Komunikat Prezesa Rady Ministrów zobowiązuje gminy do:

  • dokonania przez gminy weryfikacji poprawności danych w Centralnym Rejestrze Wyborców
  • wprowadzenia do Centralnego Rejestru Wyborców zmian danych w zakresie, w jakim wiążą się z pozbawieniem prawa wybierania i wpisaniem do rejestru wyborców na wniosek, a które zaszły po wykonaniu czynności w terminie określonym w komunikacie Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 marca 2023 r. w sprawie określenia terminu przekazania przez gminy do Państwowej Komisji Wyborczej danych o wyborcach oraz uaktualnienia przez komisarzy wyborczych opisów granic obwodów głosowania oraz okręgów wyborczych.

Muszą to zrobić do 31 lipca. 

Rejestr ma ułatwić przeprowadzanie wyborów

Centralny Rejestr Wyborców wprowadzony nowelizacją Kodeksu Wyborczego z 23 stycznia 2023 r. zastąpi około 2,5 tysiąca gminnych baz danych o wyborcach. Rozproszona baza danych generowała liczne problemy z organizacją wyborów i prawami wyborczymi, przede wszystkim w zakresie: możliwości wyboru jako stałego miejsca na głosowanie gminy miejsca zamieszkania, innej niż gmina miejsca zameldowania oraz możliwości zmiany miejsca głosowania na konkretne wybory. Utrudniała też organizację wyborów za granicą. Stwarzała ryzyko niespójności danych wyborców, z uwagi na ich wielokrotne powielanie.

Czytaj w LEX: Zadania i obowiązki gmin w związku z utworzeniem Centralnego Rejestru Wyborców >

Zdaniem rządu, dzięki powstaniu Centralnego Rejestru Wyborców organizacja wyborów ma być łatwiejsza, a ich przeprowadzenie bezpieczniejsze. To m.in.:

  • jednolite rozwiązanie informatyczne dla wszystkich gmin przy organizacji wyborów - centralnie zebrane dane o wyborcach, w tym obecnie dopisanych do gminnych rejestrów wyborców;
  • każdy wyborca w jednym rejestrze wpisany do konkretnego obwodu i okręgu;
  • dostęp i obsługa centralnego rejestru przez gminy oraz organów wyborczych w czasie rzeczywistym;
  • integracja z rejestrem PESEL jako rejestrem referencyjnym – automatyczne dopisanie wyborcy do obwodu głosowania na podstawie adresu zameldowania;
  • brak konieczności wzajemnego zawiadamiania się gmin o dopisaniu wyborcy do obwodu według miejsca zamieszkania, co eliminuje ryzyko podwójnego figurowania wyborcy w dwóch miejscach i obniża koszty obsługi wyborów;
  • odmiejscowienie wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania;

Więcej o rejestrze pisaliśmy w tekście: Jeden Centralny Rejestr Wyborców zamiast wielu gminnych

 

CRW ma wystartować do 1 sierpnia

Zgodnie z harmonogramem wdrażania rejestru, widniejącym na rządowych stronach, Centralny Rejestr Wyborców ma być uruchomiony do 1 sierpnia. Termin jego uruchomienia wskaże Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej. Stosowany komunikat zostanie ogłoszony w Dzienniku Ustaw.

Czytaj w LEX:  Zmiany w obowiązkach samorządowych po nowelizacji Kodeksu wyborczego >

 

Nowość