Z wydanego 19 lipca wyroku NSA wynika, że przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na działalność w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) przed 1 stycznia 2001 r. powinni mieć takie same prawa do korzystania ze zwolnień z podatku dochodowego, jak ci, którzy uzyskali zezwolenie po tej dacie.  Z początkiem 2001 r. ograniczono te ulgi do 75 proc. poprzedniej wartości. Jednak przedsiębiorcy, którzy wcześniej zainwestowali w SSE, mogli wystąpić o tzw. konwersję zezwolenia, godząc się na nowe warunki. Nieco inne reguły stosowano mniejszych firm, ale ich nie dotyczył wyrok.

Czytaj więcej: Zwolnienie z podatku od nieruchomości w specjalnej strefie ekonomicznej - komentarz praktyczny >>>

Czytaj też: Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna przekaże 5 mln zł na szkolenia dla uchodźców z Ukrainy>>

WZORY DOKUMENTÓW:

 

Jednak nawet gdy taka konwersja zezwolenia nastąpiła, to nie było pewności, do jakiego czasu przedsiębiorca ma prawo korzystać z ulgi w podatku dochodowym: do czasu wygaśnięcia własnego zezwolenia czy do końca funkcjonowania stref, przewidzianego - po ustawowym wydłużeniu - na 2026 rok. Wydane w 2003 roku przepisy administracja skarbowa interpretowała na niekorzyść podatników, twierdząc że z ulg (czyli pomocy publicznej) można korzystać tylko do czasu wygaśnięcia indywidualnego zezwolenia.

NSA: wszystkich przedsiębiorców trzeba równo traktować

Postępowanie sądowe było wynikiem sporu o treść interpretacji wydanej dla inwestora działającego w strefie od 1997 roku. NSA stwierdził, że celem nowelizacji ustawy o SSE z 2003 r. było zrównanie statusu dużych przedsiębiorców bez względu na termin uzyskania zezwolenia oraz dostosowanie ich sytuacji do nowo obowiązujących przepisów. Zdaniem sądu  konwersja zezwolenia oznaczała zastosowanie wszystkich znowelizowanych przepisów strefowych z wyjątkiem tych, których wyłączenie przewiduje ustawa. Przy tym brak w nich przepisu wskazującego, że do dużych przedsiębiorców, których zezwolenia zostały wydane przed 1 stycznia 2001 r. nie stosuje się nowych terminów wykorzystania pomocy publicznej.

Czytaj też: Wsparcie nowych inwestycji a SSE - przewodnik po zmianach >>>

 

Jak zauważa Magdalena Zamoyska, doradca podatkowy i partner w kancelarii MDDP, sędziowie NSA zwrócili uwagę na zasadę z ustawy, a nie na techniczne przepisy dotyczące terminów. - Przecież celem przepisów o SSE była promocja inwestycji i zachowanie równego statusu dla wszystkich dużych przedsiębiorców strefowych - zauważa ekspertka. Podkreśla ona, że zmienione w 2003 roku zasady korzystania ze zwonień strefowych wciąż gwarantują im korzystanie przynajmniej w części ze zwolnienia podatkowego. - Wiele firm zainwestowało w strefach z pewnym planem działania. Dlatego oczekują, że będą mogły tam działać i korzystać z preferencji podatkowych aż do końca istnienia stref, czyli do 2026 roku albo do wykorzystania limitu pomocy publicznej. Wyrok NSA idzie w kierunku zapewnienia im tych praw - ocenia Magdalena Zamoyska.

Czytaj też: Z preferencyjnego opodatkowania holdingów skorzysta niewiele firm>>

Inwestorzy wciąż aktywni

Działanie specjalnych stref ekonomicznych było przedmiotem rządowego raportu, nad którym debatował we czwartek Sejm. Z dokumentu tego wynika, że 14 istniejących SSE wciąż spełnia swoją podstawową rolę przyciągania inwestycji. W 2021 r. skumulowana wartość zainwestowanego w nich kapitału wyniosła blisko 152,6 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 6,7 mld , czyli o 4,58 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Na koniec 2021 r. przedsiębiorcy posiadali 2 191 ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE
Na koniec grudnia 2021 r. inwestorzy w SSE zatrudniali łącznie ponad 389 tys. pracowników. W stosunku do 2020 r. liczba pracowników ogółem wzrosła o prawie 4 tys., tj. o 1,03 proc., a liczba nowych miejsc pracy o 7,8 tys. etatów, czyli o 3,1 proc.

Obecnie już nie są wydawane pozwolenia na inwestycje w strefach. Od 2018 roku obowiązują bowiem przepisy pozwalające na ulgi podatkowe w zamian za inwestycje i zatrudnienie, dotyczące całego obszaru Polski (tzw. Polska Strefa Inwestycji).

Sygnatura akt: II FSK 1986/20. Wyrok NSA z 19 lipca 2022 r