zwolnione będą dochody „(…) z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu”
  • „Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.”,

 

Wobec braku przepisów przejściowych wszystko wskazuje na to, że powyższą zasadę MF chce stosować nie tylko do podmiotów, które dopiero uzyskają decyzję o wsparciu po 1 stycznia 2022 r., ale nawet do tych, które prawdopodobnie wygrają z nim spory przed NSA.

Brak uzupełnienia projektu Polskiego Ładu o przepisy przejściowe wskazujące, że zmiana nie jest stosowana do podmiotów, które uzyskały decyzję o wsparciu przed 1 stycznia 2022 r. może być kolejnym etapem sporu w temacie – tym razem z zasadą „ochrony praw nabytych” w tle. Przed sądem administracyjnym może stanąć niejeden inwestor, którego sytuacja ulegnie diametralnej zmianie.

Inwestycja warta setki milionów złotych, w ramach której ma być uzyskane równie pokaźne wsparcie publiczne (w postaci zwolnienia z podatku) kalkulowana jest, co najmniej, na kilkanaście lat do przodu (tak jak sama decyzja o wsparciu wydawana jest na kilkanaście lat). Czy uzyskanie decyzji o wsparciu nie powinno w pewien sposób zabezpieczać możliwości korzystania przez inwestora ze zwolnienia w związku z przeprowadzeniem inwestycji, którą zrealizował? Czy zmiana w podatkach dochodowych, która likwidowałaby całkowicie zwolnienie dla podmiotów korzystających z decyzji o wsparciu nie byłaby naruszeniem praw nabytych przez inwestora?

Trzeba przyznać, że wprowadzając zmiany o charakterze „uszczelniającym i doprecyzowującym” Ministerstwo Finansów  zadbało o dobry klimat inwestycyjny w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.

Maciej Kubica, radca prawny, menadżer w TLA