Na skutek zmian wprowadzonych do systemu nauki i szkolnictwa wyższego ustawą z 20 lipca 2018r. - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w ustroju uczelni publicznych zaistniał nowy organ uczelni publicznej obok rektora i senatu - rada uczelni. Rada uczelni funkcjonuje jako organ opiniodawczo-doradczy. Zgodnie z art. 19 wskazanej ustawy, członkami rady są m. in. pracownicy uczelni zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Osoby te powoływane są do rady przez senat uczelni i co ważne, nie jest zawierana z nimi odrębna umowa. Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy, członkowi rady uczelni przysługuje z tego tytułu wynagrodzenie.

Czy wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka rady uczelni otrzymane przez osobę będącą równocześnie pracownikiem uczelni należy uznać za przychód ze stosunku pracy, czy też za przychód z działalności wykonywanej osobiście opodatkowany zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Z takimi wątpliwościami do Dyrektora KIS zwrócił się wnioskodawca. Przedstawił stanowisko, zgodnie z którym członkostwo w radzie uczelni jej pracowników stanowi odrębne od stosunku pracy źródło przychodów, które powstaje w wyniku powołania przez senat do pełnienia określonej funkcji członka rady. Nadto dodał, że rada uczelni to organ o charakterze opiniodawczo-doradczym, pełniący takie funkcje na uczelni, jakie pełnią rady nadzorcze w spółkach. Członkami rady, którym przysługuje wynagrodzenie z tego tytułu, są osoby zarówno spoza uczelni jak i jej pracownicy. Senat uczelni oprócz powołania ustala również wysokość wynagrodzenia dla członków. Z członkami rady nie są zawierane żadne umowy. W związku z taką argumentacją wnioskodawca wychodził z założenia, że wynagrodzenie uzyskane z tytułu pełnienia funkcji członka rady uczelni nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, lecz należy je uznać za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT opodatkowany na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 tej ustawy.

 

Nowość
Nowość

Monika Brzostowska, Patrycja Kubiesa

Sprawdź  

Zmiana interpretacji na korzyść wnioskodawcy

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2019 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.326.2019.1.AC uznał stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe. Jednakże w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości, szef KAS z urzędu zmienił wskazaną interpretację, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Nawiązując do regulacji rada uczelni, obok rektora i senatu uczelni, stanowi obligatoryjny, określony ustawowo organ uczelni publicznych. Ustawowo uwarunkowano, że w skład rady uczelni wchodzi 6 albo 8 osób powoływanych przez senat oraz dodatkowo przewodniczący samorządu studenckiego. Członkostwa w radzie uczelni nie można łączyć z pełnieniem funkcji organu tej lub innej uczelni, członkostwem w radzie innej uczelni ani zatrudnieniem w administracji publicznej.

Ustawodawca przyznał nowemu organowi znacznie szeroki zakres kompetencji. Biorąc pod uwagę charakter organów uczelni publicznych, do jakich również zalicza się radę uczelni, należy mieć na uwadze, że organ ten pełni funkcje zarówno władcze jak i kontrolne. Istotne wydają się również kompetencje, jakie posiada rada uczelni wobec osoby rektora uczelni, bowiem sama rada może m. in. zgłosić wniosek o odwołanie rektora, a ponadto wyraża zgodę na wykonywanie przez rektora dodatkowego zajęcia zarobkowego. Ustanowienie tego typu organu na uczelni miało na celu podniesienie jakości zarządzania uczelnią poprzez wyposażenie w kompetencje strategiczno-monitorujące.

Szef KAS w swoich rozważaniach zwrócił uwagę na ukształtowane dotychczas orzecznictwo rozstrzygające kwestie "organu stanowiącego osób prawnych" na gruncie prawa podatkowego. Jak wyjaśnił, dominuje cecha charakterystyczna organów stanowiących osób prawnych, jaką jest przyznane przez ustawę lub statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla osób prawnych sprawach (głównie dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat). Kluczowym elementem uprawnień organów stanowiących jest prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego.

Czytaj również: Stypendium socjalne a strata podatkowa >>

Opodatkowanie wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady uczelni

Biorąc pod uwagę fakt, że rada uczelni posiada na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce uprawnienia do podejmowania wiążących rozstrzygnięć odnoszących się do całej uczelni w określonych ustawowo sprawach, organ interpretujący uznał ją za organ stanowiący w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o PIT. Tym samym dochód uzyskiwany z tytułu uczestnictwa w pracach rady należy przypisać do źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Działalność wykonywana osobiście to oddzielne źródło przychodów osiąganych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Czytaj też w LEX: Przychody osób należących do zarządów, rad nadzorczych, komisji i innych organów stanowiących osób prawnych >

Dlatego wypłacane wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady uczelni, niezależnie od tego, czy członkiem rady uczelni jest jej pracownik, czy też osoba niezwiązana z uczelnią żadnym stosunkiem prawnym, stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście. W konsekwencji na uczelni ciążą obowiązki płatnika w postaci pobierania od wynagrodzeń zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (interpretacja szefa KAS z 31 sierpnia 2023 r. nr DOP3.8222.116.2023.CNRU).

Czytaj też w LEX:

Rodzaje i nazwy uczelni w polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki >t

Odpowiedzialność odszkodowawcza członków składu orzekającego uczelnianych komisji dyscyplinarnych za naruszenie przepisów o postępowaniu dyscyplinarnym (wybrane zagadnienia) >