We środę po pierwszym czytaniu Sejm przesłał do Komisji Finansów Publicznych projekt zmieniający ustawę o podatku akcyzowym i inne ustawy podatkowe. Głównym celem projektu - według rządowego uzasadnienia - jest ograniczenie obowiązków administracyjnych i ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Zawarto w nim jednak także inne zmiany, które m.in. ograniczają ulgę na robotyzację.

- Projekt jest wynikiem konsultacji i wypełnia oczekiwania, zgłaszane przez rynek – powiedział w Sejmie wiceminister finansów Artur Soboń.

Rządowy projekt, który w ostatnich dniach trafił do Sejmu, jest w wielu miejscach proekologiczny. Zawiera zmiany w ustawach o akcyzie, PIT, CIT i VAT. Mają one różną naturę, ale wiele wspólnego - na różne sposoby zmierzają do ochrony środowiska.

Wspomaganie czystych aut

Najwięcej miejsca w projekcie zajmują zmiany w ustawie o podatku akcyzowym. Do końca 2029 roku ma być wydłużone zwolnienie z akcyzy dla samochodów osobowych hybrydowych  typu plug-in o pojemności silnika spalinowego do 2000 cm sześc. Według obowiązującego dziś art. 163a ustawy, zwolnienie to obowiązuje tylko do końca 2022 r.

Zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego będącego pojazdem hybrydowym - WZÓR >>>

Sprawdź w LEX: 0111-KDIB3-3.4013.228.2019.2.AMS, Kwestia zwolnienia od akcyzy samochodu osobowego stanowiącego pojazd hybrydowy. - Pismo wydane przez: Dyrektor KIS >>>

Preferencje przewidziano także dla innych rodzajów hybrydowych osobówek, choć nie oznacza to, że unikną one jakichkolwiek obowiązków w zakresie akcyzy. Jak zauważa Weronika Grzęda, adwokat w Gekko Taxens, w przypadku tzw. miękkich hybryd, w napędzie których silnik spalinowy odgrywa rolę dominującą, ale jednostka elektryczna uczestniczy we wspomaganiu napędu, umożliwiając postój lub jazdę na biegu jałowym – zastosowanie znajdą obniżone stawki akcyzy, które wynoszą 1,55 proc. (dla klasycznych i miękkich hybryd o pojemności silnika do 2000 cm sześc) lub 9,3 proc. (dla klasycznych i miękkich hybryd z silnikiem o pojemności większej niż 2000 cm sześc, ale mniejszej niż 3500 cm sześc). - Z żadnych preferencji nie korzystają natomiast tzw. mikrohybrydy, w których silnik elektryczny jest używany wyłącznie do funkcji innych niż napędowe. Dla nich stawki akcyzy są identyczne jak w przypadku samochodów spalinowych i wynoszą 3,1 proc. dla samochodów z silnikami o pojemności do 2 000 cm sześc lub 18,6 proc. dla pojazdów wyposażonych w większe jednostki – zauważa ekspertka. I przytacza interpretację Krajowej Informacji Skarbowej z 23 sierpnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK), w której potwierdzono takie rozróżnienie.

 

Inne zmiany w ustawie akcyzowej dotyczą małych producentów energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, u których urządzenia generujące prąd mają moc nieprzekraczającą jednego megawata. Takie podmioty (a dotyczy to także samorządów) nie będą musiały wykazywać w deklaracjach podatkowych ilości  energii elektrycznej (i tak zwolnionej od akcyzy), zużytej przez nich do produkcji prądu.

Czytaj w LEX: Akcyza od energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej >>>

Dziś z takiego wyłączenia korzystają osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Po zmianie z obowiązku deklarowania ilości zwolnionej energii będą wyłączeni także podatnicy prowadzący działalność gospodarczą.

Zupełnie inny rodzaj uproszczenia zaproponowano dla małych producentów napojów alkoholowych. Nie będą oni musieli uzyskiwać certyfikatów małego producenta w przypadku produkcji krajowej. Jedynie w przypadku planowanej dostawy do innych państw członkowskich UE, aby móc skorzystać na terenie tych państw z obniżonej stawki, konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o taki certyfikat.

 

 

Wśród innych zmian istotne jest też wydłużenie terminu na prowadzenie ewidencji i innej dokumentacji dotyczącej wyrobów akcyzowych w postaci papierowej – do 31 stycznia 2024 r. Rozwiązanie to ma zapewnić podatnikom czas na właściwe przygotowanie się do prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej.

Stare kasy wciąż można sprzedawać

Pierwsze wersje projektu, ujawnione przez Ministerstwo Finansów w sierpniu br. dotyczyły tylko akcyzy. Jednak w wersji przyjętej przez rząd pod koniec października znalazły się też zmiany w innych ustawach.

W przepisach o VAT ma nastąpić istotna zmiana dotycząca kas rejestrujących. Otóż przedłużono o rok - do końca 2023 r. - termin, w którym można uzyskiwać homologacje i wprowadzać na rynek kasy z elektronicznym zapisem kopii paragonu. To tzw. stary typ kas, jeszcze nie działający w formie online.

Czytaj w LEX: Warunki techniczne kas rejestrujących >>>

- Chodzi tu konkretnie o kasy, które nie są kasami online i mają tzw. zastosowanie specjalne, służące m.in. do rejestrowania sprzedaży w usługach taksówkowych, w aptekach czy transporcie pasażerskim - wyjaśnia Aleksandra Pacowska-Brudło, partner associate i doradca podatkowy w Deloitte. - W praktyce oznacza to, że podatnicy prowadzący taką działalność będą mogli jeszcze w przyszłym roku kupować kasy "starego" typu, jeszcze bez połączenia online z administracją skarbową. Może to być korzystne np. w przypadku, gdy prowadzi się sprzedaż z użyciem trzech kas, a następuje rozszerzenie działalności i trzeba dokupić czwartą i piątą - dodaje ekspertka.

Inne przypadki tzw. zastosowania specjalnego kas rejestrujących dotyczą sprzedaży towarów i usług w wolnych obszarach celnych i składach celnych, w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, a także do rozliczania więcej niż jednej transakcji równocześnie. W przypadku kas używanych w innych branżach, co do których nie było obowiązku wprowadzania kas online, wciąż będzie można stosować kasy starego typu zakupione przed styczniem 2023 roku. Jednak już nie będą na nie wydawane homologacje.

Trujące roboty bez ulgi

Do ustawy dołożono też zmianę w PIT i CIT. Chodzi o ulgę na robotyzację, która w założeniu ma wspierać inwestowanie w nowoczesne technologie. Jednak ta ulga ma być ograniczona. Wyłączone zostaną z niej przedsięwzięcia, które wiążą się ze znaczną emisją gazów cieplarnianych. Projekt odsyła tu do art. 2 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie.

Czytaj w LEX: Ulga na robotyzację – nowe ułatwienie od 1 stycznia 2021 roku >>>

Nie będzie można też zastosować tej ulgi w kopalniach i przedsiębiorstwach przetwarzających, dystrybuujących i spalających paliwa kopalniane. Ograniczenie dotknie też firm prowadzących składowiska odpadów, spalarnie odpadów i instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania  zmieszanych odpadów komunalnych.

Poza tymi zmianami dodano też przepisy dotyczące płatności podatków. Umożliwiona zostanie m.in. zapłata poprzez BLIK. Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r.

 

Sprawdź również książkę: VAT. Komentarz 2022 >>