Przypomnijmy, już 21 lutego mają zostać ogłoszone nazwiska prokuratorów zakwalifikowanych do konkursu na Prokuratora Krajowego. Na razie mówi się o kandydaturach prokuratorów: Ewy Wrzosek, Katarzyny Kwiatkowskiej (przewodnicząca Lex Super Omnia) i Dariusza Korneluka (prokuratorzy Wrzosek Korneluk są również ze Stowarzyszenia Prokuratorów Lex Super Omnia). Następnie oceni ich specjalny zespół z wiceminister Marią Ejchart na czele. W jego składzie mają być też: dwaj - wskazani przez ministra Bodnara - doradcy społeczni, dwaj przedstawiciele Krajowej Rady Prokuratorów, dwaj – wskazani przez ministra - specjaliści w zakresie nauk prawnych oraz po jednej osobie wskazanej przez Naczelną Radę Adwokacką i Krajową Izbę Radców Prawnych. Krajowa Izba Radców Prawnych - jak dowiedziało się Prawo.pl wskazał wiceprezesa Zbigniewa Tura, NRA... w pracach nie zamierza brać udziału.

Czytaj: Wybór Prokuratora Krajowego nie będzie łatwy, a może być wadliwy >>

Czytaj też w LEX: Rola i znaczenie etyki zawodowej prawnika ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodu prokuratora >

 

NRA przedstawiciela do zespołu nie wskaże

Z pisma, do którego dotarło Prawo.pl, wynika że NRA nie wskaże swego przedstawiciela do zespołu do wyłonienia kandydata na stanowisko prokuratora krajowego.

- Wynik analizy podstaw powołania zespołu, a także celu, dla którego został utworzony, wskazuje, że w aktualnym stanie prawnym nie jest możliwy udział Naczelnej Rady Adwokackiej lub jej przedstawiciela – szerzej samorządu zawodu zaufania publicznego – w pracach takiego zespołu. Zgodnie z art. 1 Prawa o adwokaturze Adwokatura powołana jest do udzielania pomocy prawnej, współdziałania w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz w kształtowaniu i stosowaniu prawa. Powyższe wyklucza z mocy ustawy udział samorządu zawodowego Adwokatury w pracach zespołu powołanego przez czynnik polityczny, jakim jest minister sprawiedliwości - dodano.

Zaznaczono, że udział samorządu lub jego przedstawiciela w pracach takiego zespołu nie mieści się także w zadaniach samorządu adwokackiego określonych w art. 3 Prawa o adwokaturze. - Wynika to z braku formalnoprawnej podstawy, a także wskazanego powyżej charakteru takiego zespołu i przede wszystkim ustrojowej pozycji Adwokatury. Formy współdziałania samorządu adwokackiego w realizacji zadań publicznych, w tym z ministrem sprawiedliwości, są wyraźnie określone w przepisach ustawy - dodano.

Czytaj też w LEX: Odpowiedzialność dyscyplinarna prokuratora w świetle aktualnego orzecznictwa sądowego >

 

Decyzja polityczna, potrzebna zmiana przepisów

Prezes NRA dodaje, że podejmując powyższą decyzję Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej stanęło na stanowisku, iż zgodnie obowiązującymi przepisami Prawa o prokuraturze, wybór prokuratora krajowego jest przypisany prezesowi Rady Ministrów, który dokonuje tego na wniosek prokuratora generalnego, będącego jednocześnie ministrem sprawiedliwości, po uzyskaniu opinii prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

- Przy tak ukształtowanych przepisach jest to decyzja polityczna. Z przyczyn ustrojowych oraz z uwagi na niezależności Adwokatury od władzy politycznej, wyklucza to udział samorządu zawodowego Adwokatury na jakimkolwiek etapie tej procedur - zaznacza.

Naczelna Rada Adwokacka ponownie wskazuje również, że konieczna jest pilna zmiana ustawy rozdzielająca funkcję prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości. - W przypadku zmiany w przyszłości przepisów Naczelna Rada Adwokacka jest gotowa uczestniczyć w procedurze wyboru niezależnego prokuratora generalnego - podsumowuje.

Czytaj też w LEX: Połączenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego jako zagrożenie dla praworządności >

 

Wymogi w konkursie na prokuratora krajowego?

Kandydat na stanowisko prokuratora krajowego, w myśl zarządzenia ministra powinien:

  • posiadać co najmniej 15-letni okres pracy na samodzielnym stanowisku prokuratora;
  • przedstawić w formie pisemnej: drogę zawodową, z uwzględnieniem informacji o prowadzonych lub zakończonych wobec niego postępowaniach dyscyplinarnych oraz koncepcję funkcjonowania prokuratury działającej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2023 r. poz. 1360, z późn. zm.) w aspekcie strzeżenia praworządności, w tym skutecznej realizacji funkcji ścigania karnego;
  • przedstawić listę z poparciem swojej kandydatury podpisaną przez co najmniej 50 prokuratorów pozostających w służbie czynnej lub asesorów prokuratury.