W sobotę 9  listopada zaczyna obowiązywać nowa ustawa o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym uchwalona przez Sejm 31 lipca. Tym samym swoją moc utraciła ustawa z 2002 roku, a także pięć wydanych do nie j rozporządzeń. Więcej w LEX >> Nowe przepisy mają sprawić, że na rzekach i jeziorach pojawią się nowe statki i barki. Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, autora ustawy, w 2016 r. większość wykorzystywanych pchaczy (74,6 proc.) i statków pasażerskich (65,5 proc.), niemal połowa barek do pchania (48,6 proc.) oraz wszystkie barki z własnym napędem zostały wyprodukowane w latach 1949–1979, czyli ponad 40 lat temu!

Czytaj również: Trochę w Polsce, trochę na Bahamach - polski statek pod tanią banderą >>
 

Co się zmieni?

Nowa ustawa przede wszystkim zawiera osobny rozdział określający formy, zasady i warunki wsparcia finansowego armatorów śródlądowych, dotyczą one też aramtorów zagranicznych i statków pasażerskich przystosowanych do przewozu więcej niż 12 osób. Z danych resortu wynika, że ci ostatni stanowią  około 15 proc. łącznej liczby jednostek żeglugi śródlądowej w Polsce. Do podstawowych instrumentów wsparcia finansowego armatorów należą:

  • kredyty preferencyjne (o preferencyjnym oprocentowaniu);
  • umarzanie części kredytów preferencyjnych;
  • refinansowanie zakupu składników wyposażenia statku.

Kredyt preferencyjny o stałej stopie oprocentowania w wysokości 0,4 stopy redyskonta weksli określanej przez Narodowy Bank Polski, udzielany będzie na wniosek złożony przez armatora, wyłącznie na zakup, remont lub modernizacja statku. Z tym, że wsparcie będzie przede wszystkim kierowane do armatorów zajmujących się przewozem towarów,.  Wsparcie dla właścicieli statków pasażerskich  nie może przekroczyć w sumie 30 proc. kwoty z Fudnduszu przeznaczonej na kredyty preferencyjne.

Jak się starać o wsparcie

By  dostać kredyt preferencyjny, trzeba będzie spełniać określone w ustawie warunki, m.in.: trzeba posiadać zdolność kredytową i nie zalegać z daninami publicznymi. Przede wszystkim jednak trzeba uzsykać pozytywną opinię Rady Żeglugi Śródlądowej albo ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej.

Skąd zmiany

Do zmiany w zasadach wsparcia armatorów śródlądowych Polskę zobowiązała Komisja Europejska i wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dotychczas bowiem pomoc była ograniczona do aramatorów z Polski, co dyskryminowało armatorów z zagranicy. Ponadto jej zasady były niezgodne z przepisami o pomocy de minimis.