Za odrzuceniem nowelizacji ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 43, nikt się nie wstrzymał. Teraz wnioskiem Senatu zajmie się Sejm.

O odrzucenie noweli wcześniej wniosły połączone senackie komisje: infrastruktury oraz samorządu terytorialnego i administracji państwowej. - Podejmując decyzję o odrzuceniu ustawy, Izba wzięła pod uwagę krytyczne opinie mieszkańców miejscowości, na których terenie jest planowana budowa CPK, a także negatywną ocenę tej inwestycji, wyrażoną przez NIK  - wyjaśniła w komunikacie Kancelaria Senatu.

Jakie są propozycje

Ustawa  wprowadza mechanizm polegający na powiązaniu wysokości należnego odszkodowania z wartością rynkową nieruchomości. Zgodnie z nią odszkodowanie za wywłaszczenie ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do odszkodowania będzie dodawany bonus pieniężny, który - po zmianie na etapie prac sejmowych - ma wynieść bazowo 20 proc. wartości nieruchomości oraz 40 proc. wartości budynków zlokalizowanych na nieruchomości i wartości lokalu mieszkalnego.

Przysługiwać będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż wynika to z odszkodowania. Z rozwiązania tego będzie mógł skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody nierekompensowane odszkodowaniem.

Ponadto, ustawa zakłada szereg zachęt do zbywania nieruchomości przed formalnym ustaleniem lokalizacji CPK, w drodze decyzji administracyjnej.

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.  

Ostre protesty przeciwko zmianom

Przeciwko tej ustawie protestują wywłaszczani pod budowę CPK.  Postulat likwidacji tzw. zasady korzyści zupełnie inaczej postrzegają eksperci. Zdaniem Mirosława Ochojskiego z Fundacji INLEGIS wbrew swojej nazwie zasada ustanowiona w art. 134 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie przysparza osobom wywłaszczonym żadnych korzyści. Jej podstawową funkcją jest symulowanie rynkowych warunków nabycie w toku przymusowego pozbawiania prawa dotychczasowych właścicieli. Dzięki tej normie rzeczoznawca ustala wartość nieruchomości na taką, za jaką dotychczasowy właściciel byłby gotów ją sprzedać, biorąc pod uwagę całokształt okoliczności.

 W opinii Łukasza Bernatowicza, radcy prawnego, wiceszefa BCC zmienia się przepisy po to, by ta (CPK) oraz inne publiczne inwestycje były tańsze. Robi się to kosztem wywłaszczanego obywatela.