Sp. z o.o. wybudowała i w marcu 2008 r. oddała do użytku własny duży magazyn logistyczny. Od tego okresu amortyzuje go stawką 4,5% rocznie. Pod koniec roku 2008 na antresoli nad częścią biurową (czyli wewnątrz budynku) wydzielono dwa niewielkie pomieszczenia służące do przechowywania nowej odzieży roboczej dla pracowników. Montażu tych pomieszczeń dokonano z płyty karton - gips a koszt wykonania z materiałem wyniósł 2 804,00 zł.
Czy takie koszty będą zwiększały wartość całego budynku magazynowego, czy odrębnie stanowiły środek trwały? Czy może należy je zaksięgować w koszty?

W moim przekonaniu wydatki nieprzekraczające 3500 złotych, poniesione na przeorganizowanie antresoli zaliczyć należy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
W pierwszej kolejności rozważenia wymaga, czy wydzielone dwa pomieszczenia we własnym obiekcie budowlanym spełniają warunki do zaliczenia do środków trwałych.

Stosownie do art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Natomiast, jak wynika z ust. 2, amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie, składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz tabor transportu morskiego w budowie.

Jeżeli zatem pomieszczenia nie stanowią odrębnego lokalu jako przedmiotu własności, a jedynie stanowią część obiektu budowlanego (magazynu), a taki stan wynika z przedstawionego pytania, to nie ma podstaw do ich zakwalifikowania do środków trwałych.
Powstaje zatem pytanie, czy wartość związana z wydzieleniem pomieszczeń przeznaczonych na odzież roboczą zwiększa wartość początkową całego obiektu magazynowego stanowiącego środek trwały.

Odpowiedzi poszukiwać należy w treści art. 16g ust. 13 u.p.d.o.p., w świetle którego jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się natomiast za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Jak wynika z brzemienia przepisów, w omawianej sytuacji nie możemy również mówić o ulepszeniu, pomijając już kwestię wzrostu wartości użytkowej, choćby z tego powodu, że wartość robót nie przekroczyła kwoty 3.500 złotych.

Tym samym pozostaje ostatnie rozwiązanie - bezpośrednie zaliczenie wydatków poniesionych na przeorganizowanie antresoli do kosztów uzyskania przychodów.