22 listopada odbyło się spotkanie ówczesnego ministra Janusza Cieszyńskiego m.in. z przedstawicielami samorządów prawniczych, w tym NRA. Wówczas resort poinformował, że będzie przesunięcie terminu wejścia w życie e-doręczeń, dwuetapowe - najpierw komunikatem ministra do 30 grudnia br., a następnie nowelizacją ustawy do maksymalnie 1 stycznia 2025 r. W czwartek, 23 listopada br., opublikowano w Dzienniku Ustaw Komunikat Ministra Cyfryzacji - w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym. Wynikało z niego - jak już wcześniej pisało Prawo.pl, że minister na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych zmienia termin z „10 grudnia 2023 r.” na „30 grudnia 2023 r.”. Z projektem ustawy poprzedni rząd ubiegli jednak posłowie (założenia pojawiły się jedynie w wykazie prac legislacyjnych).

Czytaj: E-doręczenia przesunięte po raz kolejny - i to aż o rok >>

Przypomnijmy, że zgodnie z wcześniejszym terminarzem, do 10 grudnia br. adwokaci i radcy prawni, musieli  zarejestrować adres elektroniczny do e-doręczeń. Tą drogą następnie mieli kontaktować się z administracją publiczną i podatkową. Mowa oczywiście o ustawie o doręczeniach elektronicznych, które są odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Z takiej komunikacji mają korzystać podmioty publiczne, firmy i zawody zaufania publicznego, ale też obywatele - przy czym ci ostatni mogą, ale nie muszą, zakładać specjalne skrzynki. Regulacja wchodzi w życie etapami - przykładowo, sądy i trybunały, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna są obowiązane stosować jej przepisy w zakresie doręczania korespondencji dopiero od 1 października 2029 r. Termin grudniowy dotyczył też:

  • doradców podatkowych wykonujących zawód;
  • doradców restrukturyzacyjnych wykonujących zawód;
  • rzeczników patentowych wykonujących zawód;
  • notariuszy wykonujący zawód;
  • radców Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących czynności służbowe.

--------------------------------------------------------------------------
E-doręczenia już wkrótce będą obowiązkowe dla zawodów zaufania publicznego. Dowiedz się, jakie zmiany niosą ze sobą dla Twojej kancelarii. Przeczytaj artykuł: Zmiany w e-doręczeniach z perspektywy sądów, radców prawnych i adwokatów
-------------------------------------------------------------------------

 

Nie wcześniej niż 30 marca 2024 r., nie później niż 1 stycznia 2025

Nowela jest krótka. Zakłada m.in. zmianę art. 155 ust. 11 w ten sposób, że określony w komunikacie (Ministra Cyfryzacji) termin wejście w życie e-doręczeń nie może być wcześniejszy niż 30 marca 2024 r. i późniejszy niż dzień 1 stycznia 2025 r.”

- Art. 155 ust. 10 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych  upoważnia ministra właściwego do spraw informatyzacji do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikatu określającego termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających podmiotom, o których mowa w ust. 1-5 oraz w art. 9 ust. I pkt 1-6 i 8 Ustawy, powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. Termin ten, zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 155 ust. 10 Ustawy minister ustala mając na uwadze uwarunkowania techniczne i organizacyjne niezbędne do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym - wskazano w uzasadnieniu .

Zaznaczono również - o czym mówił we wcześniejszych tekstach na Prawo.pl prof. Grzegorz Sibiga z Instytutu Nauk Prawnych PAN i kancelarii Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy -, że komunikat z 23 listopada br. zmieniający pierwotnie wyznaczoną datę wejścia e-doręczeń z 10 grudnia na 30 grudnia 2023 roku, został ogłoszony na 37 dni przed wyznaczonym dniem, co stanowi naruszenie art. 155 ust 12 Ustawy.  Zgodnie z tym przepisem komunikat ogłasza się w terminie co najmniej 90 dni przed dniem wdrożenia rozwiązań technicznych określonym w tym komunikacie.

