Warto przypomnieć, że od 5 czerwca br. zaczną obowiązywać dwa rozporządzenia zrównujące stawki za urzędówki adwokatów i radców prawnych ze stawkami dla obrońców i pełnomocników z wyboru. To odpowiedź m.in. na wyroki Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie. Co istotne, rozporządzenia nie uwzględniają w pełni postulatów samorządów prawniczych - choćby w zakresie urealnienia stawek.

Czytaj też: Kolejny wyrok TK w sprawie stawek za urzędówki adwokackie >>

Tegoroczne lutowe orzeczenie TK w sprawie adwokackich urzędówek, było kolejnym tego typu, które zapadło w ostatnich latach. Różnica polega jednak na tym, że wcześniejsze odnosiły się do poprzedniego rozporządzenia (sprzed 2016 r.), a przykładowo - orzeczenie z 2022 r. zapadło w składzie TK z dublerem, co zresztą podnosił następnie w swoim orzecznictwie Sąd Najwyższy. - Z kolei orzeczenia TK, które zapadły wiosną 2023 r. dotyczyły albo radców prawnych albo traktowały problem wycinkowo - wyjaśnia adwokat Filip Tohl, członek Stowarzyszenia Adwokackiego "Defensor Iuris", które od kilku lat angażuje się w walkę o wyższe urzędówki, a w ostatnim czasie opracowało projekt zmian dotyczących stawek z urzędu i z wyboru. - Trybunał Konstytucyjny 27 lutego 2024 r. (sygn. akt. SK 90/22) stwierdził wprost, że wszystkie stawki adwokackie za świadczenie pomocy prawnej z urzędu, wynikające z obowiązującego wówczas rozporządzenia, które weszło w życie w 2016 r., są sprzeczne z Konstytucją w zakresie w jakim różnią się od stawek z wyboru. Innymi słowy - minimalna stawka dla adwokata z urzędu przyznana przez sąd powinna wynosić, co najmniej tyle ile wysokość stawek z wyboru - podsumowuje.

ZAŁÓŻ BEZPŁATNE KONTO - artykuł dla użytkowników Moje Prawo.pl
Pozostało: 85% treści Dziękujemy, że tu jesteś! Jeżeli chcesz przeczytać cały artykuł, załóż BEZPŁATNE KONTO
lub zaloguj się
Zaloguj się!
Nie masz jeszcze konta na Moje Prawo.pl? Załóż konto