Przypomnijmy, w połowie lutego 2023 r. Komisja Europejska zdecydowała o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Malcie, Polsce i Słowenii z powodu sprzecznego z dyrektywą usługową całkowitego zakazu reklamy działalności przedstawicieli zawodów prawniczych. W przypadku Polski chodziło o adwokatów, bo taki zakaz znajdował się wówczas w ich zasadach etyki. Chodzi o dyrektywę usługową, której celem jest usunięcie barier w handlu usługami w UE. Uprościła ona procedury administracyjne dla usługodawców, wzmocniła prawa konsumentów i przedsiębiorstw korzystających z usług oraz współpracę między państwami UE. Ponadto zobowiązała państwa członkowskie do zniesienia wszystkich całkowitych zakazów dotyczących informacji handlowych, w tym wszystkich całkowitych zakazów dotyczących formy informacji handlowej, w odniesieniu do zawodów regulowanych.

Czytaj w LEX: Zawodowy pełnomocnik w social media - aspekty praktyczne >

Czytaj: Adwokatura zniosła zakaz reklamy, ale pełnej swobody nie będzie >>

 

Zakaz zniesiony, ale są ograniczenia

Informację o decyzji Komisji Europejskiej przekazała w piśmie do Prezesa NRA Mary Veronica Tovsak Pleterski, Dyrektor Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP. Prezes Przemysław Rosati, w pismach z 6 marca, 3 kwietnia i 6 czerwca 2023 r., skierowanych bezpośrednio do komisarza Thierry’ego Bretona informował o postępach prac podjętych przez Naczelną Radę Adwokacką w celu wypełnienia obowiązków wynikających z prawa UE, a w szczególności z art. 24 dyrektywy usługowej 2006/123/WE.

I tak 26 maja 2023 r. Naczelna Rada Adwokacka przyjęła uchwałę, która zniosła zakaz reklamy. Adwokaci mogą informować o świadczonej pomocy prawnej, ale tak, by nie naruszać godności zawodu. Nie mogą stosować reklamy porównawczej ani współpracować z kancelariami odszkodowawczymi.

 

Sprawdź również książkę: Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji >>


Doprecyzowano też, że w szczególności adwokata obowiązuje zakaz korzystania z informacji handlowej:

  •     uchybiającej godności innych osób;
  •     naruszającej tajemnicę adwokacką;
  •     naruszającej zasadę lojalności i koleżeństwa;
  •     porównawczej, nierzetelnej, podstępnej, nieprawdziwej, natarczywej lub niestosownej;
  •     stwarzającej nieuzasadnione oczekiwanie co do wyników świadczonej pomocy prawnej ( w tym punkcie wycofano się z propozycji by było to "choćby prawdopodobieństwo wywołania oczekiwania co do wyników świadczonej pomocy prawnej");
  •     powołującej się na znajomości lub wpływy;
  •     zawierającej treści ocenne;
  •     wprowadzającej w błąd lub wyzyskującej taki błąd;
  •     nadużywającej zaufania, wykorzystującej łatwowierność, przymusowe położenie, brak wiedzy lub doświadczenia odbiorcy;
  •     odwołującej się do emocji lub uczuć;
  •     zawierającej treści lub odesłania nielicujące z wykonywaniem zawodu adwokata;
  •     umieszczanej w niestosownym lub nieodpowiednim miejscu”.
     

Adwokat nie może też promować produktów lub usług osób trzecich, jeżeli uchybiałoby to zasadom etyki lub godności zawodu.

Zobacz też w LEX: 

Marketing prawniczy a zasady etyki zawodu >

Wizerunek kancelarii prawnej - jak mu pomóc? >>-