- Niezależnie od powyższego z powodu braku gotowości technicznej po stronie operatora wyznaczonego Minister Cyfryzacji pełniący ten urząd w dniu 22 listopada 2023 roku — pan Janusz Cieszyński zobowiązał się do podjęcia inicjatywy legislacyjnej umożliwiającej przesunięcie terminu końcowego wdrożenia ww. środków technicznych do końca 2024 roku. Taka inicjatywa jednakże na dzień złożenia projektu nie została podjęta - dodano w uzasadnieniu, przywołując w uzasadnieniu tekst Prawo.pl: "E-doręczenia przesunięte po raz kolejny - i to aż o roku".  

Cytują Prawo.pl w projekcie ustawy

 

 

Po pracach w komisji zmiany w terminach dla przedsiębiorców

Podczas prac w sejmowej komisji wprowadzono też zmiany do art. 152 ustawy o doręczeniach elektronicznych. I tak - zgodnie z nimi - podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej będą od 1 stycznia 2025 r. (obecnie uregulowane jest, że po dniu 31 grudnia 2023 r.) obowiązane do przekazania:

  • danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo
  • adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz danych niezbędnych w celu wpisania tego adresu do bazy adresów elektronicznych.

 

 

Szereg wątpliwości, w tym dotyczące odbioru dokumentów

Część prawników już wcześniej zarejestrowała skrzynki do e-doręczeń obawiając się, że potem mogą być zatory. Tym bardziej, że 10 grudnia przypada w... niedzielę, a proces jest dwuetapowy - najpierw składa się wniosek, potem otrzymuje decyzję o akceptacji a następnie skrzynkę trzeba aktywować. Przy okazji pojawiło się szereg wątpliwości. Przykładowo, część osób czekało z aktywacją, bo nie były pewne, jak w praktyce będzie traktowane odebranie korespondencji.

Sylwester Szczepaniak, radca prawny, of councel w Kancelarii Traple Konarski Podrecki Wspólnicy wyjaśniał w serwisie Prawo.pl, że zgodnie z art. 41 ust. 2 przez odebranie dokumentu elektronicznego rozumie się każde działanie adresata posiadającego adres do doręczeń elektronicznych, powodujące, że adresat dysponuje dokumentem, który wpłynął na ten adres, i może zapoznać się z treścią odebranego dokumentu. - A przez wpłynięcie rozumie się to, że zaistniały warunki techniczne umożliwiające odebrania pisma. Kwestia odebrania, na etapie technicznym skrzynki została zinterpretowane tak, że samo zalogowanie się powoduje wystawienie dowodu doręczenia. Jeśli to się będzie potwierdzać, to wydaje się, że nie jest to najlepsza implementacja art. 41 ustawy o e-doręczeniach. Na ten temat była zresztą dyskusja, proponowano zmianę, by "odebranie" było traktowane jako akt woli niewymagający podpisu. W mojej ocenie można by je powiązać z otwarciem dokumentu - podsumował.

Kolejną kwestią było to, ile potrzeba skrzynek. Tomasz Palak, radca prawny, mówił, że według niego co najmniej trzy. - Mamy bowiem podział na skrzynki osobiste, zawodowe i tzw. udostępnione. W moim przypadku jedną skrzynką będzie ta związane z ePUAP-em, mogę założyć nową skrzynkę, która ją następnie zastąpi, do tego skrzynki służbowe z prawdopodobnym rozdzieleniem dla firmy i dla zawodu zaufania publicznego - wyjaśniał.

E-doręczenia to nie tylko nowe przepisy, ale także szansa na usprawnienie pracy Twojej kancelarii. Sprawdź, jakie korzyści niosą ze sobą w praktyce e-doręczenia: Przeczytaj artykuł: Zmiany w e-doręczeniach z perspektywy sądów, radców prawnych i adwokatów