Rząd podjął w piątek decyzje dotyczące finansów państwa. Przyjęto projekt ustawy budżetowej na 2026 r. 

- Budżet na 2026 rok zapewnia stabilność finansów publicznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu rekordowych wydatków na bezpieczeństwo, zdrowie, edukację oraz inwestycje infrastrukturalne i energetyczne. W planie znalazły się także środki na kontynuację kluczowych programów społecznych - poinformowano w komunikacie. 

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy

Minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że Rada Ministrów przyjęła tzw. mandat negocjacyjny dla rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Środki te mają zostać przekierowane z inwestycji, które - jak wskazała - ze względu na opóźnienie KPO są niemożliwe do zrealizowania oraz z inwestycji, których realizacja pochłonęła mniej pieniędzy niż przewidywano. W ramach tej rewizji zmniejszona zostanie o 21,5 mld zł część pożyczkowa KPO. Decyzję podjęto po dokonaniu przeglądu inwestycji i popytu na nie. W efekcie Polska chce zrezygnować ze środków, które mogłyby zostać niewykorzystane, ale - jak zaznaczyła - stanie się to bez kosztów dla państwa.

Minister wyjaśniła, że zmniejszy się tym samym budżet utworzonego w ramach poprzedniej rewizji Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO) do 20 mld zł (obecnie wynosi on ok. 25 mld zł). Wcześniej od 3 do 5 mld zł ze środków FBiO miało zostać przeznaczone na inwestycję w tzw. Czerwoną Drogę (przedłużenie trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni - PAP), ale podjęto decyzję, że ta inwestycja zostanie zrealizowana z środków krajowych, w pełni bezzwrotnych - wskazała. Dodała, że pozostałe w FBiO 20 mld zł zostaną rozdysponowane na wszystkie inne planowane w ramach tego funduszu inwestycje. W ramach rewizji z KPO zostaną usunięte dwa podatki od samochodów spalinowych, które zostały wpisane jako kamienie milowe do pierwotnej wersji KPO - chodzi o podatek od samochodów spalinowych oraz opłatę środowiskową od samochodów spalinowych używanych przez przedsiębiorców. Zaznaczyła, że obciążenia te zostaną zastąpione innymi reformami.

Strategia zarządzania długiem w latach 2026-2029

Rada Ministrów przyjęła również projekt strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2026-2029. 

- Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalana każdego roku przez ministra finansów i przedstawiana radzie ministrów do zatwierdzenia, a następnie przedstawiana Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej. Dokument obejmuje horyzont czterech lat i zawiera strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz strategię oddziaływania na pozostały dług sektora finansów publicznych - czytamy w komunikacie.

Celem strategii jest sfinansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w sposób zapewniający minimalizację kosztów obsługi długu w długim horyzoncie czasu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem. Utrzymane zostały zadania służące realizacji celu Strategii związane z rozwojem rynku finansowego, tj. zapewnianie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych oraz zadanie dotyczące efektywnego zarządzania płynnością budżetu państwa.

 

Sprawdź również książkę: Prawo finansów publicznych i prawo podatkowe >>


Założenia budżetu

Zgodnie z projektem budżetu:

  • Dochody budżetu państwa zaplanowano na poziomie 647,2 mld zł,
  • Wydatki budżetu państwa wyniosą 918,9 mld zł,
  • Deficyt budżetowy ukształtuje się na poziomie 271,7 mld zł,
  • Relacja państwowego długu publicznego do PKB ukształtuje się na poziomie 53,8 proc., pozostając poniżej progu ostrożnościowego 55% określonego w ustawie o finansach publicznych.

Najważniejsze wydatki:

  • Rekordowe na obronę narodową - ponad 200 mld zł, co odpowiada 4,81 proc. PKB na modernizację armii i wsparcie systemu bezpieczeństwa
  • Ochrona zdrowia - 247,8 mld zł, czyli finansowanie na poziomie 6,81 proc. PKB, z priorytetem dla inwestycji w infrastrukturę medyczną i kadry
  • Edukacja i nauka - nakłady zwiększą się o 1 mld zł w stosunku do 2025 r. wzrost nakładów na wynagrodzenia nauczycieli i wsparcie badań naukowych
  • Transport i infrastruktura - nakłady w samym obszarze dróg i kolei wyniosą 53,9 mld zł, w tym 20,1 mld zł z budżetu państwa oraz dodatkowe środki na gospodarkę morską (2,4 mld zł).
  • Programy społeczne - w budżecie zabezpieczone zostały środki między innymi na: telefon zaufania – 30 mln zł (wzrost z 10 mln zł) program in-vitro – 600 mln zł (o 100 mln zł więcej niż w 2025 r.), finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne, m.in. dla osób na urlopach wychowawczych i macierzyńskich – ok. 4,8 mld zł, program „Dobry Start” – 1,4 mld zł, program „Aktywny Rodzic” – 6 mld zł, wypłatę 13. i 14. emerytury – ok. 31,8 mld zł, program „Rodzina 800+” – ok. 61,7 mld zł,
  • Świadczenia emerytalne i socjalne: waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r. będzie kosztować ok. 22 mld zł, na wypłatę renty wdowiej przewidziano ok. 7 mld zł, podwyższony zasiłek pogrzebowy do 7,0 tys. zł (łączny koszt ok. 1,2 mld zł), Na mieszkalnictwo przewidziane zostało 8,7 mld zł, w tym 6,7 mld zł z budżetu państwa
  • W planie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewidziano 6 mld zł, głównie na program „Czyste Powietrze”

Najważniejsze dochody

  • VAT – 341,5 mld zł.
  • AKCYZA – 103,3 mld zł,
  • CIT – 80,4 mld zł.
  • PIT – 32 mld zł.

Dane makroekonomiczne:

  • PKB wzrośnie o 3,5 proc. – powyżej średniej w strefie euro
  • Inflacja spadnie do 3 proc., zbliżając się do celu inflacyjnego NBP
  • Bezrobocie rejestrowane pozostanie niskie – 5 proc.
  • Relacja państwowego długu publicznego do PKB wyniesie 53,8 proc., pozostając poniżej progu ostrożnościowego 55 proc.

Stabilność finansów publicznych:

  • projekt budżetu został przygotowany zgodnie ze stabilizującą regułą wydatkową,
  • deficyt będzie finansowany między innymi poprzez emisję obligacji krajowych i zagranicznych, a także środki UE,
  • mechanizmy buforowe umożliwią reagowanie na zmiany w otoczeniu makroekonomicznym, takie jak ewentualne spowolnienie wzrostu gospodarczego czy wyższa inflacja