Przyjrzyjmy się temu na przykładzie Czytelnika, który prowadził działalność w zakresie handlu detalicznego (tekstylia) opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego.  Po likwidacji firmy pozostało mu sporo niesprzedanych towarów handlowych, które po likwidacji działalności chciałby sprzedać. Czy zatem jeśli czytelnik sprzeda towar po likwidacji działalności gospodarczej, to uzyska przychód z działalności opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym?

Pomimo, że Czytelnik był opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym, w pierwszej kolejności należy się odnieść do ustawy o PIT.

 

Po likwidacji działalności też trzeba się rozliczyć

Za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny VAT. Z kolei, w myśl art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, prowadzonych samodzielnie. Natomiast na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o PIT, przychody z odpłatnego zbycia wszystkich składników majątku, pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, jeżeli zbycie to następuje przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, do dnia ich odpłatnego zbycia – stanowią przychód z tej działalności.  

W razie m.in. likwidacji działalności gospodarczej – stosownie do art. 24 ust. 3a ustawy o PIT -  sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych na dzień  likwidacji.

Zobacz też procedurę w LEX: Likwidacja działalności gospodarczej - działalność indywidualna >

 

Sprzedaż opodatkowana ryczałtem

Ustawa o zryczałtowanym PIT nie zawiera szczegółowych przepisów, które regulowałyby zagadnienie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności po jej zakończeniu. Jednak sprzedaż ta powoduje powstanie przychodu stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o PIT.

W sytuacji, gdy przychody z działalności gospodarczej w dacie jej zakończenia były opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, to przychód ze sprzedaży składników majątku ujętych w wykazie także podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Sprzedając towary ujęte w wykazie składników majątku (przed upływem 6 lat - licząc od pierwszego dnia miesiąca, po miesiącu dokonania likwidacji działalności gospodarczej), podatnik, który opodatkowany był ryczałtem ewidencjonowanym, jest zobowiązany do zapłacenia należnego podatku wg takiej stawki ryczałtu ewidencjonowanego, jaką opłacał przed likwidacją.

Podatek należy zapłacić do 20. dnia następnego miesiąca po sprzedaży każdego ze składników majątku (a za miesiąc grudzień – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego), a następnie po zakończonym roku - rozliczyć taką sprzedaż. Właściwym zeznaniem rocznym do rozliczenia przychodów z tego tytułu jest PIT-28. (zob. art. 21 ustawy o zryczałtowanym PIT).

Sprawdź też w LEX: Czy wynajem samochodów może być kontynuowany na ryczałcie po zamknięciu działalności? >

Uwaga: W  przypadku likwidacji firmy, od daty tej likwidacji nie mamy już do czynienia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, mimo zaliczenia przychodu ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Dlatego wystarczającym dokumentem potwierdzającym zawarcie transakcji będzie umowa kupna-sprzedaży, w której zawarte będą dane identyfikujące zbywcę i nabywcę oraz przedmiot umowy i jego wartość.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 lutego 2025 r., 0112-KDIL2-2.4011.811.2024.2.MM).

Autor: Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

Sprawdź też w LEX: 

Czy zwrócona podatnikowi składka zdrowotna, odliczona wcześniej od przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu ewidencjonowanego, stanowi przychód podatnika? >

Jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego dokonaną pół roku po likwidacji działalności gospodarczej przez ryczałtowca? >