W sprawie podjęcia skutecznych działań na rzecz zwiększenia wynagrodzeń pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wystąpił do ministra rodziny i polityki społecznej poseł Stefan Krajewski. Według niego, zaproponowane przez rząd jednorazowe świadczenie pieniężne, które zostało zaakceptowane przez NSZZ „Solidarność”, nie przyczyni się w sposób kompleksowy do poprawy sytuacji bytowej pracowników ZUS i jest działaniem jedynie pozorowanym. - To dzięki pracownikom Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ich zaangażowanej i odpowiedzialnej pracy, możliwa jest bezproblemowa realizacja wszystkich istotnych programów społecznych jak 500+, 300+, czy kolejne tarcze antykryzysowe – napisał w interpelacji poselskiej nr 42753. I dodał: - Pracownicy ZUS zasługują na poważne potraktowanie przez rząd problemu płac w tej jednostce i ich znaczące podwyższenie.

Poseł chciał więc wiedzieć, czy rząd dokona waloryzacji płac pracowników ZUS w najbliższym czasie.

Czytaj również: ZUS czeka na podpisanie budżetu, żeby podnieść płace pracownikom
 

Podwyżka była

- Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS, Zakład) jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Zakład zalicza się do jednostek sektora finansów publicznych a podstawą jego gospodarki finansowej jest plan finansowy. Plan finansowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest załącznikiem do ustawy budżetowej. Oznacza to, że przychody, jak i wydatki ZUS są określane przepisami rangi ustawowej – poinformowała na wstępie odpowiedzi na interpelację poselską nr Anna Schmidt, wiceminister rodziny i polityki społecznej. Jak zaznaczyła, w ustawie budżetowej na rok 2023 ustawodawca przewidział wzrost funduszu wynagrodzeń osobowych dla ZUS o 7,8 proc. W związku z tym Zakład nie może przeznaczać na wynagrodzenia pracowników większych środków finansowych niż przyznane na mocy ustawy budżetowej.

Jednocześnie poinformowała, że pracownicy Zakładu w bieżącym roku otrzymali podwyżki wynagrodzeń zasadniczych. - Fundusz wynagrodzeń osobowych w roku 2023 zwiększył się o 88,7 proc. w stosunku do funduszu wynagrodzeń osobowych w roku 2015, a łączny wzrost funduszu wynagrodzeń osobowych w latach 2015-2023 to kwota 1 867,7 mln zł – przekazała wiceminister Schmidt. I dodała: - Dzięki podwyżkom wynagrodzeń wprowadzonym w ostatnich latach w ZUS (2015-2023) przeciętne wynagrodzenie całkowite wzrosło o 88,4 proc.

Według MRiPS, podwyżki wynagrodzeń zostały przyznane w kwotach i na zasadach uzgodnionych z zakładowymi organizacjami związkowymi.

 

Sprawdź również książkę: Prawo pracy. Pytania i odpowiedzi >>


Nowe zadania to stały element funkcjonowania ZUS

Odnosząc się zaś do kwestii przejęcia przez Zakład nowych zadań do realizacji Anna Schmidt podkreśliła, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych, określone w art. 68-70 ustawy, ale także zadania powierzone na podstawie innych ustaw (art. 71 ustawy). Zatem podejmowanie przez ZUS nowych obowiązków, nie wynikających z podstawowej regulacji określającej kluczowe zadania Zakładu jest stałym elementem funkcjonowania Zakładu od wielu lat.

- Informuję również, że w zakresie realizacji nowych zadań ZUS dąży do jak najpełniejszego zastosowania nowoczesnych technologii informatycznych, używając automatów do analizy i rozpatrywania standardowych elektronicznych wniosków o nowe świadczenia. W konsekwencji udział pracowników przy realizacji tych zadań jest ograniczony do spraw, w których nie można zastosować pełnej automatyzacji – zaznaczyła wiceminister Anna Schmidt.

Ponadto z wyjaśnień MRiPS wynika, że corocznie wysokość średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (w tym pracowników ZUS) jest przedmiotem uzgodnień w ramach Rady Dialogu Społecznego. Każdego roku do 15 czerwca Rada Ministrów przedkłada Radzie, a także ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych zrzeszających pracowników państwowej sfery budżetowej w celu wyrażenia opinii, propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok następny. - Ww. negocjacje, jak i polityka płacowa pozostają w obszarze właściwości Ministerstwa Finansów – zaznaczyła Anna Schmidt.