- Rosnąca niepewność prowadzenia biznesu w bezpośredni sposób oddziałuje na funkcjonowanie działów prawnych. Stają one w obliczu rosnącej presji, aby rozwijać swoją wiedzę, szybkość i operacyjną sprawność niezbędną do radzenia sobie z coraz bardziej złożonymi sprawami – czytamy w komunikacie podsumowującym badanie.

Zostało ono przeprowadzone między listopadem 2024 r. a marcem 2025 r. w 21 krajach, na grupie 1000 liderów obszarów prawnych w organizacjach o przychodach przekraczających 1 miliard dolarów.

Autorzy zauważają, że od działów prawnych wymaga to korekt w ich funkcjonowaniu, które hamują ograniczenia budżetowe. Aż 87 proc. respondentów wskazało, że redukcja kosztów stanowi w ich organizacjach najwyższy priorytet. Jednocześnie aż 83 proc. przewiduje wzrost posiadanych zasobów finansowych w perspektywie 12 miesięcy, sytuacja będzie więc ulegała stopniowej poprawie.

Czytaj także: Zbliża się EUDR. Niebezpieczne dla firm "zderzenie z rzeczywistością"

Wyzwania dla działów prawnych

– W przypadku działów prawnych jak w soczewce widać jak zmienne stało się środowisko biznesowe. Równocześnie toczy się szereg dynamicznych procesów na płaszczyźnie technologicznej, regulacyjnej oraz geopolitycznej. Często pierwsze prośby o analizę wpływu na firmę kierowane są właśnie do działu prawnego – komentuje cytowana w komunikacie Zuzanna Zakrzewska, partnerka zarządzająca Kancelarią EY Law. - Stanowi to znaczące wyzwanie dla struktury organizacyjnej, która wymaga czasu na dostosowanie. Tego zaś brakuje, co sprawia że działy prawne coraz powszechniej sięgają po zewnętrzne wsparcie – dodaje.

Z badania wynika m.in., że dla większości działów prawnych (93 proc.) priorytet stanowi obszar compliance. Natomiast główne zgłaszane bariery w radzeniu sobie ze złożonością regulacyjną to:

  • równocześnie monitorowanie zmian regulacyjnych w różnych jurysdykcjach (60 proc.),
  • przygotowywanie wykładni przepisów, gdy pozostają one niejasne (50 proc.),
  • dostęp do danych potrzebnych do odpowiedniego zarządzania ryzykiem lub raportowania (48 proc.).

GenAI nie jest priorytetem

75 proc. ankietowanych przedstawicieli działów prawnych twierdzi, że prowadzi szereg aktywności w zakresie opracowywanie strategii technologicznych oraz wprowadzanie nowych rozwiązań. Co jednak ciekawe, tylko 25 proc. respondentów wskazuje, że wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji stanowi wysoki priorytet dla działu prawnego.

EY zwraca w tym kontekście uwagę na swoje wcześniejsze badanie: „Jak polskie firmy wdrażają AI”. Wynika z niego, że jedynie 5 proc. organizacji w naszym kraju, które realizują procesy implementacji narzędzi sztucznej inteligencji zdecydowało się je wdrożyć w obszarze compliance. - Dla porównania w przypadku obsługi klienta lub marketingu i analiz rynku ten współczynnik wynosi 41 proc. Może to wskazywać, że w przypadku kwestii prawno-proceduralnych dostępna technologia nie odpowiada w wystarczającym stopniu na wyzwania związane np. z koniecznością zachowania najwyższych standardów poufności danych – podsumowuje firma.  

Ciekawi Cię, czym tak naprawdę jest sztuczna inteligencja i jak działa?  
👉 Dowiedz się więcej o definicjach, zastosowaniach i możliwościach sztucznej inteligencji. Kliknij, aby zgłębić temat tutaj>