Wprowadzenie ulgi na bezpieczeństwo to inicjatywa legislacyjna Krajowej Izby Doradców Podatkowych, będąca odpowiedzią na sytuację za wschodnią granicą Polski. 

- Propozycje te mogą stanowić realne narzędzie wspierające wysiłki państwa na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego, militarnego, infrastrukturalnego i cyfrowego. Krajowa Izba Doradców Podatkowych wyraża pełną gotowość do aktywnego udziału w dalszych pracach legislacyjnych, w tym w ramach zespołów roboczych i konsultacji międzyresortowych. Wierzymy, że przy dobrej współpracy możliwe będzie wypracowanie rozwiązań praktycznych, sprawiedliwych i akceptowalnych zarówno dla administracji publicznej, jak i dla podatników – napisał Tomasz Rolewicz, przewodniczący Komisji Prawnej, Współpracy z Organami Państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Jak wskazuje Patryk Kozioł, doradca podatkowy, jeden z pomysłodawców akcji, ulga ma polegać na odliczeniu kosztów kwalifikowanych związanych z poprawą szeroko rozumianego bezpieczeństwa.

- Wydatkiem kwalifikowanym powinna być również produkcja systemów antydronowych. To szczególnie istotne wobec aktualnych przypadków naruszeń przestrzeni powietrznej Polski przez obce drony i zniszczeń przez nie spowodowanych. Ulga wspierałaby rozwój krajowych firm technologicznych i zwiększała odporność państwa na nowe zagrożenia. To krok w stronę nowoczesnej polityki podatkowej, łączącej bezpieczeństwo narodowe z innowacyjnością gospodarki - mówi Patryk Kozioł. 

Czytaj też w LEX: Ulga na działalność badawczo-rozwojową w praktyce >

 

Rozwiązania dla firm i osób fizycznych

Jak czytamy w liście KIDP, pierwsze z proponowanych rozwiązań dotyczy nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem projektu jest umożliwienie podatnikom uzyskującym przychody inne niż z zysków kapitałowych skorzystanie z ulgi związanej z poniesieniem wydatków na rzecz bezpieczeństwa państwa i obywateli. Intencją projektodawcy jest wprowadzenie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania nawet do 200 proc. poniesionych wydatków, przy czym mechanizm ten ograniczony byłby wyłącznie do dochodu z działalności operacyjnej. Projekt przewiduje również wymogi dokumentacyjne, obowiązek korekty w przypadku uzyskania zwrotu wydatków oraz wprowadzenie katalogu wydatków kwalifikowanych w drodze rozporządzenia, w uzgodnieniu z kluczowymi resortami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo.

Rozwiązanie to ma na celu wspieranie inwestycji w obszarach istotnych z punktu widzenia interesu publicznego, przy jednoczesnym zachowaniu mechanizmów kontrolnych i przeciwdziałających nadużyciom.

Druga propozycja dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obejmuje osoby uzyskujące dochody ze stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych. Projekt zakłada wprowadzenie nowego przepisu – art. 26hf ustawy o PIT – który umożliwi podatnikom skorzystanie z ulgi podatkowej w związku z poniesieniem określonych wydatków na rzecz bezpieczeństwa publicznego. Ulga będzie limitowana do kwoty 1000 zł rocznie, z możliwością pełnego odliczenia dla wydatków uznanych za szczególnie istotne. Zakłada się możliwość przenoszenia niewykorzystanych kwot ulgi przez okres sześciu kolejnych lat podatkowych. Warunkiem skorzystania z preferencji będzie odpowiednia dokumentacja wydatków oraz obowiązek ich korekty w przypadku otrzymania zwrotu. Rozwiązanie to ma wspierać aktywność obywateli w zakresie inwestowania we własne bezpieczeństwo – osobiste, cyfrowe, zdrowotne i inne.

Zobacz też procedurę w LEX: Polski Ład – Ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację >

 

Będą rozwiązania przeciwdziałające nadużyciom

Trzecia z propozycji legislacyjnych odnosi się do przedsiębiorców – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (czy to według skali podatkowej, czy podatku liniowego). Proponowany art. 26hg ustawy o PIT stanowić będzie analogiczne narzędzie ulgi, przy czym obejmuje on wyłącznie wydatki ponoszone w ramach prowadzonej działalności. Zakłada się możliwość odliczenia do 200 proc. wydatków kwalifikowanych od dochodu z działalności gospodarczej. Pozostałe elementy – jak obowiązki dokumentacyjne, możliwość rozliczania ulgi przez sześć kolejnych lat czy katalog wydatków ustalany w rozporządzeniu – pozostają tożsame z propozycjami przedstawionymi w ramach dwóch wcześniejszych projektów. W świetle wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem, odpornością infrastruktury oraz rosnącym zapotrzebowaniem na ochronę fizyczną i technologiczną, uznajemy tę regulację za szczególnie potrzebną dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Czwarta propozycja, która uzupełnia powyższe rozwiązania, dotyczy osób fizycznych rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W proponowanym art. 11a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje się możliwość pomniejszenia przychodu o wydatki poniesione na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli. Pomniejszenie to będzie możliwe do wysokości uzyskanego przychodu, przy czym kwota wydatków podlegających odliczeniu nie będzie mogła przekroczyć 200 proc. rzeczywiście poniesionych kosztów. Warunkiem skorzystania z preferencji będzie, podobnie jak w pozostałych rozwiązaniach, brak ich zwrotu, odpowiednia dokumentacja oraz katalog kwalifikowanych wydatków ustalany w drodze rozporządzenia w porozumieniu z właściwymi ministrami. Niewykorzystana kwota ulgi będzie mogła być rozliczana przez sześć kolejnych lat. To rozwiązanie ma na celu włączenie również tej grupy podatników w system wspierania inwestycji służących bezpieczeństwu, przy zachowaniu konstrukcji dostosowanej do specyfiki ryczałtu.

Jak podkreślają doradcy, przewidziane rozwiązania mają charakter elastyczny i umożliwiają dostosowywanie zakresu ulg do zmieniających się wyzwań poprzez akty wykonawcze. Uwzględniają również potrzebę przeciwdziałania nadużyciom podatkowym dzięki jasnym wymogom dokumentacyjnym i obowiązkowi korekt w przypadku zwrotu wydatków.

Zobacz też w LEX: Podatek u źródła - wpływ orzecznictwa i interpretacji na praktykę >