Zdaniem autorów raportu, kluczowe wyzwania podatkowe związane z metaekonomią będą dotyczyć, między innymi: przełożenia na język prawa stosunków i transakcji, które w nich występują; określenia, gdzie jest wartość, którą należy opodatkować i w jakim momencie. Wyzwaniem jest także znalezienie podatnika: czy Awatar to to samo co „osoba/podmiot”? Kto jest podatnikiem, jeśli metawersum jest zupełnie zdecentralizowane? Czy od sprzedaży aktywów w metaverse opodatkować należy wirtualną filię/oddział firmy, czy też samą rzeczywistą firmę?

 

 

Rozwój technologii wpłynie na podatki

Z raportu wynika, że stworzenie ram podatkowych dla metaverse nie nastąpi za jednym zamachem, ponieważ sam metaverse powstawać będzie etapowo, wraz z rozwojem technologii. Tym samym, w najbliższym czasie będziemy stopniowo obserwować wyzwania, jakie w obszarze podatkowym kreować będą poszczególne fragmenty stające się częścią lustrzanego świata. Dziś tym bardzo popularnym fragmentem są NFT, czyli non-fungible tokens. Dyskusja o ich opodatkowaniu jest o tyle istotna, że prawdopodobnie będą one współtworzyć (lub już współtworzą) fundamenty ekonomii świata cyfrowego.

- Jeśli koncept metaverse będzie się dalej dynamicznie rozwijał, to jestem przekonana, że doradców podatkowych czeka ekscytujący czas. Z jednej strony podatki mają swoje zasady ogólne, które będziemy próbowali stosować w poszczególnych aspektach świata lustrzanego czy też ekosystemów go wspierających – komentuje Monika Lewandowska, dyrektorka w Crido.

Zobacz również: Wszystko można kupić, tyle że w NFT - z praktycznym wykorzystaniem nieco gorzej >>

 

Rozliczenia podatkowe będą dużym wyzwaniem

Jej zdaniem, będziemy więc próbowali rozstrzygać kwestie podatkowe w oparciu o m.in naturę i charakterystykę prawną poszczególnych form działalności przedsiębiorców w metaverse, szukając łączników pomiędzy światem wirtualnym a realnym, takim jak np. kraj rejestracji platformy, na której dochodzi do wymiany waluty wirtualnej na realną. Z drugiej strony, patrząc na to, ile czasu zajmuje na szczeblu międzynarodowym uzgodnienie aspektów podatkowych związanych z opodatkowaniem gospodarki cyfrowej, to można prognozować, że podatników zainteresowanych nabywaniem, najmem czy reklamą w metaverse czeka czas już mniej ekscytującej niepewności co do skutków dokonywanych operacji.

- Już dziś obserwujemy pierwsze rozstrzygnięcia na poziomie sądów zagranicznych dotyczących np. opodatkowania najmu nieruchomości w metaverse w kontekście VAT, które pokazują jak bardzo niejednoznaczna może być to kwestia. Na pewno również trend metaekonomii, będzie zaliczał swoje wzloty i upadki, ale jako doradcy podatkowi powinniśmy coraz uważniej przyglądać się temu obszarowi, rozumieć jego zawiłości technologiczne i prawne po to, aby sprawniej przeprowadzać naszych klientów przez jego meandry – przewiduje Monika Lewandowska.

Więcej informacji na temat trendu „Metaekonomia”, jak i innych trendów podatkowych opisanych przez ekspertów CRIDO znajduje się w raporcie „Trendy podatkowe 2022” dostępnym na crido.pl.