Rada Ministrów w trybie obiegowym przyjęła nowelizację uchwały w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm”. Nowelizacja nie jest publicznie dostępna. Jednak z informacji zamieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów wynika, że zawiera pięć istotnych zmian.

 

Pożyczki nie dla średnich firm

Po pierwsze nowelizacja ogranicza krąg beneficjentów pożyczki płynnościowej dużych przedsiębiorstwami, tj. takich, które

  • zatrudniają więcej niż 249 pracowników (stan na 31 grudnia 2019 r.), z wyłączeniem właściciela, lub,
  • których roczny obrót za 2019 r. przekracza 50 milionów euro oraz suma bilansowa w 2019 r. przekracza 43 miliony euro

Rząd tłumaczy, że wyłączył z pomocy średnie firmy, bo te w mniejszym stopniu korzystają z pożyczek płynnościowych, czyli preferencyjnie oprocentowanego wsparcia w wysokości do 1 miliarda złotych udzielanego na maksymalnie 4 lata. Dodatkowo, podmioty posiadające z mocy prawa status dużego przedsiębiorcy, z uwagi na to, że min. 25 proc. lub więcej kapitału lub praw głosu jest kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio, wspólnie lub indywidualnie, przez co najmniej jeden organ publiczny przez przedsiębiorstwa powiązane (w rozumieniu Programu) lub Przedsiębiorstwa Partnerskie (w rozumieniu Programu) organu publicznego, mogły ubiegać się o finansowanie w ramach programu rządowego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw 2.0, który również realizował Polski Fundusz Rozwoju („Program MMŚP 2.0”), („PFR”).

Dłuższy termin na przyjmowanie wniosków

Nowela przedłuża maksymalne terminów na przyjmowanie wniosków o finansowanie płynnościowe do 30 września 2021 roku, a na zawieranie umów pożyczek - do 31 grudnia 2021 roku oraz na udzielanie finansowania (w przypadku zawarcia w umowach pożyczek warunków zawieszających) - do 31 marca 2022 roku. Z tym, że PFR będzie miał prawo do ustalenia krótszych terminów lub ich wydłużenia. Obecnie wnioski do PFR można składać tylko do końca kwietnia. 

Dłuższa karencja w spłacie

Nowela wydłuża też okresy w karencji w spłacie kapitału oraz odsetek, a także obniża oprocentowania w zakresie instrumentu pożyczki płynnościowej. Nie podano jednak dokładnie o ile. Obecnie zgodnie z regulaminem w przypadku pożyczki o okresie spłaty do 30 czerwca 2021 r. pierwszy okres odsetkowy dla danej transzy rozpoczyna się w pierwszej dacie wypłaty takiej transzy i kończy w dacie ostatecznej spłaty. Ponadto obecnie w przypadku pożyczki, której data ostatecznej spłaty przypada po dniu 30 czerwca 2021 r., pożyczkobiorca jest zobowiązany dokonać spłaty Pożyczki w równych kwartalnych ratach kapitałowych począwszy od 30 czerwca 2021 r. Z tym, że PFR dopuszcza ustalenie innego harmonogramu spłaty w zależności od prognoz finansowych pożyczkobiorcy. Z kolei obecnie umorzenie ma na celu pokrycie maksymalnie do 75 proc. faktycznej szkody poniesionej przez przedsiębiorstwo na skutek COVID-19, ale jego wysokość  nie może również przekroczyć 75 proc. kwoty udzielonej pożyczki.

Uproszczenia w rozpatrywaniu wniosków

Nowelizacja wprowadza też skrócone i ograniczone badanie due diligence dla określonych beneficjentów. Będzie ono dostępne dla beneficjentów, którzy ubiegają się o wsparcie w łącznej kwocie niższej niż 3,5 miliona złotych lub prowadzą działalność w sektorze ochrony zdrowia i ubiegają się o udzielenie wsparcia nie przekraczającego równowartości 3 miliony euro.

Dodatkowy tryb dla spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki

Ponadto PFR zyska prawo do wystąpienia do Rady Ministrów o podjęcie decyzji w sprawie udzielenia finansowania płynnościowego, na rzecz przedsiębiorcy który:  jest przedsiębiorcą mającym istotne znaczenie dla gospodarki państwa, tj. przedsiębiorcą znajdującym się na liście spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub kwota finansowania, o którą ubiega się przedsiębiorca przekracza 500 milionów złotych.