Takie zmiany przewiduje projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym z 27 września 2017 r.
W aktualnym stanie prawnym do określania wzorów informacji o gruntach, składanych przez osoby fizyczne i deklaracji na podatek rolny, składanych przez pozostałych podatników podatku rolnego, upoważnione są rady gmin (art. 6a ust. 11 ustawy o podatku rolnym). Obecnie brak jest jednolitego wzoru tych formularzy i w każdej z gmin mogą obowiązywać inne formularze w zakresie tego podatku. Poszczególne gminy decydują także o możliwości składania informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 6a ust. 12 ustawy o podatku rolnym).
Propozycja ujednolicenia formularzy w zakresie podatku rolnego jest powiązana z propozycją ujednolicenia wzorów formularzy w podatku od nieruchomości i w podatku leśnym i zmierza do uzyskania efektu w postaci ujednolicenia wzorów wszystkich formularzy w zakresie podatków lokalnych.

Zapewnienie powszechnej możliwości składania informacji i deklaracji dotyczących podatku rolnego za pomocą środków komunikacji elektronicznej do wszystkich organów podatkowych właściwych w sprawie tego podatku jest niezbędne w związku z rozwojem elektronicznych form komunikacji.

Projektowana zmiana w art. 6a ust. 11 ustawy o podatku rolnym polega na zastąpieniu przewidzianego obecnie dla rad gmin upoważnienia do określania wzorów formularzy informacji i deklaracji dotyczących podatku rolnego, upoważnieniem dla ministra finansów.

Projektowana zmiana w art. 6a ust. 12 ustawy o podatku rolnym polega na przyznaniu ministrowi finansów kompetencji do określenia sposobu przesyłania informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz do określenia rodzajów podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone te deklaracje i informacje. Jednocześnie, w tym zakresie, zostanie zniesione upoważnienie dla rad gmin. W wyniku tej zmiany zostanie uchylony w art. 6a ust. 13 ustawy o podatku rolnym.
Skutkiem proponowanych zmian będzie ujednolicenie wzorów formularzy w zakresie podatku rolnego składanych we wszystkich gminach.

Efektem projektowanych zmian będzie ponadto możliwość składania deklaracji i informacji na podatek rolny przez wszystkich podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym celu niezbędne jest wprowadzenie w ustawie o podatku rolnym regulacji dotyczącej możliwości składania tych formularzy w takiej formie, gdyż zgodnie z ustawą - Ordynacja podatkowa, składanie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta), staroście, marszałkowi województwa regulują odrębne przepisy (art. 3d Ordynacji podatkowej).

Wprowadzenie projektowanych zmian uprości wypełnianie obowiązków podatkowych przez podatników podatku rolnego. Zmiany doprowadzą też do zmniejszenia kosztów obsługi informacji i deklaracji dotyczących podatku rolnego, zarówno po stronie organów podatkowych, jak i podatników.
Proponuje się, aby projektowane zmiany weszły w życie z dniem 1 lipca 2018 r. Termin ten pozwoli też na opracowanie nowych wzorów formularzy podatkowych i pozwoli gminom oraz podatnikom na przystosowanie się do nowych regulacji.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów