Na nadanie numeru druku sejmowego czeka poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej (RPW/34596/2025). Podpisali się pod nim posłowie z klubów parlamentarnych KO, PSL-TD, Polski 2050 i Lewicy. Projekt przewiduje wprowadzenie Karty Rodziny Mundurowej i ustanawia 15 maja Dniem Rodziny Mundurowej. Zgodnie z projektowanym art. 1 ust. 2, uprawnienia przysługujące osobom posiadającym Kartę będą polegały na przyznaniu korzystniejszego od ogólnie obowiązującego dostępu do towarów, usług lub innych form działalności. - W obowiązującym stanie prawnym brak jest regulacji, która kompleksowo określałaby uprawnienia wskazanej grupy beneficjentów w zakresie przyznania różnego rodzaju ulg i udogodnień – twierdzą autorzy projektu.

- Karta Rodziny Mundurowej to nic innego jak inwestycja, a konkretnie inwestycja w ludzi. To realne wsparcie dla osób, które obecnie pełnią służbę, jak również dla ich najbliższych. To także forma zachęty dla tych, którzy rozważają wstąpienie np. do armii, policji czy straży granicznej. Oczywiście w naszym projekcie nie zapominamy również o tych, którzy przez lata służyli w obronie ojczyzny, a obecnie przebywają na rencie. Naszym celem było kompleksowe wsparcie tych, którzy każdego dnia dbają o nasze bezpieczeństwo. Jest szczególnie ważne teraz, kiedy czasy są niespokojne, a wyzwań i zagrożeń przybywa - mówi serwisowi Prawo.pl  poseł Konrad Frysztak, wiceprzewodniczący klubu parlamentarnego KO, jeden z trzech przedstawicieli wnioskodawców. Pytany o to, dlaczego będzie można łączyć Kartę Rodziny Mundurowej z Kartą Dużej Rodziny poseł Frysztak podkreśla: - Karta Rodziny Mundurowej dla większości osób do niej uprawnionych będzie nowym rozwiązaniem a uprawnienia z niej wynikające nie będą pokrywały się z Kartą Dużej Rodziny. Nie każdy ma przecież dużą rodzinę.

Czytaj również:  Straż Marszałkowska z nowymi przywilejami od partii Hołowni >>
 

Dla kogo Karta Rodziny Mundurowej

Prawo do posiadania Karty będzie przysługiwało:

  1. żołnierzom pełniącym zawodową służbę wojskową, z wyłączeniem żołnierzy pełniących zawodową służbę wojskową w trakcie kształcenia;
  2. żołnierzom pełniącym terytorialną służbę wojskową;
  3. żołnierzom aktywnej rezerwy;
  4. funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa;
  5. osobom posiadającym status weterana albo weterana poszkodowanego, w rozumieniu przepisów art. 2 i 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112), którym status ten został przyznany przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  6. osobom pozostającym w związku małżeńskim z osobami, o których mowa w pkt 1–5;
  7. dzieciom pozostającym na utrzymaniu osób, o których mowa w pkt 1–5, przez co należy rozumieć dzieci własne, dzieci małżonków, dzieci przysposobione i dzieci przyjęte na wychowanie, do czasu zawarcia przez nie związku małżeńskiego, które: a) nie przekroczyły 18. roku życia, a w przypadku uczęszczania do szkoły lub odbywania studiów w szkole wyższej 25. roku życia, albo b) stały się całkowicie niezdolne do pracy lub niezdolne do samodzielnej egzystencji przed osiągnięciem wieku określonego w lit. a;
  8. osobom uprawnionym do wojskowego zaopatrzenia emerytalnego, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 242, 664 i 1243);
  9.  funkcjonariuszom zwolnionym ze służby w służbach podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub Urzędzie Ochrony Państwa, uprawnionym do policyjnej renty inwalidzkiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, 1243,1562 i 1871);
  10. członkom rodziny zmarłego lub zaginionego funkcjonariusza służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub Urzędu Ochrony, uprawnionym do policyjnej renty rodzinnej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
  11. małżonkom oraz dzieciom, w rozumieniu pkt 7: a) osób uprawnionych do wojskowego zaopatrzenia emerytalnego, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin; b) funkcjonariuszy, o których mowa w pkt. 9.

Różne mają być terminy jej ważności, m.in. na okres pełnienia czynnej służby wojskowej albo pozostawania w aktywnej rezerwie czy na okres pozostawania w stosunku służbowym w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Ochrony Państwa czy bezterminowo dla osoby posiadającej status weterana albo weterana poszkodowanego.

Czytaj też w LEX: Ulga podatkowa dla pracodawców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej i Aktywnej Rezerwy >

- Projektowana regulacja jest wyrazem solidarności społeczeństwa z rodzinami mundurowymi w kilku wymiarach – z jednej strony solidaryzowanie się z żołnierzami i funkcjonariuszami stojącymi na straży bezpieczeństwa naszego państwa, za ich ciągłe poświęcenie i oddanie, po drugie jest wyrazem solidarności z rodzinami żołnierzy i funkcjonariuszy, które na co dzień ponoszą trudy związane ze służbą żołnierza czy funkcjonariusza w ich rodzinie, po trzecie w ramach społecznej solidarności biznesu przedsiębiorcy, przyłączają się do oferty zniżek czy udogodnień dla rodzin mundurowych. Dalej, w wymiarze społecznym wdrożenie projektowanych rozwiązań będzie oznaczało wzrost prestiżu społecznego żołnierzy i funkcjonariuszy co samo w sobie stanowi zachętę do stania się częścią tej wspólnoty, co jest zamierzeniem priorytetowym projektu – podkreślają posłowie w deklarowanych skutkach regulacji.

 

Nowość
Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz
-10%
Nowość

Wojciech Chróścielewski, Agnieszka Krawczyk

Sprawdź  

Cena promocyjna: 269.09 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 209.3 zł


Jakie uprawnienia będą przysługiwały na podstawie karty?

Zgodnie z art. 21 ust. 1 projektu, uprawnienia przysługujące na podstawie Karty mogą być przyznane przez:

  1. instytucje podległe właściwym ministrom;
  2. organy samorządu terytorialnego;
  3. podmioty inne niż określone w pkt 1 i 2, na podstawie umowy, o której mowa w art. 22 ust. 2 (czyli umowy zawartej z ministrem obrony narodowej oraz ministrem spraw wewnętrznych i administracji).

Jak wynika z deklarowanej oceny regulacji (DSR), oprócz możliwości przyłączenia się z ofertą zniżek, ulg i udogodnień dla beneficjentów oferowaną przez przedsiębiorców, samorządy i instytucje publiczne, w projekcie przewidziano m.in. rozwiązania:

  1. rozszerzenie na członków rodzin wojskowych bezkolejkowego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w wojskowych ośrodkach opieki medycznej (szpitale oraz przychodnie wojskowe) - w zakresie których podmiotem tworzącym jest MON, a dla funkcjonariuszy służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i ich rodzin w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw wewnętrznych albo Państwowym Instytucie Medycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
  2. ustanowienie „Dnia Rodziny Mundurowej”;
  3. ustawowo zagwarantowane zniżki dla beneficjentów Karty na przejazdy kolejowe (37 proc. bilety jednorazowe oraz 49 proc. bilety długookresowe);
  4. pierwszeństwo przyjęcia do przedszkoli dzieci przenoszonych żołnierzy czy funkcjonariuszy - wzorem pierwszeństwa grup wskazanych w ustawie - Prawo oświatowe;
  5. ulga w opłacie pobieranej za wydanie paszportu (50 proc. dorośli, 75 proc. dzieci).

 

- Brak wprowadzenia proponowanych i oczekiwanych regulacji przyczyni się do kontynuacji odejść ze służby w Siłach Zbrojnych RP czy formacjach resortu MSWiA, braku umacniania prestiżu społecznego żołnierzy i funkcjonariuszy, a w konsekwencji zahamowany zostanie proces wzmacniania jakości i liczebności Sił Zbrojnych i formacji podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych – podkreślają autorzy projektu. Jak dalej twierdzą, w wymiarze społecznym brak wprowadzenia projektowanych regulacji będzie oznaczał, że rodziny mundurowe nie zostaną objęte szczególną opieką państwa, która jest konieczna z uwagi na ciężar jaki żołnierze i funkcjonariusze ponoszą dla bezpieczeństwa i porządku publicznego naszego kraju co przekłada się na ciężar całej rodziny.

A jaki ma być wymiar finansowy?

- Szacuje się, że wydatki związane z uruchomieniem projektu Karta Rodziny Mundurowej oraz jego funkcjonowaniem to koszt: ok. 50 mln zł w pierwszym roku obowiązywania regulacji i ok. 40 mln zł w latach następnych, na co składa się koszt przede wszystkim: budowy systemów obsługi beneficjentów i podmiotów oferujących zniżki i ulgi, produkcji i wydawania kart tradycyjnych oraz koszt ulg zagwarantowanych ustawowo i:

  • w zakresie odpowiedzialności Ministra Obrony Narodowej zostaną sfinansowane w ramach środków ustalanych corocznie w ustawie budżetowej dla części 29 – Obrona narodowa i nie będą stanowiły podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel w kolejnych latach budżetowych,
  • w zakresie odpowiedzialności ministra właściwego do spraw wewnętrznych projektowane zmiany zostaną sfinansowane w ramach środków ustalanych corocznie w ustawie budżetowej dla części 42 – Sprawy wewnętrzne i nie będą stanowiły podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel w kolejnych latach budżetowych. W zakresie ulgi na wydawanie paszportów będzie to pomniejszenie wpływów do budżetu państwa w kwocie rzędu 3,85 mln zł/rocznie.

Co ciekawe, mimo że w myśl projektowanego art. 10 karta będzie wydawana bezpłatnie, to proponuje się dodanie nowego zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowy, dodawany do art. 21 ust. 1 ustawy o PIT pkt 140a to będzie zwolnienie opłaty za wydanie Karty Rodziny Mundurowej z podatku dochodowego.

Projektowana ustawa co do zasady ma wejść w życie po upływie 14 dni.