Przyjrzyjmy się przykładowi przedsiębiorcy (podatnika VAT czynnego), który w 2025 r. zlikwidował firmę i złożył VAT-Z (zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). W 2010 r. kupił nieruchomość zabudowaną budynkiem użytkowym (sklep). Przy nabyciu nie wystąpił podatek naliczony. Transakcja została udokumentowana wyłącznie aktem notarialnym. Budynki i grunt zostały zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy. W latach 2010-2011 r. przedsiębiorca dokonał remontu budynku, a charakter prac nosił znamiona remontu, a nie ulepszenia w rozumieniu art. 22g ust. 17 ustawy o VAT. Z faktur dokumentujących nakłady na remont podatek naliczony został w całości odliczony. Przedsiębiorca prowadził wyłącznie działalność opodatkowaną VAT. Budynek w 2011 r. został przyjęty do użytkowania i wprowadzony do środków trwałych, celem amortyzacji. Od momentu oddania budynku do użytkowania oraz na dzień likwidacji przedsiębiorca nie ponosił już żadnych nakładów. W związku z likwidacją firmy przedsiębiorca wyprowadził budynek na potrzeby własne oraz wykazał w remanencie likwidacyjnym na potrzeby VAT, korzystając ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, tj. jako dokonywanej dwa lata po pierwszym zasiedleniu. Miał wątpliwości, czy konieczna jest korekta podatku naliczonego z tytułu wydatków na remont budynku.
Zobacz wzór w LEX: VAT-Z (6) Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług>
Kiedy powstaje wymóg korekty
Istota problemu sprowadza się do ustalenia, czy w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej i sporządzeniem spisu z natury stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 5 ustawy o VAT, w którym przedmiotowy budynek został wykazany ze zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, powstaje wymóg korekty wydatków poniesionych na remont budynku w trybie art. 91 ustawy o VAT.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.
Podatnik ma co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz jest zobowiązany do dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania. W analizowanym przypadku przedsiębiorcy od nakładów remontowych przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT. Zatem ewentualna korekta może być dokonana w trybie art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy o VAT, uwzględniając fakt, że budynek jest środkiem trwałym.
Należy jednak zauważyć, że przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat).
Cena promocyjna: 69.8 zł
|Cena regularna: 349 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 244.3 zł
Czytaj też w LEX: Klemens Dominik, Kubiesa Patrycja, Rozliczanie podatku VAT w kosztach podatkowych na przykładach>
Po 10 latach nie ma korekty
Analiza stanu faktycznego prawa prowadzi do wniosku, że skoro przedsiębiorca odliczył podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione na remont budynku w latach 2010 – 2011 i od tego momentu do likwidacji działalności w 2025 r. (przez okres powyżej 10 lat) budynek służył czynnościom opodatkowanym (wykorzystywany był w prowadzonej działalności gospodarczej), to w momencie likwidacji działalności nie jest on zobowiązany do korekty podatku naliczonego odliczanego w związku z remontem przedmiotowego budynku. Wynika to z faktu, że okres korekty podatku naliczonego wynosi - zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT - 10 kolejnych lat, licząc od roku, w którym ww. budynek, stanowiący nieruchomość, został oddany do użytkowania, natomiast roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy jego wytworzeniu.
Zobacz również: Uproszczenie rozliczenia VAT od importu coraz bliżej
Skoro od momentu oddania do użytkowania do daty zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej upłynie ponad 10 lat, nie powstanie obowiązek korekty podatku, o której mowa w art. 91 ust. 2 w zw. z ust. 7 i ust. 7a ustawy o VAT. Przedsiębiorca nie jest zatem zobowiązany do korekty VAT naliczonego odliczanego w związku z remontem budynku.
Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 marca 2022 r., 0114-KDIP1-3.4012.2.2022.2.AMA).
Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy
Polecamy też w LEX: Krywan Tomasz, Roczna korekta w VAT krok po kroku>











