W 2017 r. firmy z sektora pożyczek pozabankowych udzieliły 3,87 mln pożyczek – tak wynika z raportu „Sektor pożyczek pozabankowych – dwie strony rynku" przygotowanego przez  Fundację Rozwoju Rynku Finansowego i Polski Związek Instytucji Pożyczkowych na podstawie sprawozdań finansowych i danych uzyskanych od instytucji pożyczkowych, które posiadają 80 proc. rynku. .W tym samym roku zysk netto branży wyniósł 212,3 mln zł. Wartość całego rynku, mierzona wartością portfela pożyczek, była na poziomie 4,3 mld zł.

Mity o rynku firm pożyczkowych

Zdaniem Jarosława Ryby, prezes Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych, raport pokazuje, że "nadmierne” zyski sektora pożyczkowego są mitem. - To bardzo trudny biznes. Po regulacji w 2016 r. z rynku wypadło 17 proc. przedsiębiorców, a Ministerstwo Sprawiedliwości już zapowiada kolejne zmiany w prawie. Jeżeli wejdą w życie w proponowanym kształcie, większość firm znajdzie się „pod kreską” i w perspektywie roku prawdopodobnie zakończy działalność. Bez odpowiedzi pozostaje pytanie, dokąd po drobną pożyczkę pójdą 3 mln klientów sektora – mówi Jarosław Ryba.

Branża protestuje, ponieważ w przeciwieństwie do sektora bankowego pożycza wyłącznie środki własne i nie jest w stanie konkurować z podmiotami nadzorowanymi zbierającymi depozyty ponadto nie może korzystać z ulg podatkowych na „złe długi”.  Agnieszka Wachnicka, prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego dodaje, że zmiany, które dokonały się na rynku pożyczek pozabankowych w ciągu ostatnich trzech lat spowodowały, że branża jest obecnie w zupełnie innym miejscu. - Wzrosła efektywność instrumentów oceny zdolności kredytowej, obniżyły się koszty obsługi pożyczek przez konsumentów, ale zmieniła się również świadomość instytucji pożyczkowych w zakresie budowania relacji z klientem – dodaje Wachnicka.

 

Sprawdzeni i stali klienci

Według szacunków FRRF i PZIP liczba klientów sektora pozabankowego przekroczyła 3 mln osób. Jednocześnie spada przyznawalność pożyczek. W 2013 r. firmy pożyczkowe zrzeszone w PZIP akceptowały 4 z 10 wniosków kredytowych od nowego klienta. W 2014 r. tzw. „approval rate” wynosił już 19 proc., a w 2017 r. spadł do 17 proc. Wśród firm reprezentowanych przez FRRF odsetek wniosków akceptowanych dla nowych klientów w okresie 2015–2017 obniżył się o ponad 5 pkt. proc. do poziomu 42 proc. Odsetek wniosków akceptowanych wśród klientów powracających znajduje się na tym samym poziomie. Zdaniem autorów raportu świadczy to o stabilnej polityce w zakresie kredytowania.  Obecnie firmy zarówno on-line jak i off-line korzystają z dostępnych na rynku narzędzi badania zdolności kredytowej klientów, zarówno oferowanych przez biura informacji gospodarczej, jak i Biuro Informacji Kredytowej. Osiągnięciem branży jest stworzenie, pod patronatem organizacji branżowych, bazy Credit-Check, która umożliwia wymianę danych o zobowiązaniach pożyczkowych klientów w czasie rzeczywistym.

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX:

Wyłączenie możliwości zaliczania do KUP niektórych odsetek od pożyczek >

Podatek od czynności cywilnoprawnych - umowa pożyczki >

Odpowiedzialność banku za udzielenie kredytu podmiotowi niemającemu zdolności kredytowej >