Zbliża się termin, w którym podmioty zobowiązane do wdrożenia pracowniczych planów kapitałowych (PKK) w tym roku, mają obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wybraną przez siebie instytucją finansową. Najmniejszym podmiotom zatrudniającym, czyli pracodawcom zatrudniającym na dzień 31 grudnia 2019 r. mniej niż 20 osób zatrudnionych, termin na zawarcie umowy o zarządzanie PPK upływa 23 kwietnia 2021 r. Natomiast podmioty zatrudniające z sektora publicznego (jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy o finansach publicznych), mają czas na zawarcie umów o zarządzanie PPK do 26 marca 2021 r.

Tak wynika z art. 134 i art. 137 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: ustawa o PPK). Instytucję finansową podmioty zatrudniające, a więc głównie pracodawcy i zleceniodawcy, powinny wybrać – co do zasady - w porozumieniu ze stroną społeczną, czyli zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w danym podmiocie, a jeśli takich nie ma z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym w danym podmiocie zatrudniającym.

Ważne!

Wyboru instytucji finansowej można dokonać jedynie spośród instytucji wpisanych do ewidencji PPK prowadzonej przez PFR S.A. Lista tych instytucji dostępna jest na portalu mojeppk.pl.

Czyta również: W sektorze publicznym coraz mniej czasu na wybór instytucji zarządzającej PPK>>
 

Czas na porozumienia z załogą

Ustawa o PPK określa termin na osiągnięcie takiego porozumienia. Stanowi bowiem, że jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest zobowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, porozumienie ze stroną społeczną nie zostanie osiągnięte, podmiot zatrudniający albo, wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - jeśli to on dokonuje wyboru instytucji finansowej, co jest dopuszczalne w przypadku pracodawców sektora publicznego - wybiera instytucję, z którą podmiot zatrudniający zawrze umowę o zarządzanie PPK (art. 7 ust. 3-5 ustawy o PPK). To oznacza, że przepisy uniemożliwiają dokonanie przez podmiot zatrudniający samodzielnego wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK wcześniej niż na miesiąc przed ustawowym terminem na zawarcie tej umowy. Do tego czasu wybór instytucji finansowej powinien zostać dokonany wyłącznie w porozumieniu z przedstawicielami załogi. W konsekwencji, pracodawcy, którym nie udaje się w tym zakresie porozumieć z przedstawicielami osób zatrudnionych – sami mogą zdecydować, z którą instytucją podpiszą umowę o zarządzanie PPK dopiero w ostatnim miesiącu przed upływem terminu na jej zawarcie, czyli jeśli chodzi o najmniejszych pracodawców – po 23 marca, a jeśli chodzi o pracodawców z sektora publicznego – po 26 lutego.

 

Kontunuowanie współpracy

Jednak – co należy podkreślić - ustawa o PPK nie wprowadza ograniczenia co do możliwości wyboru instytucji finansowej w porozumieniu ze stroną społeczną nawet w ostatnim miesiącu przed terminem zawarcia umowy o zarządzanie PPK. To oznacza, że nawet jeśli na miesiąc przez upływem terminu na zawarcie umowy o zarządzanie PPK, nie udało się osiągnąć porozumienia w przedmiocie wyboru instytucji finansowej, nie ma przeszkód, aby i tak wybór ten został dokonany wspólnie z załogą. Jest to rekomendowane zwłaszcza w sytuacji, gdy jej przedstawiciele byli zainteresowani udziałem w wyborze instytucji finansowej, a tylko - we wskazanym w ustawie terminie - stronom nie udało się wypracować porozumienia w tej kwestii.

 


Umowa o zarządzanie PPK podpisana po terminie

Rezygnować ze współpracy z załogą przy wyborze instytucji finansowej – choć ustawa o PPK tego nie wymaga – nie powinny też podmioty, które będą zawierać umowy o zarządzanie PPK dopiero na wezwanie Polskiego Funduszu Rozwoju. Wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzać oszczędnościami uczestników PPK razem ze stroną społeczną będzie oznaką, że podmiot zatrudniający faktycznie chce, aby był on dokonany z uwzględnieniem interesu osób zatrudnionych, do czego zresztą zobowiązuje go ustawa o PPK.   Wspólny wybór minimalizuje też ryzyko ewentualnego, późniejszego kwestionowania przez uczestników PPK jego zasadności. 

Przypomnijmy. Podmioty zatrudniające, które nie zawrą umowy o zarządzanie PPK w ustawowym terminie, zostaną pisemnie wezwane przez PFR do realizacji tego obowiązku. Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o PPK, Polski Fundusz Rozwoju wezwie je do ich zawarcia w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania z funduszem zdefiniowanej daty zarządzanym przez wyznaczoną instytucję finansową (PFR TFI S.A.) albo do przekazania do PFR informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową. 

Oznacza to, że podmiot zatrudniający, który do chwili otrzymania wezwania nie zawarł umowy o zarządzanie PPK, powinien ją jak najszybciej zawrzeć. Umowa ta powinna zostać zawarta z wybraną przez ten podmiot instytucją finansową albo z instytucją wyznaczoną, czyli PFR TFI S.A.  Taką umowę o zarządzanie PPK należy jednak już uznać za umowę zawartą z naruszeniem terminu na jej zawarcie przewidzianego w art. 134 ust. 3 i art. 8 ust. 1 ustawy o PPK. 30-dniowy termin od otrzymania wezwania PFR na zawarcie umowy o zarządzanie PPK wskazany w art. 8 ust. 5 ustawy o PPK nie stanowi bowiem przedłużenia określonego ww. przepisami terminu na zawarcie umowy o zarządzanie PPK.

W takiej sytuacji podmiot zatrudniający nie będzie zatem zwolniony z przewidzianej w art. 106 ustawy o PPK odpowiedzialności za niezawarcie umowy o zarządzanie PPK w terminie. Zgodnie z tym przepisem kto, jako podmiot zatrudniający albo osoba obowiązana do działania w imieniu podmiotu zatrudniającego, nie dopełnia obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w przewidzianym przepisami terminie, podlega karze grzywny w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.

 


Kryteria wyboru instytucji finansowej zawsze aktualne

Niezależnie od tego, czy wyboru instytucji finansowej dokonuje podmiot zatrudniający samodzielnie, czy wspólnie ze stroną społeczną – dokonując tego wyboru powinien kierować się najlepiej rozumianym interesem osób zatrudnionych. W tym celu może podjąć działania mające na celu rozeznanie się w tym, co dla osób zatrudnionych jest istotne przy oszczędzaniu w PPK. Wyboru powinien dokonać w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Może też zastosować dodatkowe, inne kryteria istotne z punktu widzenia interesu osób zatrudnionych. Częstymi kryteriami dodatkowymi uwzględnianymi przez pracodawcę przy wyborze są np. dostępność do - zapewnianych przez instytucję finansową - cyklicznych szkoleń/spotkań informacyjnych dla pracowników, czy wsparcie instytucji finansowej przy wdrożeniu PPK u pracodawcy.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Podstawa prawna;

  • Art. 7, art.134, art. 137 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.),
  • Art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2021 poz. 305)

 

Autorka jest radcą prawnym, ekspertem PFR Portal PPK