Po sześciu latach nieustannych wątpliwości i próby znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy leasing operacyjny stanowi schemat podatkowy, doczekaliśmy się interpretacji ogólnej ministra finansów (nr DTS5.8092.4.2024).
Ci, którzy o niej słyszeli, ale jeszcze nie analizowali jej szczegółowo, spodziewają się pewnie, że główna wątpliwość w tym zakresie została rozwiązana, firmy mogą odetchnąć z ulgą, a minister finansów oficjalnie potwierdził, że zgłaszanie leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego jest bezzasadne. W końcu celem przepisów o schematach podatkowych powinno być zapobieganie agresywnym optymalizacjom podatkowym lub wykorzystywanie preferencyjnych systemów podatkowych dla osiągnięcia korzyści podatkowych, a leasing operacyjny żadnemu z tych celów nie służy.
Czytaj również: Umowa leasingu to nie schemat podatkowy, ale są wyjątki
Interpretacja niewiele wnosi
Niestety, wszyscy się bardzo zdziwimy, ponieważ interpretacja ogólna niewiele zmieni w praktyce zgłaszania schematów podatkowych. Zaś ostateczna odpowiedzialność za prawidłową kwalifikację leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego nadal spoczywa na podatnikach.
Dlaczego? Po pierwsze, minister finansów stwierdza, że stanowisko zawarte w interpretacji nie oznacza, że zawarcie umowy leasingu operacyjnego nigdy nie będzie spełniać przesłanek do uznania jej za schemat podatkowy. Czytamy więc dalej, spodziewając się wyjaśnienia problemu kwalifikacji leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego. Znajdujemy jedynie stwierdzenie, że umowa leasingu operacyjnego spełnia ogólną cechę rozpoznawczą, o której mowa w art. 86a par. 1 pkt 6 lit. d ordynacji podatkowej. Ale to już wiemy od sześciu lat.
MF twierdzi, że aby zostały spełnione przesłanki wystąpienia schematu podatkowego, należy zawsze badać (tak jak w przypadku spełniania jakiejkolwiek ogólnej cechy rozpoznawczej), czy zostaje spełnione kryterium głównej korzyści. Tak, to też już wiedzieliśmy. No więc czytamy dalej i czekamy na jakieś nowe wyjaśnienie.
Minister finansów podaje kilka przykładowych sytuacji, w których leasingodawcy lub leasingobiorcy powinni zgłosić schemat podatkowy. Jednak z przykładów tych również nie wynika nic nowego. Skupiono się bowiem na kryterium głównej korzyści, stwierdzając jednocześnie, że każdorazowo powinno być ono ocenianie indywidualnie. Dodatkowo część z tych przykładów (w szczególności w zakresie oceny powstania schematu po stronie leasingodawcy), została - w naszej opinii - wymyślona na potrzeby chwili, albo wskazana zupełnie przypadkowo.
Czytaj w LEX: Obowiązek raportowania schematów podatkowych >
Decyzję i tak podejmuje podatnik
Reasumując, pełna analiza wydanej przez ministra finansów interpretacji ogólnej prowadzi do przykrego wniosku, że oprócz tego, że została ona wydana, nic się nie zmieniło się w kwestii raportowania leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego.
Z interpretacji ogólnej dowiadujemy się, że:
- ogólna cecha rozpoznawcza występuje,
- raportowanie zależne jest od wystąpienia kryterium głównej korzyści,
- spełnienie ogólnej cechy i kryterium głównej korzyści powoduje obowiązek raportowania MDR
- i ostatecznie, że analizę kryterium głównej korzyści każdorazowo powinien przeprowadzić sam podatnik.
To wszystko wiedzieliśmy już sześć lat temu. Mało tego, wiedzieliśmy również, jak oceniać to kryterium. Stwierdzenie ministra finansów, że leasingobiorca powinien odpowiedzieć sobie na pytanie:
- czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe oraz
- czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy,
- również nie zmienia nic w dotychczasowej praktyce.
Zobacz w LEX: Ujawnianie schematów podatkowych a tajemnica zawodowa doradcy podatkowego >
Z pewnością można jednak stwierdzić, że interpretacja ogólna w całości zgodna jest z dotychczasowymi objaśnieniami Ministerstwa Finansów w sprawie MDR. Z jednego i drugiego dokumentu niewiele wynika, a ostateczną decyzję o raportowaniu schematu podatkowego ma podjąć sam podatnik.
Autorzy: Anna Kubicz, doradca podatkowy, Partner Zarządzający w Kancelarii LTCA
Marcin Zarzycki, adwokat, doradca podatkowy, Partner Zarządzający w Kancelarii LTCA
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.