- MFiPR zaproponowało w rewizji usunięcie kamienia milowego dotyczącego wprowadzenia w Polsce podatku od posiadania pojazdów spalinowych, zgodne z zasadą „zanieczyszczający płaci" - poinformowało ministerstwo w piątek. 

Czytaj również: Ministerstwo funduszy rozpoczęło konsultacje publiczne >>

Podatek od samochodu i opłata rejestracyjna - KPO >>

Resort rozpoczął 15 marca br. konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Zaproponowano zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. - Naszym celem jest, aby KPO było inwestycją na pokolenia, maksymalnie opłacalną dla polskich finansów publicznych i budżetu i żeby wesprzeć tą wielką zmianą najsłabszych – podkreśla Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej.

W Krajowym Planie Odbudowy dla Polski wskazano 115 tzw. kamieni milowych, od których osiągnięcia zależy wypłata pieniędzy - chodzi o  23,9 mld euro grantów i 11,5 mld euro pożyczki. Wśród nich jest ograniczenie transportu negatywnie wpływającego na środowisko. Według wcześniejszych informacji, Komisja Europejska zobowiązała Polskę do wprowadzenia – do czwartego kwartału 2024 r. – aktu prawnego ustanawiającego opłatę rejestracyjną od pojazdów emitujących spaliny zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Kolejny krok to wprowadzenie podatku od własności pojazdów emitujących CO2 i NOx – polskie władze mają to zrobić do czerwca 2026 r.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) z 2021 r., liczba samochodów w Polsce przypadająca na 1000 mieszkańców wynosi 747 pojazdów – to daje nam drugi wynik w Unii Europejskiej. Wyliczono, że po polskich drogach jeździło 24,3 mln samochodów, co plasuje nasz kraj na piątym miejscu UE. W większości są to auta stare – ich średni wiek stowarzyszenie ocenia na 14 lat i jeden miesiąc.