Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków nałożyła na właścicieli lub zarządców budynków lub lokali obowiązek złożenia deklaracji o źródłach ciepła wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu lub źródłach spalania paliw. Obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) powstał 1 lipca 2021 r. Od tego momentu właściciele lub zarządcy budynków lub lokali mieli 12 miesięcy na przesłanie elektronicznego formularza z informacją, czym ogrzewany jest budynek lub lokal. Realizacja obowiązków z różnych względów szła jednak opornie. Przyśpieszyła, gdy rząd wpis do CEEB powiązał z prawem do różnych świadczeń osłonowych.

Czytaj w LEX: Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - obowiązki właścicieli i zarządców budynków oraz JST >

Problem aktualizacji danych w ewidencji jednak nie zniknął. Ustawa wskazuje, że w przypadku nowych obiektów, właściciel nieruchomości na spełnienie obowiązku poinformowania o użytkowanym źródle ogrzewania ma 14 dni od daty jego uruchomienia. Taki sam termin dotyczy przypadku zmiany liczby lub rodzaju eksploatowanych źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw, ich przeznaczenia oraz wykorzystywanych w nich paliwach. Zgodnie z art. 27h ust.1 ustawy niezłożenie deklaracji jest zagrożone karą grzywny. Ale sankcja ta była w praktyce martwa, bo nie miał kto jej egzekwować.

Czytaj w LEX: Jak uzyskać dopłatę do termomodernizacji? - poradnik dla mieszkańca >

 

MSWiA modyfikuje wykaz

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji naprawia to zaniedbanie. W projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego dodano przepis, który daje strażnikom gminnym (miejskim) prawo do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia w związku z ujawnieniem naruszeń przepisów polegających na niezłożeniu deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw.

Sprawdź w LEX: Czy nadpłaty w mandatach karnych nałożone przez Straż Miejską przedawniają się upływem 3 lat? >

Resort uważa, że takie rozwiązane będzie pełniło funkcję prewencyjną i dyscyplinującą. Władzom gmin natomiast posłuży do weryfikowania realizacji nałożonego na właścicieli i zarządców budynków i lokali obowiązku. Zdaniem ministerstwa nowa kompetencja straży gminnej zminimalizuje także liczbę nieprawidłowości w tym zakresie i będzie elementem wzmocnienia działań ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza w Polsce.

- O wyposażenie straży gminnych w takie uprawienie wnioskowaliśmy już na etapie nowelizacji ustawy i kiedy rząd rozpoczął wypłatę dodatków osłonowych, przerzucając na samorządy lokalne obowiązek ich obsługi. Ale lepiej późno niż wcale, bo problem aktualizacji ewidencji wciąż istnieje -mówi Dorota Bąbiak-Kowalska, dyrektor zarządzająca Unii Metropolii Polskich.

Czytaj w LEX: Wybrane aspekty praktyczne funkcjonowania straży gminnych (miejskich) w Polsce >

Związek Województw RP chciał także dopisania do rozporządzenia przepisu, dającego strażom miejskim kompetencje do egzekwowania zapisów lokalnych programów ochrony powietrza. Resort nie uwzględnił jednak tego postulatu. Wyraził wątpliwość, czy samorządy będą zainteresowanie karaniem takich osób.

Zobacz również: Grubość ścian i dachu w centralnej ewidencji emisyjności

Straż ukarze za nowe wykroczenia drogowe

To jednak nie jedyne nowe kompetencje Straży Miejskiej. Projekt rozporządzenia do wykazu wykroczeń dodaje także dwa kolejne wprowadzone nowelizacją z 2 grudnia 2021 r. ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o:

  • możliwość ukarania karą nagany lub karą grzywny osoby prowadzące inny pojazd niż mechaniczny za wykroczenia łamiące prawa pieszych (art. 86b par. 2 kodeksu wykroczeń za czyny określone  w par. 1 pkt 5), chodzi o naruszenie jazdy wzdłuż po drodze dla pieszych lub przejściu dla pieszych;
  • możliwość ukarania karą nagany lub karą grzywny do 1500 zł osobę, która na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny i inny pojazd niż mechaniczny bez uprawnień (art. 94 par. 1a  i 2 kodeksu wykroczeń)

Resort przypomina, że strażnicy gminni mają prawo do kontroli ruchu drogowego wobec uczestnika ruchu naruszającego przepisy o ruchu motorowerów, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt. Dodanie nowych wykroczeń umożliwi strażnikom miejskim skuteczne pilnowanie bezpieczeństwa w tym zakresie.

Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Uprawnienie straży miejskiej do kierowania do sądu wniosków o ukaranie właściciela pojazdu odmawiającego wskazania kierującego >