Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego

Otrzymaliśmy korekty kosztów z tytułu błędnie naliczonej prowizji z datą lipcową, korekty dotyczą miesięcy wcześniejszych. Kiedy zaksięgować korekty? Czy cofnąć do miesięcy, w których są faktury pierwotne, czy po dacie wystawienia korekt?

Odpowiedź:

Z pytania wynika, że korekta jest wynikiem błędu. Tym samym powinna być ona rozliczona wstecznie w okresie, którego dotyczy.

Uzasadnienie:

W przypadku korekt (zarówno przychodów, jak i kosztów jego uzyskania) podatnicy przez lata mieli nie lada problem. Brak przepisów w tym zakresie powodował, że nie trzeba było poruszać się w sferze interpretacji, a te zmieniały się na przestrzeni lat. Dlatego z ulgą wszyscy przyjęli zmiany, które weszły w życie z początkiem roku 2016, w ramach których ustawodawca uregulował kwestie rozliczania korekt.

W zakresie korekt kosztowych zastosowanie znajduje art. 22 ust. 7 i nast. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Zgodnie z nimi jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Jeżeli w tym okresie rozliczeniowym podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Podkreślenia wymaga, że ustawodawca wyraźnie rozróżnia dwa przypadki. Korekty wywołane błędem (omyłką), powinny być rozliczane wstecznie, w okresie którego dotyczą. Z kolei korekty niewynikające z błędów (np. korekty wynikające z udzielenia rabatu lub związane ze zwrotem towaru albo innym przypadkiem reklamacji) powinny być rozliczane na bieżąco.

Z pytania wynika, że korekta związana jest z błędnym naliczeniem prowizji. Skoro więc mamy do czynienia z omyłką, korekty powinny być rozliczone wstecznie w miesiącach, których dotyczyły. Zasadę tę należy bezwzględnie stosować, jeżeli koszty zostały zawyżone – w takim przypadku bowiem został zaniżony podatek, a w konsekwencji może powstać konieczność dopłaty podatku wraz z odsetkami.

Tadeusz Szczupaczyński-Dotryw,

autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego

Odpowiedzi udzielono 26.08.2016 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów