Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Marszałkowskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (RPW/33238/2025) w lasce marszałkowskiej złożyli 8 października posłowie Polski 2050, a do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem upoważniony został poseł Paweł Śliz, przewodniczący klubu parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga. Projekt, który obecnie czeka na nadanie numeru druku sejmowego, zakłada, że nowe prawo ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r.

Czytaj również:  Użycie siły w Sejmie możliwe także wobec osób objętych immunitetem >>

Straż Marszałkowska z prawem do dnia wolnego za święto przypadające w sobotę…

Projekt przewiduje dodanie do art. 23, dotyczącego czasu pełnienia służby przez funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej, nowego ust. 2a, zgodnie z którym każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu służby o 8 godzin. - Jest to rozwiązanie od wielu lat obowiązujące w kodeksie pracy, które dotyczy ogółu pracowników. Podobne rozwiązania stosowane są również w innych formacjach mundurowych. Także w Kancelarii Sejmu pracownicy korzystają z tego przywileju. W ocenie projektodawców nie ma żadnego uzasadnienia, by przywileju tego pozbawiać funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej – przekonują autorzy projektu.

 

Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Przepisy >>


…z wyróżnieniami…

Jednocześnie proponują dodanie nowego art. 24e ust. 1, na mocy którego funkcjonariuszowi Straży Marszałkowskiej, który wzorowo wykonuje obowiązki, przejawia inicjatywę w służbie i podnosi kwalifikacje zawodowe, mogą być przyznawane następujące wyróżnienia:

  1. pochwała;
  2. nagroda pieniężna lub rzeczowa;
  3. krótkoterminowy urlop wypoczynkowy w wymiarze do 10 dni roboczych w roku kalendarzowym.

Wyróżnienia te będzie przyznawał szef Kancelarii Sejmu z własnej inicjatywy lub na wniosek komendanta Straży Marszałkowskiej. Natomiast marszałek Sejmu – w myśl projektowanego ust. 3 - określi, w drodze zarządzenia, tryb przyznawania tych wyróżnień.

- Proponuje się dodanie art. 24e, w którym określony został katalog wyróżnień, jakie mógłby otrzymać funkcjonariusz, który wzorowo wykonuje obowiązki, przejawia inicjatywę w służbie i podnosi kwalifikacje zawodowe. Funkcjonariuszowi mogłyby zostać przyznane następujące wyróżnienia: pochwała; nagroda pieniężna lub rzeczowa lub krótkoterminowy urlop w wymiarze do 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Przewiduje się, że wyróżnienia funkcjonariuszom przyznawałby szef Kancelarii Sejmu z własnej inicjatywy lub na wniosek komendanta Straży Marszałkowskiej, aby wyróżnieniom nadać wyjątkowy uroczysty charakter. Ponadto proponuje się, aby tryb przyznawania wyróżnień określał marszałek Sejmu, w drodze zarządzenia – czytamy w uzasadnieniu do projektu. Dlaczego akurat teraz proponowane są tego rodzaju przepisy – na niespełna miesiąc od zakończenia urzędowania na fotelu marszałka Sejmu RP przez Szymona Hołownię, przewodniczącego partii Polska 2050 – autorzy projektu już nie wyjaśniają.  

- To trochę wygląda jak robienie prezentu na pożegnanie – mówi Katarzyna Batko-Tołuć z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska. Zwraca przy tym uwagę na niejasne kryteria, które mogą stanowić upolitycznienie tej straży. – Jeżeli ktoś podnosi kwalifikacje zawodowe, to powinien dostać wyższe pensum, które zapewniałoby stały wzrost wynagrodzenia wraz z wyższymi kompetencjami, a nie tylko jednorazowe wyróżnienie, jeśli tak będzie. Poza tym co to za kryteria wzorowe wykonywanie obowiązków czy przejawianie inicjatywy w służbie? To jest przyznawanie nagród za lojalność, a to jest dowód na upolitycznienie tej służby – podkreśla Katarzyna Batko-Tołuć. I dodaje: - Pamiętam Straż Marszałkowską z poprzednich lat, gdy kazała zdejmować dzieciom znaczki, żeby nie było manifestacji politycznej, zamykała przejścia, by utrudnić osobom z przepustkami sprawne poruszanie się po Sejmie czy – tak jak w moim przypadku – uniemożliwiała konstytucyjne prawo do nagrywania obrad Sejmu telefonem komórkowym. Mam poczucie, że realizowała ona wolę większości politycznej i że jest to służba kompletnie nierozliczalna dla obywatela. Czy tak jest nadal – nie mam tej pewności, ponieważ bywam na standardowych wysłuchaniach publicznych.

 

Cena promocyjna: 11.61 zł

|

Cena regularna: 12.9 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 9.03 zł


…i z wyższym co roku uposażeniem zasadniczym mającym ustawową podstawę oraz gratyfikacją urlopową

Co więcej, Straż Marszałkowska ma mieć zagwarantowaną coroczną podwyżkę uposażenia – z tytułu tzw. wysługi lat, zapisaną w ustawie. Obowiązujący art. 67 ust. 2 stanowi, że uposażenie zasadnicze funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej obejmuje:

  1. uposażenie według stopnia Straży Marszałkowskiej;
  2. uposażenie według stanowiska służbowego z uwzględnieniem wzrostu uposażenia z tytułu wysługi lat.

Natomiast dodawany nowy ust. 2a w projekcie mówi, że uposażenie zasadnicze, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wzrasta z tytułu wysługi lat o 2 proc. po 2 latach służby i o 1 proc. za każdy następny rok służby, aż do wysokości 35 proc. po 35 latach służby. Ten przepis to przeniesienie par. 2 ust. 1 z zarządzenia nr 4 marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej (M.P. poz. 455) do ustawy.

Według posłów Polski 2050 jako projektodawców ta zmiana to naprawienie wadliwości obecnego rozwiązania, na co – jak twierdzą – uwagę miało zwracać Rządowe Centrum Legislacji.

Uzupełniony ma też zostać art. 67 ust. 15 mówiący o przysługujących funkcjonariuszowi Straży Marszałkowskiej należnościach pieniężnych. I tak oprócz przysługujących im obecnie m.in. nagród rocznych i zapomogi, nagród  uznaniowych czy jubileuszowych i świadczeń motywacyjnych, mają im przysługiwać także gratyfikacja urlopowa, zryczałtowany równoważnik pieniężny za niewykorzystany przejazd na koszt Straży Marszałkowskiej i  świadczenie mieszkaniowe w wysokości 1800 zł (na mocy dodawanych pkt 5d–5f w ust. 15). - Proponuje się, aby funkcjonariusz Straży Marszałkowskiej otrzymywał świadczenie mieszkaniowe w wysokości 1800 zł., a wysokość świadczenia mieszkaniowego podlegałaby corocznej waloryzacji o ustalony w ustawie budżetowej na dany rok średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Podstawę waloryzacji stanowiłaby kwota świadczenia mieszkaniowego obowiązująca w roku poprzedzającym rok, w którym waloryzacja następuje. Proponuje się również, aby kwota zwaloryzowanego świadczenia mieszkaniowego była zaokrąglana w górę do pełnego złotego – czytamy w uzasadnieniu.

Dodawane z kolei nowe art. 81c–81e będą regulowały kwestie gratyfikacji urlopowej. Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi Straży Marszałkowskiej, który wykorzystał w danym roku kalendarzowym jednorazowo co najmniej 9 dni urlopu wypoczynkowego, oraz każdemu z członków jego rodziny, o których mowa w art. 60 ust. 2a, ma przysługiwać świadczenie w postaci gratyfikacji urlopowej, w wysokości 30 proc. najniższej stawki uposażenia zasadniczego według stanowiska służbowego w Straży Marszałkowskiej, według stawek obowiązujących w dniu wypłaty świadczenia.

W razie zaś zbiegu uprawnień z tytułu służby obojga małżonków w Straży Marszałkowskiej, gratyfikacja urlopowa będzie przysługiwała tylko jednemu z nich.

- Zgodnie z zarządzeniem nr 14 marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej (M.P. poz. 455 oraz z 2024 r. poz. 299) najniższa stawka uposażenia zasadniczego dla stanowiska kursant wynosi 3450 zł. Tym samym dopłata do wypoczynku wynosiłaby 1035 zł na każdego uprawnionego - wyliczają autorzy projektu.

Czytaj również:  Celnicy nawet z podwójnymi zarobkami >>

Społeczeństwo nawet nie zauważy skutków ustawy?

Ile będzie kosztowało budżet państwa i podatników?

Jak twierdzą autorzy projektu, wejście w życie projektowanych rozwiązań nie będzie miało zauważalnych skutków społecznych, gospodarczych i prawnych. - Jeżeli zaś chodzi o skutki finansowe, to wprowadzenie nowego rodzaju należności pieniężnej – gratyfikacji urlopowej, o której mowa w dodawanym art. 81c, wywoła dodatkowe skutki finansowe w wysokości około 690 000 zł. Na kwotę tę składają się następujące zmienne: stan etatowy na dzień 14 sierpnia 2025 r. – 230 funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej; 138 – współmałżonkowie; 187 – uprawnione dzieci, łącznie liczba uprawnionych do przyznania należności – 552 osób. Skutki finansowe zryczałtowanego równoważnika pieniężnego za niewykorzystany przejazd na koszt Straży Marszałkowskiej oraz zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w art. 81d, z uwzględnieniem przysługujących ulg uprawnionym członkom rodziny funkcjonariuszy wyniosą (przy liczbie uprawnionych osób 552) około 70 000 zł. Skutki finansowe wprowadzenia świadczenia mieszkaniowego, o którym mowa w art. 81e wyniosą, przy pełnej obsadzie etatowej, tj. 268 funkcjonariuszy 5 788 800 zł – piszą posłowie Polski 2050 w uzasadnieniu do projektu. Według nich wejście w życie projektowanych zmian spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu państwa, z tytułu nowych należności pieniężnych. W tym celu należy zwiększyć limit środków finansowych Kancelarii Sejmu przeznaczonych na funkcjonowanie Straży Marszałkowskiej o kwotę ok. 6 800 000 zł rocznie. - W planie budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2026 r. środki we wskazanej kwocie zostały już uwzględnione i Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowy pozytywnie zaopiniowała ten plan budżetu – czytamy dalej.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.