Jak podkreślił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podpisane właśnie wielomilionowe umowy zwiększają wartość zakontraktowanych w tym roku zadań w ramach Krajowego Programu Kolejowego do blisko 16 mld zł. Według niego do końca tego roku powinny zostać zawarte umowy na ponad 20 mld zł.
„To wielkie wyzwanie realizowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, kierowany przez premier Beatę Szydło” - zaznaczył Adamczyk.
Według niego szczególne znaczenie ma pierwsza z podpisanych w poniedziałek umów na odcinek między Krzeszowicami i Trzebinią, stanowiący fragment magistrali E30 Kraków-Katowice. Inwestycja ta, ostatni realizowany fragment tej trasy, notuje kilkuletnie opóźnienie – powinna być gotowa w kwietniu 2014 r. - przypomniał szef resortu infrastruktury.
Według prezesa PKP PLK ostatni odcinek i cała trasa Kraków-Katowice powinny być gotowe w 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h, co pozwoli im pokonać trasę między stolicami woj. małopolskiego i śląskiego w ciągu godziny.
Umowę na wykonanie inwestycji podpisano z konsorcjum Torpolu i Budimeksu. Wartość planowanych prac to blisko 600 mln zł. Za pieniądze te przebudowanych będzie 47 km torów i sieci trakcyjnej, oraz 45 obiektów inżynieryjnych. Powstanie nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Trzebini, a także przebudowane zostaną perony w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach.
Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie całą inwestycję wartą 2 mld zł podzielono na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.
W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.
Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).
Druga z umów podpisanych w poniedziałek przez PKP PLK zakłada kompleksową modernizację linii nr 93 między Trzebinią a Oświęcimiem. Prace za 303 mln zł netto wykona firma ZUE.
Kontrakt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlano - montażowych na odcinku Trzebinia - Oświęcim. Inwestycja obejmie kompleksową wymianę 20 km torów między tymi miastami. Zaplanowano przebudowę lub remont obiektów inżynieryjnych, w tym 21 wiaduktów, m.in. w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu. Dzięki temu pociągi mają jeździć płynnie i ma wzrosnąć bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego.
Na stacjach i przystankach: Chrzanów, Chełmek, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski będą nowe, lepiej wyposażone perony, zapewniające łatwiejszy dostęp do pociągów, także osobom niepełnosprawnym.
Prace budowlane na odcinku Trzebinia - Oświęcim planowane są na lata 2019 - 2021. Inwestycja prowadzona będzie w ramach większego projektu obejmującego modernizację linii kolejowej nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice finansowanej z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu to ok. 555 mln zł. Umowa na kolejny odcinek Oświęcim - Czechowice Dziedzice ma zostać podpisana po rozstrzygnięciu przetargu w drugiej połowie przyszłego roku.
Jak podkreślił minister Adamczyk, wybrani wykonawcy to sprawdzone krajowe firmy, z dużym doświadczeniem w realizacji inwestycji kolejowych.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
edytor: Anna Mackiewicz