Izba Dyscyplinarna SN - podobnie jak Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych - została utworzona na mocy nowej ustawy o SN obowiązującej od kwietnia zeszłego roku. W końcu czerwca ub.r. w Monitorze Polskim opublikowane zostało obwieszczenie prezydenta o wolnych stanowiskach sędziego w SN - do objęcia były łącznie 44 wakaty sędziowskie - w tym 16 w nowej Izbie Dyscyplinarnej. O miejsca w nowej Izbie ubiegało się blisko 100 kandydatów. Zespół Krajowej Rady Sądownictwa wysłuchał latem ub.r. 63 osoby, a prezydentowi przedstawił wniosek o powołanie 12 z nich. 

 


Sześć wakatów

We wrześniu 2018 r. prezydent Andrzej Duda powołał spośród nich 10 sędziów: Małgorzatę Bednarek, Jana Majchrowskiego, Piotra Niedzielaka, Tomasza Przesławskiego, Adama Rocha, Adama Tomczyńskiego, Ryszarda Witkowskiego, Jacka Wygodę, Konrada Wytrykowskiego oraz Pawła Zuberta. W lutym br. prezydent powołał sędziego Przesławskiego na stanowisko prezesa Izby Dyscyplinarnej.

Po poprzednim naborze sześć stanowisk w Izbie Dyscyplinarnej SN pozostaje nieobsadzonych. 

Rzecznik TSUE: Izba Dyscyplinarna nie spełnia wymogów

Nabór nowych sędziów do Izby Dyscyplinarnej SN rusza w momencie gdy Trybunał Sprawiedliwości UE rozpatruje pytanie prejudycjalne SN, czy zgodnie z prawem Unii Izba Dyscyplinarna zapewnia wystarczające gwarancje niezależności. Wątpliwość SN wynikła z faktu, że grupa sędziów, którzy mogą zostać powołani przez Prezydenta RP do Izby  Dyscyplinarnej, jest wyłaniana przez Krajową Radę Sądownictwa, stanowiącą organ mający stać na straży niezależności sądów w Polsce. Ale niezależność KRS została z kolei podana w wątpliwość z uwagi  na polskie  przepisy  zmieniające  sposób  powoływania sędziów  będących  członkami  tego  organu. Wyrok ma zapaść we wrześniu albo w październiku. 

Czytaj: Rzecznik TSUE: Izba Dyscyplinarna SN nie jest niezawisłym sądem>>

Pod koniec czerwca rzecznik generalny TSUE Evgeni Tanchev w swoje opinii napisał, że takich wymogów nie spełnia. A jedną z przyczyn tego stanu według rzecznika jest właśnie nieprawidłowy sposób ukształtowania Krajowej Rady Sądownictwa. - Przepisy dotyczące powoływania sędziów i systemu środków dyscyplinarnych dla sędziów  są  ważnymi  elementami gwarancji niezawisłości  sędziowskiej w ramach prawa Unii, a istnienie  niezależnego  organu w kontekście  systemu  środków dyscyplinarnych stanowi część tych gwarancji - ocenił.

Stwierdził też, że KRS nie wybierze niezależnych sędziów, bo zmianom  sposobu  powoływania  sędziów będących  członkami  KRS  towarzyszyło  przedwczesne  zakończenie  kadencji  dotychczasowych członków KRS.  - Niezależnie od wskazywanego celu, jakim jest ujednolicenie kadencji zasiadania w KRS, można uznać, że niezwłoczne zastąpienie dotychczasowych członków KRS powiązane z nowym  systemem  powoływania  KRS, w jeszcze  większym  stopniu  osłabia  niezależność  KRS względem organów ustawodawczych i wykonawczych - zaznaczył.

Czytaj także: TSUE: Obniżenie wieku przejścia w stan spoczynku sędziów SN sprzeczne z prawem Unii >>