W Polsce Krajowy Rejestr Elektronicznych Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) prowadzi Główny Inspektor Transportu Drogowego. Prezydent Andrzej Duda w czwartek podpisał nowelę ustawy o transporcie drogowym, która ma dostosować polski rejestr do wymogów z rozporządzenie Komisji (UE) 2016/480 z 1 kwietnia 2016 roku o wspólnych zasadach rejestrów w krajach UE. To oznacza, że do danych gromadzonych w KREPTD będą miały dostęp nie tylko organy w Polsce, ale również w całej Unii Europejskiej. Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie miał dostęp do funkcji kontroli licencji wspólnotowej w systemie europejskich rejestrów. Ponadto zwiększy się zakres danych w rejestrze. Teraz ustawa czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Wejdzie w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia.

Czytaj również: Od sierpnia duże zmiany dla branży transportowej >>

- Przykładowo oprócz informacji, którzy dokładnie przedsiębiorcy posiadają licencję na wykonywanie zawodu przewoźnika zostaną ujawnione również informacje o kraju i numerach rejestracyjnych pojazdów przewoźnika - tłumaczy Monika Gostyńska, prawnik z kancelarii Piszcz i Wspólnicy. - Co więcej, w KREPTD zostaną również zgromadzone dane dotyczące statusu i rodzaju licencji wspólnotowej oraz liczby pojazdów zgłoszonych do tej licencji. Zostaną również rozszerzone dane z zakresu poważnych naruszeń między innymi o ostateczne rozstrzygnięcie, co do nałożenia sankcji - mówi Monika Gostyńska.

 


 

Od stycznia 2017 r. Rozporządzenia 2016/403 WE podzieliło ono naruszenia na najpoważniejsze (NN), bardzo poważne (BPN) i poważne (PN). W razie odnotowania wykroczenia najpoważniejszego lub kilku bardzo poważnych albo poważnych, administracja drogowa jest zobowiązana wszcząć procedurę utraty dobrej reputacji. A w razie orzeczenia utraty dobrej reputacji przewoźnikom grozi ograniczenie prowadzonej działalności w postaci zmniejszenia liczby wykorzystywanych przez nich ciężarówek.

Z informacji portalu www.truck.pl wynika, że w 2018 roku wszczęto już 215 postępowań w przedmiocie spełnienia wymogu dobrej reputacji i wydano 13 decyzji administracyjnych o jej utracie (w I instancji). Rok wcześniej było ich tylko 46 i wówczas nie wydano żadnej decyzji.