Temat zwiększenia gwarancji niezależności prokuratorów wraca od dłuższego czasu, m.in. w związku z pracami nad ustawą – Prawo o prokuraturze – toczącymi się w Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury. Na etapie rządowej Komisji Prawniczej znajduje się również projekt rozdzielający urząd ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego. W kontekście nowej ustawy ustrojowej rozważane jest np. spłaszczenie struktury prokuratury, co miałoby ograniczyć szczeble nadzoru i zwiększyć niezależność wewnętrzną prokuratorów. Temat potrzeby gwarancji konstytucyjnych dla prokuratorów pojawia się od lat w dyskusji o reformie prokuratury, ale także w kontekście prokuratorskich wynagrodzeń, które w latach 2021–2023 rząd kształtował nie na podstawie Prawa o prokuraturze, lecz ustaw okołobudżetowych.
Czytaj: Do niezależności prokuratury nie wystarczy rozdzielenie ministra i prokuratora generalnego>>
Latem uchwałę w tej sprawie przyjęło Zgromadzenie Prokuratorów Prokuratury Regionalnej w Katowicach. Wskazało w niej na potrzebę szeroko zakrojonego dialogu społecznego na temat realnego zapewnienia niezależności prokuratury i prokuratorów poprzez wprowadzenie do Konstytucji zapisów regulujących podstawowe zasady działania prokuratury oraz status prokuratorów.
Czytaj też w LEX: Prokuratura Europejska z perspektywy polskiej prokuratury >
Prokuratorzy potrzebują konstytucyjnych gwarancji
Także Zgromadzenie Prokuratorów w Prokuraturze Regionalnej w Lublinie w swojej uchwale podnosi, że w pełni popiera ideę rozdziału funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości, dostrzegając, że ich połączenie godzi w społeczne zaufanie do prokuratury jako organu niezależnego i apolitycznego. Wskazuje równocześnie, że niezbędne jest zagwarantowanie prokuraturze ustrojowej i budżetowej autonomii, a niezależność prokuratorów powinna być ustrojowo powiązana z niezawisłością sędziowską - również poprzez zagwarantowanie równorzędnych uposażeń i świadczeń związanych ze stanem spoczynku.
- Dla zapewnienia stabilności i sprawności działania prokuratury konieczne jest zachowanie równoległej struktury organizacyjnej sądów i prokuratur - dodaje. Wyraża też wolę, aby stanowisko przedstawione w niniejszej uchwale znalazło realne odzwierciedlenie w projekcie ustawy opracowywanym przez Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.
W ocenie Zgromadzenia waga roli, jaką prokuratorzy pełnią w demokratycznym państwie prawnym, uzasadnia również potrzebę konstytucyjnego uregulowania podstawowych zasad działania prokuratury oraz statusu prokuratorów.
Czytaj też w LEX: Zbiór zasad etyki zawodowej prokuratorów w orzecznictwie Sądu Najwyższego >
Konieczne podwyżki dla pracowników prokuratury
W uchwale wybrzmiał postulat pilnych działań zmierzających do podwyżki płac kadry urzędniczej prokuratury oraz wypracowania czytelnych mechanizmów kształtowania wynagrodzeń tej grupy zawodowej.
Czytaj też w LEX: Prokuratura wobec przestępstw motywowanych uprzedzeniami. Nowe wytyczne Prokuratora Generalnego >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.














