Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany dziś został projekt ustawy o zmianie ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (nr UDER99), który został właśnie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. - Celem projektu ustawy jest wprowadzenie możliwości elektronicznego wezwania do zawarcia umowy o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym (PPK) – podkreśla Ministerstwo Finansów i Gospodarki, które przygotowało projekt. I przypomina, że Polski Fundusz Rozwoju S.A. na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2024 r., poz. 427, dalej: ustawa o PPK) jest zobowiązany do wysłania wezwań w formie pisemnej do zawarcia umów o zarządzanie PPK do podmiotów zatrudniających, które w terminach wskazanych w ustawie o PPK nie zawarły umów o zarządzanie PPK. Ma to na celu dbanie o interes publiczny, jakim jest m.in. zapewnienie osobom zatrudnionym możliwości systematycznego gromadzenia oszczędności w PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez te osoby 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie.

Czytaj również:  Niektóre informacje dotyczące PPK nowy pracownik musi otrzymać od pracodawcy >>

Jakie rozwiązanie będzie przewidywał projekt?

Jak przypominają projektodawcy, na mocy przepisu art. 31zy15 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842 dalej: ustawa COVID-19) wprowadzono możliwość wysyłania wezwań, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o PPK, z wykorzystaniem profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ta możliwość została przewidziana jednak jedynie na okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w okresie roku od odwołania ostatniego z nich. Stan zagrożenia epidemicznego z powodu COVID-19 został odwołany z dniem 1 lipca 2023 r. (zob. rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. poz. 1118).

- Wezwania do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o PPK, pełnią funkcję mobilizująco-dyscyplinującą podmioty zatrudniające. Wysyłanie wezwań do podmiotów zatrudniających w formie elektronicznej za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS, tzn. na profile informacyjne podmiotów zatrudniających, stanowiło rozwiązanie efektywne. Pozwala na bardzo sprawne przekazanie wezwań bezpośrednio do podmiotów zatrudniających. W obecnym stanie prawnym należy wskazać na brak możliwości wykorzystania Platformy Usług Elektronicznych ZUS w celu przeprowadzenia wysyłki przedmiotowych wezwań, co oznacza konieczność powrotu do rozwiązań tradycyjnych, a tym samym stanowi odejście od stosowanej i akceptowanej praktyki – podkreślają autorzy projektu.

Dlatego też proponują przyjęcie rozwiązania zakładającego, że wezwania PFR do zawarcia umów o zarządzanie PPK będą kierowane do podmiotów zatrudniających wyłącznie w drodze elektronicznej za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. - Rozwiązanie to sprawdziło się podczas obowiązywania ustawy COVID-19. Koszty odpowiednich rozwiązań teleinformatycznych zostały już poniesione, a same rozwiązania mogą z powodzeniem być dalej wykorzystywane, dlatego wdrożenie tego rozwiązania na stałe jest racjonalne i uzasadnione – przekonują projektodawcy. I proponują wprowadzenie rozwiązania zakładającego, że wezwania do zawarcia umów o zarządzanie PPK będą kierowane przez PFR do podmiotów zatrudniających wyłącznie w drodze elektronicznej za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS oraz jednoczesne usunięcie wskazania formy pisemnej, a także wskazania skuteczności wezwania określonego jako moment zwrotnego potwierdzenia odbioru lub poprzez nadanie przesyłką poleconą po bezskutecznej dwukrotnej próbie dostarczenia pisma za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Po drugie - PFR zobowiązany będzie do opatrzenia pisma kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, mechanicznie odtwarzanym podpisem osoby uprawnionej do jego podpisania lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną PFR, ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią. Wezwanie będzie uznawane za skutecznie doręczone w momencie odbioru tego wezwania przez podmiot zatrudniający, na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS, bądź po upływie 14 dni od dnia umieszczenia tego wezwania na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS – w przypadku jego nieodebrania.
PFR będzie pokrywał koszty obsługi przez ZUS wezwań, kierowanych przez PFR do podmiotów zatrudniających za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym ZUS. Wysokość kosztów będzie określana na podstawie porozumienia pomiędzy PFR i ZUS.

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Ustaw.