Projekt został opublikowany 12 maja br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Wnioskodawcą jest pełnomocnik rządu ds. CPK.
- W obecnym stanie prawnym, w związku z brakiem formalnego powiązania wywłaszczenia z wypłatą odszkodowania, prawdopodobna jest sytuacja, która nierzadko ma miejsce w toku procesów inwestycyjnych realizowanych na podstawie innych specustaw, w której osoba wywłaszczona może nie otrzymać nawet zaliczki na odszkodowanie przed nadejściem terminu na opuszczenie nieruchomości – czytamy w ocenie skutków regulacji.
Czytaj także: Prawo lotnicze sparaliżuje inwestycje, a politycy biją pianę
Zmiany w ustawie o CPK
Wnioskodawca proponuje rozwiązania, które „zapewnią niespotykany dotychczas w polskich specustawach inwestycyjnych poziom gwarancji praw podmiotów podlegających wywłaszczeniu”, przy jednoczesnej ochronie „interesów inwestora, a zatem interesu publicznego”.
Projekt przewiduje:
- Możliwość nadania przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej rygoru natychmiastowej wykonalności - skutkiem będzie m.in. wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania, przy jednoczesnym zagwarantowaniu uprawnienia inwestora do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
-
Doprecyzowanie terminu na wydanie nieruchomości – przepis wskaże, że termin nie może być krótszy niż 120 dni od dnia:
- w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna (art. 52 ust. 1),
- w przypadku gdy decyzji lokalizacyjnej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności – od dnia, w którym została wydana przez organ pierwszej instancji decyzja o ustaleniu wysokości odszkodowania (art. 52 ust. 1a); -
Określenie terminu dla wojewody na wydanie decyzji ustalającej wysokość odszkodowania:
– 30 dni od dnia, w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna,
- w przypadku nadania rygoru natychmiastowej wykonalności – 60 dni od nadania decyzji lokalizacyjnej tego rygoru; - Umożliwienie wnioskowania osoby uprawnionej do odszkodowania o zaliczkę – jej wysokość ma wynieść 85 proc. odszkodowania ustalonego przez organ pierwszej instancji w decyzji ustalającej wysokość odszkodowania;
- Doprecyzowanie przepisów w celu wskazania w sposób niebudzący wątpliwości, kiedy następuje wypłata odszkodowania;
- Odmrożenie inwestycyjne na obszarach, na których planowane są inwestycje towarzyszące – obecnie przepisy uniemożliwiają prowadzenie jakiejkolwiek innej inwestycji, nawet prywatnej, która nie zagroziłaby realizacji inwestycji celu publicznego; projekt przewiduje, że pełnomocnik rządu ds. CPK będzie mógł udzielić zgody na wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo na podjęcie zawieszonego postepowania.
Projektodawca szacuje, że rozwiązania będą dotyczyć mniej niż 1000 właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości na obszarze objętym inwestycją CPK. Ze względu na „ograniczony zakres oddziaływania” i skierowanie projektu „do stosunkowo wąskiego kręgu podmiotów zainteresowanych”, projektodawca zaproponował, by pominąć konsultacje publiczne.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












