KE zaproponowała, żeby obecny schemat rozliczania transakcji wspólnotowych zastąpić takim, w którym transakcje transgraniczne traktowane będą tak jak transakcje krajowe. Obecnie takie transakcje dają dostawcy prawo do zastosowania preferencyjnej zerowe stawki podatku lub zwolnienia z prawem do odliczania podatku naliczonego. Jednocześnie, nabywca towaru rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie w swoim kraju. Kupujący wykazuje więc podatek należny z tytułu WNT, jednocześnie dokonując ewentualnego odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, sprzedawca nie dolicza kwoty VAT i nie pobiera go od nabywcy (tak jak to jest w przypadku transakcji krajowych). Jednocześnie dostawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z poprzedniego etapu obrotu. Stosowanie powyższych zasad niejednokrotnie prowadzi do nadużyć, zwłaszcza w odniesieniu do tzw. oszustw karuzelowych.
BCC popiera rozwiązania służące ograniczaniu rynkowych patologii, zauważa jednak, że poprzez przedstawione przez Komisję Europejską rozwiązania możliwość wyłudzenia podatku, choć ograniczona, nie zostanie całkowicie wyeliminowana. Wynika to z możliwości wykorzystania różnic w wysokości stawek podatku w poszczególnych państwach członkowskich. Pełne osiągnięcie pozytywnych efektów związanych z ograniczaniem oszustw, bez jednoczesnego ujednolicenia w zakresie wysokości stawek podatku we wszystkich krajach UE, będzie niezwykle trudne do osiągnięcia. Harmonizacja w tym zakresie nie została natomiast przewidziana.
Opisywane zmiany staną się również, zdaniem BCC, wyzwaniem organizacyjnym dla administracji podatkowych oraz – w zakresie stosowania właściwych stawek – dla przedsiębiorców. Dlatego, w opinii BCC, nowy system rozliczania dostaw wewnątrzwspólnotowych wskazuje na potrzebę większej harmonizacji w zakresie stawek VAT.
Dowiedz się więcej z książki | |
VAT. Komentarz 2016
|