NIK skontrolowała sposób ustalania i wypłacania wynagrodzeń członków zarządów i rad nadzorczych w spółkach ze 100-proc. udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Kontrola wykazała, że zdecydowana większość spółek zawyżała wynagrodzenie podstawowe, a połowa z nich niewłaściwie określała wynagrodzenie zmienne.
Wynagrodzenia określa ustawa
Izba przypomina, że pensje kierownictwa spółek ustalane są zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (ustawa o wynagrodzeniach). Przewiduje ona m.in.
- mechanizm wymuszający ustalenie wysokości wynagrodzeń w sposób adekwatny do bieżącej sytuacji spółki, jej wielkości oraz skali prowadzonej działalności,
- motywacyjny system wynagradzania w odniesieniu do wynagrodzeń uzupełniających (zmiennych).
W większości kontrolowanych spółek Izba wykryła nieprawidłowości skutkujące wypłatą zawyżonego wynagrodzenia. W ocenie kontrolujących wynikały one z przyjętego sposobu ustalenia wynagrodzeń oraz z nieznajomości przepisów ustaw okołobudżetowych lub przyjęcia błędnej ich interpretacji.
- Błędów dotyczących wynagrodzeń stałych członków zarządów można było uniknąć, gdyby zgromadzenia wspólników (tj. organy wykonawcze gmin) w uchwałach w sprawie wynagrodzeń określiły te wynagrodzenia przez wskazanie konkretnych kwot, a nie w postaci iloczynu – czytamy w komunikacie NIK.
Czytaj także: UOKiK wszczął osiem spraw ws. zatorów płatniczych. Na liście znane firmy
Wynagrodzenie zmienne też jest regulowane
Kolejne zastrzeżenia dotyczyły wynagrodzenia zmiennego członków zarządów. Tu stwierdzono nieprawidłowości w łącznej kwocie ponad pół miliona zł. NIK przypomina, że zgodnie z ustawą o wynagrodzeniach, przyznanie członkom zarządu wynagrodzenia zmiennego, oprócz spełnienia wymogów formalnych, wymaga m.in. ustalenia przez zgromadzenie wspólników celów zarządczych, a następnie stwierdzenia przez uprawniony organ spółki (radę nadzorczą lub zgromadzenie wspólników) realizacji tych celów.
- Kontrolerzy NIK ustalili, że w połowie spółek nie zostały określone obiektywne i mierzalne kryteria realizacji niektórych celów zarządczych, a w dwóch spółkach cele określił organ do tego nieuprawniony. W konsekwencji uniemożliwia to określenie poziomu osiągnięcia celów i ocenę zasadności przyznanych członkom zarządów wynagrodzeń zmiennych – podaje Izba.
Inne nieprawidłowości w spółkach samorządowych
Kontrola wykazała też m.in.:
- sześć przypadków wypłacenia członkom zarządu lub rady nadzorczej wynagrodzenia zawyżonego z innych przyczyn;
- nieprawidłowości w zakresie świadczeń dodatkowych - wystąpiły przypadki wypłacenia lub uzyskania świadczeń z naruszeniem zasad ich przyznawania, określonych przez zgromadzenie wspólników;
- nieprawidłowości w zakresie odpraw - niektóre uchwały i umowy o zarządzanie w zakresie przesłanek wypłacania odprawy nie zabezpieczały w pełni interesów spółek, ponieważ ich treść nie wykluczała możliwości wypłaty członkowi zarządu odprawy w sytuacji rezygnacji z funkcji;
- nieprawidłowości w przyznawaniu prawa do płatnej przerwy w świadczeniu usług zarządzania;
- nieprawidłowości dotyczące przyznania innych świadczeń dla członków zarządu bez umocowania w uchwale zgromadzenia wspólników;
- niestosowanie przepisów ustaw okołobudżetowych przy naliczaniu wynagrodzeń członków rad nadzorczych.
O trzech stwierdzonych nieprawidłowościach NIK powiadomiła prokuraturę. Do organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego skierowała zaś wnioski systemowe o:
- podjęcie działań w celu ustalania lub określania stałych wynagrodzeń członków zarządów i wynagrodzeń członków rad nadzorczych w uchwałach w sprawie wynagrodzeń poprzez podanie konkretnych kwot tego wynagrodzenia;
- zwiększenie nadzoru właścicielskiego nad naliczaniem i wypłacaniem wynagrodzeń członkom zarządów i rad nadzorczych spółek z udziałem JST oraz nad wykonywaniem uchwał ZW przez RN w zakresie przyznawania członkom zarządów świadczeń dodatkowych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.