Przypomnijmy, w lutym 2022 r. weszły przepisy tzw. Pakietu Mobilności, zgodnie z którymi kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej. Inaczej rzecz ujmując, zagraniczny wyjazd kierowcy nie jest uznawany za delegację tylko oddelegowanie.

Czytaj w LEX: Pakiet mobilności - konsekwencje w zakresie zatrudniania pracowników >

Zasadą jest przy tym objęcie od pierwszego dnia przepisami o delegowaniu wszystkich rodzajów przewozów, w tym kabotażu. Kluczowa konsekwencja to fakt, że kierowcom w transporcie międzynarodowym nie wypłaca się diet ani ryczałtów. Wypłaca się im natomiast wynagrodzenie obowiązujące w państwie, w którym wykonywana jest usługa. Wynagrodzenie to oczywiście jest zróżnicowane w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. W konsekwencji kierowcy nie będą należne diety z tytułu zagranicznych podróży służbowych, a zatem pracodawca powinien ustalić wynagrodzenie kierowcy bez naliczania diet. Pomimo tego, zgodnie z nowymi przepisami przyjęto możliwość odliczenia kosztów związanych z zatrudnianiem kierowców od podstawy składek.

Czytaj również: Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym opublikowana

Koszty odliczane od podstawy składek

W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne nie wchodzą:

  1. kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia;
  2. należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
  • a) noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
  • b) podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
  • c) niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
  • d) korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.

Należy mieć przy tym na uwadze, że do dni pobytu za granicą oraz do dni pobytu za granicą nie zalicza się:

  1. dni urlopu wypoczynkowego;
  2. okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby;
  3. okresu korzystania z urlopu bezpłatnego.

Jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godzin, kwoty ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu.

Czytaj w LEX: Rozliczenie wynagrodzenia uzyskanego przez kierowcę transportu międzynarodowego >

 


Wynagrodzenie kierowcy jako pracownika delegowanego płatne w ratach

Co równie istotne, wynagrodzenie za pracę kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe, uznanego za pracownika delegowanego może być płatne w dwóch ratach, w stałym i ustalonym z góry terminie:

  1. pierwsza rata, z dołu, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego: - a) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest niższy niż przeciętne wynagrodzenie - w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłoszonego albo ustalonego na podstawie art. 2 ust. 4 albo ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), - b) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie - w wysokości przeciętnego wynagrodzenia; 
  2. druga rata, z dołu, niezwłocznie po ustaleniu pełnej wysokości wynagrodzenia, nie później jednak niż do 21 dnia następnego miesiąca kalendarzowego.;

 


Kierowca pracownikiem na wyłączność

Wreszcie, pracodawca może zakazać kierowcy jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa w transporcie drogowym lub koniecznością przestrzegania przepisów socjalnych w transporcie drogowym.

Co zatem powyższe oznacza dla polskich przedsiębiorców? Nowe przepisy przewidują korzystniejsze zasady zatrudniania kierowców w transporcie międzynarodowym.  Rozszerzono zakres świadczeń, które można odliczyć od postawy składek na ubezpieczenia społeczne, jak również przewidziano wyjątkową regulację pozwalającą na możliwość wypłaty wynagrodzenia w ratach, a także odstępstwo od nowych reguł w zakresie pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą. Możliwość odliczenia od podstawy składek na ubezpieczenia społeczne określonych świadczeń to swoista nagroda pocieszenia dla pracodawców. Pracodawcy będą tracili mniej niż by tracili po wycofaniu formuły podróży służbowych dla przewozów międzynarodowych.

Czytaj też w LEX: Czas pracy kierowców i tachografy >>

Dr Michał Szypniewski, BKB Baran Książek Bigaj