Po otwarciu sklepów w galeriach handlowych, hoteli i miejsc noclegowych na "odmrożenie" czekają salony fryzjerskie i kosmetyczne, w tym manicure i pedicure. Nieoficjalnie mówiło się, że ma to nastąpić 18 maja. - Ostateczną  decyzję w tej sprawie podejmie premier Morawiecki – mówi Jadwiga Emilewicz, wicepremier i minister rozwoju. I w środę 13 maja ta decyzja zapadła. Podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki powiedział, że salony fryzjerskie i kosmetyczne zostaną "odmrożone" właśnie w poniedziałek 18 maja.

Czytaj również: Wytyczne dla zakładów kosmetycznych >>

Ministerstwem Rozwoju wydało też wytyczne dla  87 505 firm, z czego aż 89,6 proc. stanowią mikrofirmy, czyli zatrudniające do 10 osób. Tyle przedsiębiorców bowiem zadeklarowało w marcu 2020 roku, że prowadzi działalności zaliczane do kategorii „Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne”. - Branża beauty, w tym stylizacji paznokci, w wyniku epidemii z dnia na dzień została zamknięta, skutkiem czego przedsiębiorcy zostali z piętrzącymi się rachunkami i zobowiązaniami pracowniczymi przy zerowych dochodach. Czekamy na jak najszybsze wznowienie usług - mówi Ewa Żabińska-Lubowiecka, prezes OSSP FANTASMAGORIE & Federacji Beauty Pro.

 


Rozmowy nad wytycznymi trwają już trzy tygodnie

Prace nad wytycznymi dla branży beauty trwały już blisko trzy tygodnie pod kierunkiem Olgi Semeniuk, wiceminister rozwoju. - Wsłuchujemy się  w oczekiwania i  postulaty branży. Mam nadzieję, że we współpracy z jej reprezentantami będziemy w stanie uniknąć bankructw w tej – niezwykle silnie dotkniętej przez konsekwencje pandemii koronawirusa  – gałęzi biznesu  - mówi wiceminister. W pracach nad wytycznymi biorą udział m.in. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Izba Kosmetologów oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Fantasmagorie.

W poniedziałek Blanka Chmurzyńska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, liczyła, że będą gotowe jeszcze w tym tygodniu, i tak się stało. - Chcemy, by salony szybko wróciły do normalnej, legalnej i bezpiecznej pracy.  Z wytycznych jednak będą korzystać i te małe, prowadzone często przez jedną osobę, i te duże w pięciogwiazdkowych hotelach. Dlatego trzeba precyzyjnie ustalić, co jest bezpieczniejsze, zarówno ze względu na epidemię, jak i wygodę pracy, przy konkretnym zabiegu, maseczka, przyłbica czy może gogle. Ważne jest również, aby dać wszystkim salonom czas na zaopatrzenie się w niezbędne, nowe artykuły - podkreśla dyrektor Chmurzyńska.

 


Czego mogą się spodziewać salony?

Bazą dla wytycznych rządowych są ponad 20 stronicowe wytyczne dla kosmetyczek i fryzjerów opracowane przez PZPK. - Klienci mają być przyjmowani wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Z użytku mają być wyłączone poczekalnie. Przy wykonywaniu usług trzeba nosić rękawiczki, maseczki, a nawet gogle i przyłbice przy wykonywaniu usług, a także odzież ochronną. Po każdym kliencie trzeba dezynfekować stanowisko, a także inne powierzchnie, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.). My też radzimy też nie serwować kawy czy herbaty -  mówi Blanka Chmurzyńska.

Co istotne dla klientów, przyjmowane mają być tylko osoby zdrowe. Kto ma o tym decydować? Salon na podstawie pomiaru temperatury i krótkiej ankiety. PZPK radzi też zrezygnować z poczekalni, a rzeczy klientów przechowywać w workach. Klienci też muszą zdezynfekować ręce lub mieć rękawiczkach i być w maseczkach. - Dzięki naszej pracy salony mogły się już przygotowywać się do otwarcia, myśleć, jak przeorganizować zakład, strukturę pracy, jak ułożyć zmiany, w co zainwestować, by i pracownicy, i klienci czuli się bezpiecznie - podkreśla dyrektor Chmurzyńska. - To jest ponad 300 tys. miejsc pracy w całej Polsce, musimy teraz pomóc tym osobom, bo jeśli oni nie będą pracować, to i my nie będziemy pracować. Musimy przekonać i pracowników, i klientów, że mogą się czuć bezpiecznie. PZPK zrzesza blisko 200 firm  kosmetycznych, dużych jak Bielenda, Joanna,  czy Dr Irena Eris, i mniejszych jak New Anna Cosmetics czy Yonelle. Wiele firm prowadzi swoje salony, ale też dostarcza produkty do innych salonów w całej Polsce, a także szkoli ich pracowników - dodaje. Teraz mają już też wytyczne MR i GIS, które zostały podzielone na cztery części

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie.
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczących usługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.

 

Wytyczne MR i GIS dla zakładów fryzjerskich

 

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.

A. Przed wykonaniem usługi

  1. Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
  2. Możliwe jest rozważenie, za zgodą pracowników, prowadzenia codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu, w szczególności o braku wstępowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną.
  3. Zaleca się świadczenie usług w  salonie z wyłączeniem profesjonalistów pracujących na sesjach zdjęciowych, backstage’ach i pokazach zawodowych.
  4. Salony, które nie pracują w systemie planowanych wizyt, są zobowiązane do przeprowadzenia wszystkich opisanych poniżej czynności przy pierwszym kontakcie z klientem. Jednocześnie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, zaleca się przejście do systemu pracy planowanej i wcześniejszego umawiania wizyt.
  5. Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  6. W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
  7. Klient zostaje poinformowany o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę, jeśli:
    • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
    • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
    • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
    • w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji. 
  8. Jeśli u klienta nie zaistniały przesłanki wymienione w pkt 7, należy go telefonicznie poinformować o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym o przyjściu do salonu w maseczce (klient zdejmie maskę tylko na czas wykonania zabiegu, jeśli dotyczy on zasłoniętego obszaru twarzy) oraz zabraniu ze sobą rękawiczek jednorazowych.
  9. Jeśli klient przyjdzie bez maseczki ochronnej/rękawiczek jednorazowych, aby usługa mogła się odbyć salon powinien mu je zapewnić (odpłatnie lub nieodpłatnie).
  10. Klient/usługobiorca przy wejściu do gabinetu myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia – również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.
  11. Wytyczne dla realizowania fryzjerskich usług szkoleniowych:
    • Zalecenia  dla prowadzącego:
      - Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
      - Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
      - Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących, chyba, że do ćwiczeń niezbędny jest udział modela.
      - ​​​​​Liczba uczestników zgodna z liczbą stanowisk pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
    • Wytyczne  dla uczestnika:
      - Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jeśli jest to możliwe, ze względu na rodzaj realizowanego szkolenia).
      - Nie używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania.
      - Uczestnik przychodzi na szkolenie bez osób towarzyszących.
      - Uczestnik zobowiązany posiadać odzież ochronną (jednorazowe rękawiczki, osłonę ust i nosa, fartuch).

B. W trakcie wykonywania usługi

W stosunku do pracowników salonu:

  1. Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala (jednorazowe rękawiczki zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane  pomiędzy klientami).
  2. Obowiązkowe noszenie osłony ust i twarzy przez fryzjerów, a jeśli zabieg tego wymaga także gogli lub przyłbic. 
  3. Używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
  4. Wymiana ręczników i podkładów po każdym kliencie, w przypadku wielorazowych – pranie w temperaturze min. 60oC z użyciem detergentu.
  5. Wykorzystanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych temperaturze min. 60oC z użyciem detergentu po każdym kliencie.
  6. Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.  

W stosunku do klientów:

  1. Obowiązkowe noszenie maseczek.
  2. Obowiązek noszenia rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcja rąk.
  3. Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych.
 

C. Po zakończeniu wykonywania usługi

  1. Zdjęcie rękawiczek po każdym kliencie lub w razie potrzeby (uszkodzenie w trakcie wykonywania usługi) i usunięcie ich do kosza. Umycie, osuszenie i dezynfekcja rąk.
  2. Sprzątniecie i dezynfekcja powierzchni dotykowych na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzi, urządzeń, a także innych powierzchni, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcie krzeseł itp.).
  3. Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku.
  4. Przewietrzenie pomieszczenia.

 

Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie

  1. Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się  utrzymywanie czystości rąk - ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:
    - przed i po pracy z klientem,
    - po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp,
    - przed dotykaniem ust, nosa czy oczu, 
    - po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
    - przed i po skorzystaniu z toalety,
    - przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
    - przed i po posiłku, spożywaniu napojów.
  2. Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk.
  3. Dezynfekuj dłonie przy kliencie, aby pokazać mu, że traktujesz higienę priorytetowo.
  4. Umożliwiaj klientom dezynfekowanie rąk w różnych punktach w salonie (przy drzwiach wejściowych, gdzie dezynfekcja jest obowiązkowa, przy wchodzeniu i wychodzeniu z salonu, przy recepcji/strefie roboczej, na stanowisku pracy).
  5. W miejscach publicznych, w tym, w salonie fryzjerskim obowiązkowe jest noszenie osłony ust i nosa. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pracownicy mogą dodatkowo zastosować gogle ochronne lub przyłbice.
  6. Należy unikać dotykania oczu i ust.
  7. Zaleca się, aby odzież robocza była prana codziennie i przechowywana w czystym, zamkniętym miejscu.
  8. Używaj odzieży roboczej tylko do pracy z klientem.
  9. Obuwie robocze dla pracowników powinno być używane wyłącznie w pracy.
  10. Stosowanie jednorazowych okryć, ręczników, podkładów, peleryn itp. dla każdego klienta. Jeśli nie ma takiej możliwości materiały wielorazowe należy po każdym kliencie uprać  w temperaturze minimum 60oC z użyciem detergentu.
  11. Dezynfekcja każdego narzędzia i opakowania produktu po każdym kliencie. Obowiązkowa zasada to 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.).
  12. W przypadku produktów dawkowanych, po każdym otwarciu opakowania zewnętrznego należy je czyścić i dezynfekować (należy zwrócić uwagę na łatwe w obsłudze elementy, takie jak aplikator). Przed użyciem szamponu, odżywki, maseczki, pasty do stylizacji, żeli itp., należy umyć ręce lub używać jak najwięcej narzędzi jednorazowego użytku takich jak szpatułki do pobierania produktu z miski,  z tubki itp.
  13. Dezynfekcja każdego stanowiska i umywalki do mycia włosów po każdym kliencie.
  14. Regularne sprzątanie salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni w salonie co najmniej 2 razy na zmianę.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczące usługi

  1. Pracownicy/osoby świadczące usługi powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl  lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny). Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  4. Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Jeśli nie ma takiego pomieszczenia należy wydzielić obszar, w którym osoba będzie odseparowana od innych w odległości minimum 2 m z każdej strony.  
  5. Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik/klient, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  6. Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem

  1. Ustalenie listy pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w gabinecie (terminarz wizyt wraz z danymi kontaktowymi należy przechowywać w miejscy niedostępnym dla osób postronnych, najlepiej pod kluczem przez okres 30 dni od dnia usługi) i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  2. Dokładne zdezynfekowanie przestrzeni, w której przebywał zakażony klient (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekowanie  narzędzi, które były wykorzystywane w trakcie świadczenia usługi.


PZPK przygotował plakat, który ma pomóc przygotować się zakładom, a klientom poczuć się bezpiecznie - można go pobrać tutaj >>