Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (nr UDER82). Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. - Projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji ma na celu uproszczenie regulacji i uelastycznienie kanałów komunikacji związków zawodowych i pracodawcy oraz rad pracowników i pracodawcy. Proponowane zmiany są wyjściem naprzeciw postulatom deregulacyjnym wypracowanym przez Rządowy Zespół do spraw Deregulacji powołany przez Radę Ministrów w marcu 2025 r. – napisali na wstępie uzasadnienia projektodawcy.

Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Jak deklarują jego autorzy, skutkiem wejścia w życie projektowanej ustawy będzie usunięcie zbędnych formalności i stworzenie lepszych warunków dla komunikacji pracodawcy z przedstawicielami pracowników, co ułatwi pracodawcy realizację jego obowiązków w zakresie zbiorowego prawa pracy.

Na czym zatem mają polegać zmiany?

Czytaj również:  Lewiatan: Kodeks pracy powinien umożliwić zawieranie umów o pracę w formie innej niż pisemna >>

Trzy formy komunikacji znane z kodeksu cywilnego

W projektowanym art. 1 zmieniającym ustawę o związkach zawodowych Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przewidziało zmiany w obrębie trzech przepisów. W art. 26(1) ust. 1 dotyczącym przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, przewidziany w tym przepisie wymóg – spoczywający na dotychczasowym i nowym pracodawcy - poinformowania na piśmie działających u każdego z nich zakładowych organizacji związkowych o przewidywanym terminie tego przejścia, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla swoich pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia tych pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania, ministerstwo chce zastąpić obowiązkiem poinformowania w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej. W takiej też formie pracodawca będzie udzielał informacji zakładowej organizacji związkowej informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej (zmiana w art. 28 ust. 2).

Trzecia zmiana dotyczy art. 32 ust. 9(1), czyli przepisu regulującego kwestię ochrony trwałości stosunku pracy działaczy związkowych. Zgodnie z nią zarówno wniosek zakładowej organizacji związkowej, jak i informacja pracodawcy będzie następowała w formie pisemnej dokumentowej lub elektronicznej. Obecnie zarząd zakładowej organizacji związkowej powiadamia pracodawcę o liczbie osób stanowiących kadrę kierowniczą na piśmie.

- Formę dokumentową i elektroniczną należy rozumieć zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego. Z art. 78(1) par. 1 k.c. należy wywieźć, że elektroniczna forma będzie zachowana w przypadku złożenia wniosku i informacji w postaci elektronicznej i opatrzenia ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Z kolei do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie (art. 77[2] K.c.). Zachowanie formy dokumentowej zachodzi np. w przypadku złożenia oświadczenia woli w wiadomości mailowej z podaniem imienia i nazwiska składającego to oświadczenie lub danymi pozwalającymi ustalić jego tożsamość – podkreśla  MRPiPS w uzasadnieniu.

Jednocześnie ministerstwo wyjaśnia, że rozszerzenie katalogu form na dokumentową i elektroniczną dotyczy jedynie informacji przekazywanych zakładowej (międzyzakładowej) organizacji związkowej oraz wniosku zarządu zakładowej (międzyzakładowej) organizacji związkowej o powiadomienie zarządu o liczbie osób stanowiących kadrę kierowniczą. Proponowana zmiana ma jedynie charakter deregulacyjny. Nie wpłynie na jasność i jednoznaczność obowiązków pracodawcy i uprawnień zakładowej (międzyzakładowej) organizacji związkowej. Nie dotyczy przepisów, w których forma pisemna jest przewidziana dla załatwienia sprawy indywidualnego pracownika. Nie obejmuje również spraw, które mogą być przedmiotem kontroli sądowej w ramach postępowania o ustalenie liczby członków zakładowej organizacji związkowej oraz postępowa waleń z powództw objętych szczególną ochroną stosunku pracy działaczy związkowych.

W drugiej z ustaw, czyli ustawie o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (art. 2 projektu), resort pracy przewiduje zmiany w ust. 2 i 3 artykułu 13 dotyczącego prawa do informacji. Na podstawie proponowanych zmian, pracodawca będzie przekazywał informacje w przypadku złożenia przez radę pracowniczą wniosku w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej. W takiej też formie pracodawca będzie przekazywał wnioskowane informacje.

 

Cena promocyjna: 224.1 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł


To pierwszy krok na drodze do uproszczenia

- Projekt wprowadza inne formy komunikacyjne niż pisemna i to należy ocenić pozytywnie, bo w czasach, w których żyjemy formy te są powszechnie używane – mówi Katarzyna Kamecka, ekspert ds. prawa pracy Polskiego Towarzystwa Gospodarczego. Jak jednak podkreśla, to jest kropla w morzu potrzeb, bo przeglądowi powinny podlegać także przepisy kodeksu pracy i prawa pracy. -  Kodeks pracy posługuje się pojęciem „postaci pisemnej” lub "postaci elektronicznej", która w samym kodeksie nie została zdefiniowana. Ten projekt wprowadza formę pisemną, dokumentową i elektroniczną, czyli wprowadza trzy formy komunikacji znane z kodeksu cywilnego – zauważa Katarzyna Kamecka. I dodaje: - To jest jeden z kroków do uproszczenia. Pozostają jeszcze inne przepisy i kodeks pracy, który powinien – tak jak ten projekt – posługiwać się trzema pojęciami znanymi z kodeksu cywilnego.

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów przejściowych, bo - jak wyjaśnia MRPiPS - intencją projektodawcy jest dokończenie zainicjowanych przez związki zawodowe lub rady pracowników wniosków w nowej, odformalizowanej procedurze. Ważnym czynnikiem przemawiającym za nieformułowaniem przepisów intertemporalnych jest materia, którą regulują - uelastycznienie komunikacji pracodawcy związkami zawodowymi lub radami pracowników. Składane przez związki zawodowe lub rady pracowników wnioski nie stanowią elementu żadnego etapu postępowania, a zatem nie wiążą się z naruszeniem ochrony interesów w toku. - Proponowane formy komunikacji pozwolą na skrócenie czasu doręczenia odpowiedzi, a to pozytywnie wpłynie na sprawność procesu komunikacji – przekonuje resort.

Projektowane przepisy mają zatem wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia.