Przed Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem większość firm inwestuje w świąteczny wystrój biura. Zgodnie z utrwaloną już przez lata linią interpretacyjną tego typu wydatki można uznać za koszt uzyskania przychodu, z jednym jednak zastrzeżeniem - dekoracje nie powinny być wystawne. 

- Kosztem uzyskania przychodów mogą być racjonalnie uzasadnione wydatki, poniesione w celu osiągnięcia przychodu bądź zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Co do zasady nie ma przeszkód, by wydatki związane z wystrojem firmy, np. zakup choinki i innych świątecznych ozdób mogły zostać za koszty podatkowe. To już powszechny zwyczaj, który służy budowaniu pozytywnej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Należy przy tym pamiętać, że wyłączone z kosztów są wydatki na reprezentację. Jednak zakup zwyczajowo przyjętych ozdób nie powinien co do zasady stwarzać większego ryzyka uznania za wydatek o charakterze reprezentacyjnym – mówi Grzegorz Grochowina, szef Zespołu Zarządzania Wiedzą w Departamencie Podatkowym w KPMG w Polsce.

Tworzenie świątecznej atmosfery w kosztach firmy

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT (i odpowiednio art. 15 ust. 1 ustawy o CIT) za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu bądź zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem tych, które wymienione zostały jako koszty nieuznawane za koszty podatkowe (wskazane odpowiednio w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Konieczne jest łączne spełnienie warunków:

  • istnieje związek pomiędzy poniesionym kosztem a osiąganym przychodem (w tym racjonalnie spodziewanym) bądź konkretny wydatek został poniesiony w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • poniesiony koszt nie może znajdować się w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu,
  • wydatek jest właściwie udokumentowany.

Kosztem uzyskania przychodów nie mogą być natomiast wydatki o charakterze reprezentacji, w szczególności wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Mówi o tym art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Problem w tym, że brak jest ustawowej definicji pojęcia reprezentacji. Z orzecznictwa wynika natomiast, że kosztami reprezentacji są wszelkie działania, które zmierzają do wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów.

Ze stanowiska organów podatkowych wynika, że za wydatki na świąteczne ozdoby trudno byłoby uznać za koszt reprezentacji. Z jednej strony dekorowani biura jest powszechnym zwyczajem, a z drugiej - służy budowaniu pozytywnej atmosfery w kontaktach z klientami bądź kooperantami. Tego typu elementy są więc powszechnie praktykowanym elementem wyposażenia firmowego.

Potwierdzeniem tego jest interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-39/ 14/ESZ). Skarbówka potwierdziła możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na dekoracje świąteczne wskazując, że gdy celem poniesienia takich wydatków jest budowanie pozytywnej, miłej atmosfery w kontaktach z klientami. Podatnik może je odliczyć, o ile zostały właściwie udokumentowane.

- Ostrożnie do odliczenia świątecznych dekoracji powinni natomiast podchodzić przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą we własnym domu. W ich przypadku organ podatkowy mógłby łatwo wykazać, że zakup choinki do salonu jest wydatkiem o charakterze prywatnym. Tego typu wydatek zostałby łatwo zakwestionowany - mówi Agata Malicka, współwłaścicielka biura rachunkowego. 

Kartki świąteczne mają charakter reklamowy

Podobnie jak firmowe dekoracje przedsiębiorcy mogą odliczyć wydatki na wysyłane kontrahentom kartki z życzeniami. 

- Przyjmuje się, że kartki wysyłane kontrahentom czy klientom mają charakter reklamy, mimo iż nie zawierają informacji np. o produktach czy promocjach. Mogą natomiast zawierać elementy reklamowe, takie jak nazwa firmy czy jej logo. Takie oznaczenie uznaje się za element reklamowy. Przekazywanie kartek z życzeniami to już powszechny zwyczaj, służący budowaniu więzi z klientami i przyczyniający się tym samym do podwyższenia przyszłych przychodów. Może więc stanowić koszt uzyskania przychodu. Poza tym trudno byłoby zarzucić takim kartkom wystawny charakter, czyli uznać je za koszty reprezentacji - mówi Agata Malicka.  

Odliczenie VAT od ozdób

Przedsiębiorcy mogą też odliczyć co do zasady VAT od zakupionych ozdób świątecznych. Potwierdzeniem tego jest wydana kilka lat temu interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-29/08-2/MT). Z pytaniem wystąpił przedsiębiorca, który planował zakup ozdób świątecznych oraz kartek. Wyjaśnił, że ozdoby zostaną wykorzystane do dekoracji siedziby firmy, a kartki - z których część będzie oznaczona logo firmy - przekazane kontrahentom. 

Dyrektor IS w Poznaniu potwierdził, że jeśli wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów, podatnikowi przysługuje również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT za zakup tych towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim nabyte towary są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem odliczenia jest związek z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Mimo, iż wydatki na wystrój świąteczny nie generują bezpośrednio przychodu ze sprzedaży opodatkowanej VAT, to jednak obecnie firmowe dekoracje świąteczne są zarówno tradycją, jak i standardem, w związku z czym pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Czytaj również: Firma odliczy „śledzika”, ale tylko dla pracowników

Świąteczny prezent od kontrahenta może być z podatkiem