Czytelniczka Prawo.pl doświadczyła takiej sytuacji. Jej mama, z którą po udarze nie ma już kontaktu i która ma żywienie dojelitowe przez PEG, kilka miesięcy przebywała w zakładzie opiekuńczo-leczniczym (ZOL) na zasadach komercyjnych. – Tylko dlatego, że miałyśmy szczęście, po kilku miesiącach mogła przejść na finansowanie z NFZ. Ale zachorowała i konieczna była hospitalizacja. Gdy zbliżał się koniec dwutygodniowego pobytu mamy w szpitalu, a lekarze nie potrafili jeszcze powiedzieć, kiedy będzie mogła być wypisana, kierowniczka ZOL powiedziała mi, że mama straci miejsce w zakładzie i będzie musiała od nowa ustawić się w kolejce oczekujących na przyjęcie. Tymczasem w tym ZOL nie było już nawet miejsc komercyjnych, a na NFZ czeka się rok – pisze do naszej redakcji. 

Zobacz wzór w LEX: Wniosek o wydanie skierowania do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego> 

Powrót do ZOL ze szpitala bez skierowania

Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na nasze pytania, co w takiej sytuacji należy zrobić informuje, że rozporządzenie ministra zdrowia z 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej nie reguluje kwestii związanych z ponownym przyjęciem pacjenta do zakładu opiekuńczego. Więcej szczegółów można znaleźć w zarządzeniu nr 55/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 25 kwietnia 2022 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej. Przepisy par. 13 pkt 3 i 4 zarządzenia wskazują, że gdy pacjent ZOL okresowo trafi do szpitala na maksymalnie 15 dni, zakład opiekuńczy utrzymuje przez ten okres rezerwację łóżka dla pacjenta. - W okresie rezerwacji łóżka Fundusz finansuje 15 proc. wartości osobodnia. Po tym czasie ponowne przyjęcie świadczeniobiorcy do zakładu wymaga uzgodnienia terminu pomiędzy świadczeniodawcą a świadczeniobiorcą lub członkiem jego rodziny albo opiekunem faktycznym lub prawnym – informuje nas MZ.

Gdy w trakcie pobytu w ZOL pacjent trafi do szpitala, a potem z niego wychodzi i wraca do ZOL, nie musi ponownie składać wniosku o przyjęcie. - Powrót ze szpitala do zakładu opiekuńczego traktowany jest jako kontynuacja opieki, przy czym nie wskazuje się czasu hospitalizacji – zaznacza resort zdrowia. A to może dawać dowolność prowadzącym ZOL-e w interpretacji i zasadach ponownego przyjęcia pacjenta po szpitalu.

Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w warunkach stacjonarnych w ZOL przeznaczone są dla pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia wymagają całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych oraz kontynuacji leczenia, a nie wymagają hospitalizacji. - Jedynym warunkiem przyjęcia do ZOL jest wynik oceny pacjenta skalą poziomu samodzielności (skala Barthel): pacjent powinien uzyskać 40 punktów lub mniej. W przypadku dzieci do ukończenia 3. roku życia nie dokonuje się oceny skalą Barthel. Do zakładu opiekuńczo – leczniczego nie przyjmuje się pacjentów, u których podstawowym wskazaniem do objęcia opieką jest zaawansowana choroba nowotworowa, choroba psychiczna lub uzależnienie – informuje Narodowy Fundusz Zdrowia. 

Czytaj też w LEX: Roszewska Katarzyna, Waszkielewicz Aleksander, Informacja na temat ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami> 

Pobyt w szpitalu nie odbiera możliwości powrotu do ZOL

Skierowanie należy złożyć do wybranego ZOL z wywiadem lekarskim i pielęgniarskim, kartą oceny świadczeniodawcy oraz dokumentami stwierdzającymi wysokość dochodu. Każdy zakład może mieć swoje wymagania, co do dokumentów, które należy złożyć. Przed przyjęciem pacjenta lekarz i pielęgniarka w ZOL ponownie ocenią stan pacjenta, kwalifikując do przyjęcia.

- Bardzo często pacjenci ZOL wymagają również tymczasowych hospitalizacji w szpitalach, co nie może dyskwalifikować ich z dotychczasowego pobytu w ZOL. Jeśli istnieje podejrzenie naruszenia praw pacjenta dotyczącego, m.in. prawa do świadczeń zdrowotnych, należy zgłosić to do Rzecznika Praw Pacjenta – drogą mailową, pisemną lub telefoniczną na całodobową infolinię rzecznika praw pacjenta pod numerem 800 190 590 – mówi Anna Hernik-Solarska, rzecznik prasowy biura RPP. 

Czytaj również: Koszty pobytu w zakładzie opiekuńczo-leczniczym określa ustawa

Polecamy też poradnik w LEX: Krywan Tomasz, Ulga rehabilitacyjna na przykładach> 

Cena promocyjna: 101.4 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 101.4 zł