Rada poinformowała o tym w oficjalnym komunikacie.  Poinformowała, że rozpatrywała konkursy na stanowiska sędziowskie oraz asesorskie i podjęła uchwały o przedstawieniu Prezydentowi RP dziewięciu wniosków o powołanie na stanowisko sędziowskie w sądach rejonowych, w tym dwa wnioski o powołanie asesora sądowego na stanowisko sędziowskie w sądzie rejonowym, osiem wniosków o powołanie na stanowisko sędziowskie w sądach okręgowych i trzy wnioski o powołanie na stanowisko sędziowskie sądu apelacyjnego. Rada wystąpiła także z wnioskiem do Prezydenta RP o powołanie dwóch asesorów do wojewódzkich sądów administracyjnych i jednego asesora na stanowisko sędziowskie wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Czytaj: Test na niezawisłość sędziego w ustawie o SN, a w kagańcowej zostają represje>>

Wagner Barbara: Nieskazitelność charakteru sędziego >>>

- W przypadku konkursów, w których uczestnicy postępowania prezentują podobny dorobek merytoryczny i orzeczniczy, Krajowa Rada Sądownictwa zdecydowała o odroczeniu rozstrzygnięcia do czasu wysłuchaniu kandydatów lub analizy aktualnych danych statystycznych dotyczących wyników ich pracy - dodano. 

Drajewicz Dariusz: Kryteria powołania na stanowisko sędziego >>>

 

Awansu nie będzie - sędzia kwestionował status innych sędziów

Odnosząc się do sędziego Adama Synakiewicza z częstochowskiego Sądu Okręgowego, który kandydował do Sądu Apelacyjnego w Katowicach wskazano, że kandydatura nie zyskała poparcia w głosowaniu m.in. "z powodu zbyt małego doświadczenia orzeczniczego kandydata, który piastował w czasie swej kariery zawodowej głównie funkcje administracyjne". 

- Ponadto uzasadnienia wyroków sędziego, w których podważa prawo do orzekania innych sędziów, są sprzeczne z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, a nawet TSUE. Sędzia Synakiewicz podważa też kompetencje Prezydenta RP do powoływania sędziów na wniosek KRS, ukształtowanej w 2018 r., i neguje prawo TK do orzekania o zgodności z Konstytucją umów międzynarodowych oraz wyznaczanie przez Trybunał zakresu dopuszczalności orzecznictwa TSUE i SN. Narusza tym samym m.in., art. 188 i 190 Konstytucji RP - dodano. 

Dalej z uzasadnienie KRS wynika, że sędzia - w jej ocenie - wydając wyroki w sprawach, nie dokonywał ich analizy merytorycznej, lecz jedynie podnosił argumenty systemowe dotyczące ustawy o KRS. - Oznacza to, że sędzia neguje procedurę nominacyjną, nie przeszkadza mu to jednak w kandydowaniu na wyższe stanowisko sędziowskie w ramach tej procedury - wskazano.

Czytaj także: Nowa izba SN nie oceniła, czy minister mógł zawiesić sędziego za odwołanie się do wyroku ETPC>>