Jak podsumowuje Ministerstwo Cyfryzacji w 2016 r. założono 400 tysięcy Profili Zaufanych, głównie przez urzędników. Do końca 2017 r. miało go ponad 1,3 miliona osób. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku – kolejne 1 256 458.

- Właśnie osiągnęliśmy kolejny ważny etap w rozwoju e-administracji – 4 miliony Polaków ma już Profil Zaufany. Czekamy na więcej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

 

Co umożliwia Profil Zaufany?

Profil Zaufany to oficjalna cyfrowa tożsamość, dzięki której można podpisać online pisma czy wnioski do urzędu oraz skorzystać z innych e-usług, np. sprawdzić punkty karne. To także jedyny sposób na zalogowanie się do państwowych serwisów – np. Internetowego Konta Pacjenta. PZ jest także niezbędny do tego, by zalogować się w aplikacji mObywatel.

Profil Zaufany jest darmowy, bezpieczny i ważny trzy lata. - Przyrost liczby użytkowników Profilu Zaufanego to najlepszy dowód na to, że e-administracja działa coraz lepiej. Stale pracujemy nad tym, by przybywało spraw, które dzięki niemu możemy załatwić – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Dzięki Profilowi Zaufanemu:

 

  • zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia,
  • sprawdzisz, ile masz punktów karnych,
  • sprawdzisz, czy auto - które chcesz sprowadzić z zagranicy - nie było złomowane (Historia Pojazdu),
  • wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
  • zarejestrujesz działalność gospodarczą,
  • zgłosisz utratę dowodu osobistego,
  • wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego

 

Jak założyć PZ?

Są dwa sposoby, by założyć PZ. Pierwszy – przez Internet, za pomocą internetowego konta bankowego. Drugi – w punkcie potwierdzającym. Dane w banku są wiarygodne, bo zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dlatego nie trzeba już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

Trzeba sprawdzić, czy bank ma możliwość założenia Profilu Zaufanego. Następnie zalogować się na swoje konto bankowe. Potem wyszukać formularz zakładania Profilu Zaufanego. Resort radzi, żeby uważnie czytać informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.

Czytaj też: Przetargi: Ofertę będzie można opatrzyć bezpłatnym profilem zaufanym lub podpisem osobistym

Jeśli bank nie umożliwia założenia PZ, można go potwierdzić w punkcie potwierdzającym. Najpierw należy wejść na stronę Profilu Zaufanego i kliknąć „Zarejestruj się” oraz wypełnić formularz złożenia wniosku o założenie PZ. Przez identyfikator i hasło można potem logować się na stronie Profilu Zaufanego - www.pz.gov.pl. Następnie w ciągu 14 dni należy w wybranym punkcie potwierdzić PZ.  Punktami potwierdzającymi są np. delegatury Urzędów Wojewódzkich, urzędy gminy, urzędy skarbowe czy poczty. W sumie na terenie całego kraju funkcjonuje niemal 1500 takich punktów.

- Mamy nadzieję, że już wkrótce Profil Zaufany będzie jeszcze popularniejszy. Dzięki czemu jeszcze więcej osób będzie korzystało z naszych e-usług – mówi minister cyfryzacji. - Sejm pracuje już nad projektem ustawy wdrażającej rozwiązania dotyczące tzw. e-zdrowia. Po jej wejściu w życie pracownik przychodni, lekarz, pielęgniarka, położna - którzy otrzymają odpowiednie uprawnienia - będą mogli potwierdzać Profile Zaufane. To duża i ważna zmiana – dodaje Marek Zagórski.