Prezydent podpisał nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. Dostosowuje ona polskie przepisy do postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów. Większość przepisów ma zacząć obowiązywać po siedmiu dniach od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Samorządy mogą współfinansować budowę portów

Zgodnie z  nowelą budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich są finansowane ze środków budżetu państwa, w wysokości określonej w ustawie budżetowej, ale mogą być też finansowane z innych źródeł, w szczególności z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W tym drugim przypadku zasady finansowania określi porozumienie zawierane z właściwym dyrektorem urzędu morskiego. Ponadto zgodnie z nowelą:

  • przeniesienie własności, użytkowania wieczystego, udziału we własności albo użytkowaniu wieczystym albo oddanie w użytkowanie wieczyste całości albo części nieruchomości,
  • oddanie całości albo części nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę lub najem albo zawarcie innej umowy uprawniającej do korzystania lub pobierania pożytków z całości nieruchomości albo jej części przez okres powyżej 10 lat, także jeżeli strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość, albo zawarcie takiej umowy na czas nieoznaczony, której termin wypowiedzenia wynosi powyżej 10 lat.

wymagać będzie zgody ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, udzielonej w drodze decyzji administracyjnej. Ponadto ustaw precyzuje jak określić status podmiotu dominującego względem osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej zdolności prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, będącej użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym nieruchomości położonych w granicach portów i przystani morskich.

 

W ustawie o drogach publicznych dodano zapis, że w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do polskich portów, będzie można zaliczyć drogę do kategorii dróg krajowych. W drodze rozporządzenia będzie to mógł określić minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu – opinii rad miast.

Czytaj też: Zwolnienie z PIT dla marynarzy nie tylko polskich statków>>

Inne zmiany

Ponadto obecnie pozwolenie na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich , wydawane jest na okres 35 lat. Za sprawą nowelizacji organ, który wydał pozwolenie, może przedłużyć jego ważność na okres do 20 lat. Przedłużenie ważności następuje w drodze decyzji, na wniosek podmiotu, któremu udzielono pozwolenia, złożony nie później, niż 120 dni przed upływem terminu. Ustawa zakłada też wyłączenie z obowiązku rejestracji jachtów i jednostek pływających używanych do amatorskiego połowu ryb, których długość nie przekracza 7,5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW. Zmiany mają pozwolić na obniżenie kosztów rejestracji jachtów.